• Tant Green

Varför ska ditt barn gå på fritids på höstlovet?

Jag är bara nyfiken... det känns som att alla pratar om de stackare som inte har råd att resa bort på höstlovet, eller ens ta ledigt och vara hemma. Men jag har snarare känslan av att det stora problemet för de flesta är att semesterdagarna börjar ta slut så här års, och särskilt när det är så "dålig" jul som i år så prioriterar man att ta ut de sista semesterdagarna i mellandagarna istället. Och då spelar det ju inte så stor roll om man har pengar eller inte... hur är det hos er? 

Det här är mitt första år med skolbarn så jag funderar mycket på det här med hur man ska få ihop 16 veckors skollov med 6 veckors semester  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför ska ditt barn gå på fritids på höstlovet?
  • Tant Green

Det var väl ungefär som jag misstänkte då, att de flesta (precis som vi) helt enkelt prioriterar att ta sin semester under andra delar av året. Men det blir väl inte lika spännande artiklar i tidningarna, så därför skriver man bara om de som inte har råd att resa bort på alla lov... Fast ett tag fick jag för mig att vi var de enda som valde att inte ta semester nu, trots att vi inte är jättefattiga  

• Cloudberry
    Cloudberry skrev 2011-10-20 23:07:33 följande:
    Eftersom jag prioriterar jobb före barn så röstar jag inte men okej, jag vill rösta på alt två trots att det inte är så. Jag har massor av dagar sparat. Sanningen är att jag bara inte vill slösa på semesterdagrna. Mina barn hämtas sist av alla och det är jag superduperstolt över för vi åker ju på våra två årliga utomlandssemestrar och umgås ganska mycket över julen och sådär.

Tid är pengar och ju mer jag jobbar desto bättre liv får vi faktiskt.På riktigt. Barnen har ju andra att umgås med och älskar ju dagis och fritids och alla sina kompisar där så jag ser det som att jag gör dem en björntjänst om jag eller pappan skulle gå ner i tid. vi jobbar ju mycket för barnens skull liksom. Barnbidraget är förresten inget jag ens vet att jag får för jag har inget behov av det, det får gå in på huskontot ifall tvättmaskinen skulle krascha liksom.

Skulle jag få cancer imorgon så skulle jag helt klart känna att jag prioriterat rätt i livet för alla mina pengar berikar verkligen mitt liv så nu klickar vi in på nästa ämne... 
    Vill förtydliga att jag var ironisk här.

• Cloudberry
    Tant Green skrev 2011-10-21 10:42:13 följande:
    Nädå det är jag Jag tyckte bara att det var dags att byta bild och uppdatera presentationen efter 5 år eller så... men så hittade jag ingen bra så jag måste fundera ett tag till.
    Ok
  • mamma till 2 frön

För att min dotter älskar att vara på fritids speciellt på loven då det händer massor. Vi arbetar hon leker och har kul. Röstade då inte det fanns ett alternativ som passade mig Synd att utgå från att det är dåligt att vara på fritids på loven för så behöver det ju inte vara  

• AW76

Mina barn har haft höstlov (och alla andra lov) varenda år, då deras pappa är lärare i högstadiet. Han har alltid sett till att kunna få ledigt alla lov, jag vet att det inte är så för alla lärare. Men i år ska han för första gången jobba mån-ons på höstlovet.

Jag är för närvarande sjukskriven, så barnen får gå måndag på höstlovet, och tisdag-onsdag ska de sova hos mormor o morfar. Så de får nästan ett helt höstlov i år iallafall Glad 

• Mylla

Jag har inte tänkt på att ta ledigt för det ärligt talat. Det känns inte aktuellt att vara borta mer från jobbet nu när jag nyss varit ledig i två veckor för en annan grej. Och att vara ledig vid jul känns också viktigare.

• MrsTM

Som flera redan påpekat i tråden så är det knappast något problem för barnen att vara på fritids under loven. De hittar på en massa skoj där.

Jag tror att hela den här hetsen att föräldrar ska vara lediga varenda lov är en status-grej som FÖRÄLDRARNA mår dåligt av, inte barnen! Det är ju såååå viktigt att skryta med att man minsann har råd att vara ledig.

Helst ska man resa bort också titt som tätt.

Orka!

• cosinus

Min dotter vill vara ledig och vi kommer nog få ihop det utan att ta ledigt själv men sportlovet blir nog värre helt klart. Nu ska hon vara Halva veckan hos mormor och morfar som båda är lärare och lediga från ons men sportlov har de inte samma vecka så då funkar det inte. Men det här är sista året morfar jobbar så sen kommer nog de flesta loven lösa sig :)

• CeeJay

Annat: För att vi båda arbetar (och jag är delvis sjukskriven).

Jag HAR semesterdagar kvar men tar hellre strödagar då och då och är ledig med barnen, som en överraskningsdag. Vi har väldigt mycket ledig ändå och vi brukar lotta på jobbet vem som får ledigt, därför har jag aldrig lagt in semesteransökan de ordinarie "lov-veckorna" på hösten. Däremot brukar jag vara ledig på jul, påsk och som sagt strödagar. Mina barn har mellan 5 och 8 veckors semester på sommaren.

• Thursday
    leandra skrev 2011-10-20 22:42:17 följande:

Sen gäller det att hitta lösningar för att göra så gott man kan. På sommarloven har jag och barnens pappa aldrig varit lediga samtidigt alla 4 veckor som vi tagit ut. Vi har gått omlott och haft ca 2 veckor samtidigt.

Jag måste säga att jag tycker att det låter helt befängt. Skulle det vara så hemskt att vara på fritids på somrarna att familjen inte kan ha sin semester ihop och umgås allihop?
Svar på tråden Varför ska ditt barn gå på fritids på höstlovet?