Språkutveckling vid 22-månaders ålder.
Mitt barn är nu 22-månader och pratar inte 2-5 ordmeningar som det känns som om de flesta barn i denna ålder gör. Enligt förskolepedagogerna så hade han en enorm ordförståelse redan vid 18-månaders ålder. Han har länge förstått instruktioner och kan peka på allt jag frågar om. Han säger enstaka ord och de flesta är bara sådana som jag och min man förstår. Annars är han en mycket aktiv kille, han tog sina första steg och började gå när han var 10.5 månader gammmal. Motoriskt sett är han mycket välutvecklad och kan klättra, hoppa, gå jämfota på bräder etc och hålla balansen. Vi läser böcker för honom varje dag och det älskar han. Särskilt böcker som handlar om djur. Han kunde tidigt härma samtliga djurläten. Men talet verkar inte komma? Han låter mycket och ofta, alltså pladdrar
på ändå, så han är alltså ändå inte tyst. Han härmar inte oss så mycket när vi pratar, vi uppmanar honom till detta men det verkar svårt ändå. Orden är otydliga. Är själv lärare med inriktning på Språk- och språkutveckling och gör allt jag kan för att han ska prata, men jag undrar om jag ändå skulle göra mer?? Lägger skulden på mig själv och undrar vad jag kan göra för att hjälpa honom att utveckla språket. Vi pratar med honom hela tiden och läser mycket. Vad mer kan jag göra?? Vad gör du/ni för att utveckla era barns språk? När ska man vidta vidare åtgärder, typ logoped? Borde veta detta men jag arbetar med äldre barn...