• Lillpluttan

Språkutveckling vid 22-månaders ålder.

Mitt barn är nu 22-månader och pratar inte 2-5 ordmeningar som det känns som om de flesta barn i denna ålder gör. Enligt förskolepedagogerna så hade han en enorm ordförståelse redan vid 18-månaders ålder. Han har länge förstått instruktioner och kan peka på allt jag frågar om. Han säger enstaka ord och de flesta är bara sådana som jag och min man förstår. Annars är han en mycket aktiv kille, han tog sina första steg och började gå när han var 10.5 månader gammmal. Motoriskt sett är han mycket välutvecklad och kan klättra, hoppa, gå jämfota på bräder etc och hålla balansen. Vi läser böcker för honom varje dag och det älskar han. Särskilt böcker som handlar om djur. Han kunde tidigt härma samtliga djurläten. Men  talet verkar inte komma? Han låter mycket och ofta, alltså pladdrar 
    på ändå, så han är alltså ändå inte tyst. Han härmar inte oss så mycket när vi pratar, vi uppmanar honom till detta men det verkar svårt ändå. Orden är otydliga. Är själv lärare med inriktning på Språk- och språkutveckling och gör allt jag kan för att han ska prata, men jag undrar om jag ändå skulle göra mer?? Lägger skulden på mig själv och undrar vad jag kan göra för att hjälpa honom att utveckla språket. Vi pratar med honom hela tiden och läser mycket. Vad mer kan jag göra?? Vad gör du/ni för att utveckla era barns språk? När ska man vidta vidare åtgärder, typ logoped? Borde veta detta men jag arbetar med äldre barn...

• Svar på tråden Språkutveckling vid 22-månaders ålder.
  • Unik27

Min 22 månaders pratar runt 50 enstaka ord. Han kan säga 2 sådana 2 ords meningar. Babblar på sin egen babyspråk dock kan han inte hoppa och fattar inte heller alla instruktioner de kollar upp tal vid 2.5 års kontrollen på bvc och då ska de som minst kunna nårga två ords meningar. Så logoped lär man inte kunna få för äns de är 3 åtminstone. Alla barn utvecklar olika saker hela tiden. Vissa pratar bättre andra sämre. Vissa är mer motoriska än andra osv. Så länge har du inget att oroa dig för

• La Lola

Hedda är 2½ år o har på senaste tiden börjat prata i tydliga 2-3 ordsmeningar.
    Det har inte oroat mig det minsta att hon inte gjort så innan.

Det är högst normalt att de inte pratar så där jättemycket vid 22 månader.....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Unik27 skrev 2011-10-11 14:11:17 följande:
    de kollar upp tal vid 2.5 års kontrollen på bvc och då ska de som minst kunna nårga två ords meningar.
    Här kollar de sånt vid 3 år.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • k girl

Min son är 22,5 månader och säger inte speciellt mycket. Han kan massor av djurläten (häst, lejon, uggla, kossa, gris, katt, hund med mera) och säger en del småord (hjälp, där, hej, hallå, hej då, mer) och har en del "egna" ord (prosit, kittlas, prutt), men sen tar det stopp. Bubblar ändå en massa och har en fantastisk ordförståelse och stort passivt ordförråd.    

Har ett par bekanta där språket inte lossnade förrän en bit efter att ungarna fyllt två. Och ett par andra vänner har en son som pratar mindre än vår som är 2,5 - de har just varit och kollat hans hörsel.    

• hannis

Oj vad jag måste vara korkad som inte oroar mig för så mycket...Flört

Min son är 20 månader och pratar knappt alls. Han säger enstaka ord tex mamma, hoppa, bada. Han kan härma kossan, fåret, hunden, traktorn, bilen och helikoptern.

Han säger absolut inga tvåordsmeningar och kan inte ens säga pappa ännu. Om jag ber honom att säga pappa så säger han mamma. Han förstår vad vi säger och babblar en massa nonsens för sig själv som ingen förstår. Jag är inte det minsta orolig, det kommer när det kommer. Jag tänker att vår son var tidigt motoriskt som gick vid 10 månader och sprang när han var 12 månader och jag ser ju att han är fullt normal.

• Alexi

Vår dotter började härma runt 2 år 4 mån, nu vid snart tre år är ordförrådet jättestort. Uttalet har dock stora brister så vi ska få remiss till logoped men i övrigt är hon i princip där en treåring ska vara.

I övrigt är väl språket främst en mognadsfråga så det är väl inte så stor skillnad en normal förälder kan göra?

• Kilsbergen

Prata med BVC om din oro. Man kan visst få logopedremiss innan 3 år. Därifrån kan man få hjälp med t ex stödtecken. En annan grej kan vara dålig hörsel pga vätska i innerörat. Men allvarligt, din son låter helt normal i övrigt så hans språk kommer! Jag harhört talas om många sol börjat prata sent. Vår son är 26 mån och pratar bara enordsmeningar och jag trodde vi var ensammast i världen. Det är så lätt att oroa sig! Min son är också motorisk och dessutom tvåspråkig.

• jordgubbe0812

Visst kan man få logopedremiss innan 3-års åldern. Min fick det efter 18-månaderskontrollen där hon inte hade den ordförståelsen som förväntades för åldern.

Däremot håller jag med om att ditt barn låter normalt. "Kravet" är 2-ordsmeningar vid 2.5 eller 3-ordsmeningar vid 3 år. Utalsmässigt ska en 3-åring kunna förstås av närmaste omgivningen med det finns inga andra krav på att det ska vara korrekt.  

• FinastE2010

Min son är 20mån och kan bara säga ca 10ord men förstår desto mer och han var inte tidig med motoriken heller men väldigt aktiv! Så tycker det du säger inte låter ett dugg oroväckande. Min son ska förvisso göra en np utredning nästa vecka men jag märker ändå att de kommit fler ord nu precis i samband med förskolestarten.

• cruz

Vår son som precis fyllt två kan bara säga mamma och pappa tydligt. Sedan har han ett språk som är obegripligt för de flesta, men som jag förstår (ba=buss, mmmma=flygplan, yvä=tåg, ampa=lampa, ma=mage, nna=snurra, ä ampa =där är lampan, bäbä=se på datorn. Vi ska till doktorn på torsdag och kolla vätska bakom öronen. Jag tror dock inte att han hör dåligt, då han också brukar förstå vad jag menar när jag viskar. Eftersom han har en autistisk bror är BVC extra vaksamma och vi kan få komma till logoped eller psykolog snarast om vi vill. Jag är dock så hundra procent säker på att han inte har autism, då han har immmitationsförmåga, språkförståelse, delad uppmärksamhet samt både funktionell lek och enkel symbollek. Men jag skulle inte vänta längre än logopedbedömning vid 2,5 om inte språket lossnat innan dess.

• Ann-Louise

Före 21/2 behöver du inte oroa dig, jobbar som förskollärare med små barn, och det är ofta barn inte kommer igång med språket förrän efter fyllda 2 år. Har dock språkutvecklingen inte kommit igång vid 2 1/2 bör ni kolla upp det. Fortsätt som du gör att prata mycket med honom och läs böcker så pratar han snart också.

• Mon

Tror inte du behöver oroa dig... Prata med BVC eller kontakta logoped om du känner att din oro kvarstår...
    Om ditt barn inte kommit igån vid 2 1/2-3 år bör du kolla upp det...
    Det är super att ditt barn gillar böcker. Ni kan lyssna på, dansa till musik och sjunga...  Sätt ord på allt ni gör...
    Lycka till!

• Lillpluttan

Tack för svaren! Precis, vi tränar på här hemma så lär det väl lossna så småningom. Det kommer ju fler o fler ord. Ordfförståelsen/passivt ordförråd är som sagt väldigt välutveckat. Tror jag överanalyserar och oroar mig i onödan, men är ju pedagog själv så man vill ju så mycket osv...

• Flickan och kråkan

Vår äldsta har varit sen med sitt tal. Han sa 5 ord totalt när han var 2 år - och inte var de rena heller . Jollrade egentligen aldrig heller. Han har alltid förstått väldigt bra, men sa "inget". 2-3-ordsmeningarna kom när han var runt 2½. Han blir 4 år nu i jul och han har fortfarande uttalssvårigheter så vi har fått träffa logoped - saknar ett par ljud. Däremot har han inte några språkliga svårigheter för övrig utan det ligger på uttalsnivå så att säga. Han läser = ljudar och avkodar och konstaterade härom morgonen att det var 9,0 grader ute.....och att om man tar bort kommat så blir det 90 . Inga kognitiva svårigheter om man säger så . Lillebror har pratade i 4-5-ordsmeningar som 1½-åring och har alltid varit mycket mer verbal. Han är 2½ nu och har inte tillnärmelsevis det "dup" som storebror hade i samma ålder, men däremot pratar han lika bra som storebror. Han är den motoriska typen istället. Barn är olika . Är ni oroliga så prata med BVC. De kollar ju språket lite extra på 2½-årskontrollen. Känner ni att det behövs då så be om remiss till logoped

Svar på tråden Språkutveckling vid 22-månaders ålder.