• emoni23

Massmatning hur göra?

Nu har vi kommit hem med våran prematurtjej som föddes i vecka 32, nu är hon 37 fulla veckor, men väger bara 1995 (född 1822) det är tydligen en katastofal viktuppgång så nu ska hon tokmatas, vi har hittils helammat och jag har väl känt att hon inte sugit som hon ska och att det inte gett så mycket resultat så vi började med 10 ml koppmatning i måndags, men nu räcker inte det då hon bara gått upp 15 på en vecka.

Så idag bestämdes att jag ska amma 20 min sedan flaskmata minst 30-40 ml och in på schema igen var tredje timme, detta har resulterat i en trött bebis som bara sover och kräks vid jämna mellanrum och är verkligen inte hungrig när det är dags att äta och därför ammar hon inte så bra eller något alls så jag får truga med flaska.

Det som jag spontant tänker är att det är en verklig hög ökning på kort tid? kan man inte testa att mata med flaska varannan gång?

Jag kan inte pressa i henne mat när hon kräks!

Vad tycker ni hur har ni gjort?
    Enl neo så måste schemat vara såhär men jag tänkte inte på att hon skulle kräkas och att jag måste väcka o truga varje gång, innan när vi helammade så sa hon til själv när hon ville äta, okej hon gick upp dåligt men är det inte lite häftig ökning med 40 ml extra 8 ggr per dygn??? 

• Svar på tråden Massmatning hur göra?
  • Katarina76

Undrar varför ni blev utskrivna om hon inte ökat i vikt mer på 5 veckor?!

Jag skulle nog göra vad jag kunde för att få i henne näring, även om hon kräks lite mer med en full mage. Du bör ju märka på ett par dagar bara om det gör någon skillnad på vikten.

• knäppisen

Hm, nu kanske man inte ska komma med råd som avviker från vad ditt barns vårdkontakter rekomenderar, men jag hade personligen inte flaskat varje gång utan kanske varannan. Och matat var tredje timme dygnet runt.
    Det kan ta tid innan de orkar äta själva och ta tid innan de lär sig suga effektivt. Dottern kom inte på tricket förrens hon var ca 37 veckor. Innan dess var hon trött, sög ineffektivt och fick tillmatas med sond.

• Cocco
    knäppisen skrev 2011-10-08 16:16:59 följande:
    Hm, nu kanske man inte ska komma med råd som avviker från vad ditt barns vårdkontakter rekomenderar, men jag hade personligen inte flaskat varje gång utan kanske varannan. Och matat var tredje timme dygnet runt.
    Det kan ta tid innan de orkar äta själva och ta tid innan de lär sig suga effektivt. Dottern kom inte på tricket förrens hon var ca 37 veckor. Innan dess var hon trött, sög ineffektivt och fick tillmatas med sond.
    Var tredje timme skulle jag säga är för sällan särskilt om hon kräks. Neo är bra på mycket men om amning där tycker jag att det ofta finns stora brister. Jag ställer mig mycket frågande till att mata så onaturligt som man gör på neo. Alltså så pass sällan.
    Mjölkfritt+ amma minst varannan timme på dagen och högst var tredje på natten. Och tillmata tills du känner hon säger ifrån. Är det 10 ml ena målet och 40 ett annat så låt gå för det.

Jag är emot amningsvikt egentligen men har du amningsvägt någon gång så du har ett hum om hur mycket hon får i sig. Har du fått göra en amningsobservation på amningsmottagninen så du vet att hon ammar ordentligt?
    Läs på Drjacknewman om bröstkompressioner. Bröstkompression är jättebra för lite sugsvaga prematurer.

Enligt rekommendationen ska hon ha sig 360ml/dygn delat på 8 mål så är det 45ml. Ju fler gånger du ammar eller matar desto mindre behöver hon få i sig per mål och desto mindre är risken för att hon kräks. Fortsätter hon kräkas på mjölkfritt så bör du överväga att prata om medicin mot refluxen såsom nexium eller zantac.
  • emoni23
    Cocco skrev 2011-10-08 16:45:47 följande:
    Var tredje timme skulle jag säga är för sällan särskilt om hon kräks. Neo är bra på mycket men om amning där tycker jag att det ofta finns stora brister. Jag ställer mig mycket frågande till att mata så onaturligt som man gör på neo. Alltså så pass sällan.
    Mjölkfritt+ amma minst varannan timme på dagen och högst var tredje på natten. Och tillmata tills du känner hon säger ifrån. Är det 10 ml ena målet och 40 ett annat så låt gå för det.

Jag är emot amningsvikt egentligen men har du amningsvägt någon gång så du har ett hum om hur mycket hon får i sig. Har du fått göra en amningsobservation på amningsmottagninen så du vet att hon ammar ordentligt?
    Läs på Drjacknewman om bröstkompressioner. Bröstkompression är jättebra för lite sugsvaga prematurer.

Enligt rekommendationen ska hon ha sig 360ml/dygn delat på 8 mål så är det 45ml. Ju fler gånger du ammar eller matar desto mindre behöver hon få i sig per mål och desto mindre är risken för att hon kräks. Fortsätter hon kräkas på mjölkfritt så bör du överväga att prata om medicin mot refluxen såsom nexium eller zantac.
    Tack för ditt svar!

För sällan med var tredje timme?
    Du kan ha rätt idag på dagen har hon varit hungrig varannan timme och jag har erbjudit både bröst och flaska, det går trögt på bröstet antar att hon inte är så pass hungrig att hon bryr sig så mycket flaskan funkar bättre då, hon åt 60 ml ett mål, (det tog 1timme o en kvart) sedan 40 och 30 varannan timme så hon har varit mer hungrig men dessvärre gillar hon flaskan mer hon börjar få till det med den, det är ju bra just nu så hon går upp i vikt men jag hade hoppats på att vi skulle kunna amma som vanligt om ett par veckor, jag hade planerat att amma så länge jag bara kan minst 9 månader och pumpa i nio månader känns inte lika trevligt som att amma men det är klart jag vill ju att hon ska få min mjölk.

Hittils har jag bara behövt ge ersättning 2 ggr jag har pumpat som en galning jag har mjölk men kan pumpa ca 40 varje gång skulle vara bra om ´det gick att pumpa ut mer.

Jag har aldrig gjort en amningsvägning, hon går ju upp med amning men för sakta typ 5-10 gram varannan dag och dom vill ha upp henne mer, dom har ju observerat hennes amning och många tycker att hon suger för dåligt, alltså att hon vilar mycket och håller inte bröstet styvt då har vi amningsnapp och det funkar lite bättre men ändå inte bra, jag märker att hon är hungrig när vi bara ammar för hon vill suga hela tiden men hon verkar mer frustererad än mätt när hon är klar och det finns ju mjölk så det måste vara hennes teknik som brister, hon äter intensivt 5-10 min men inte längre sedan småsnuttar hon bara.

så deras metod nu att tillmata kan ju funka bra jag är mer hoppfull idag än igår, idag ser hon pigg ut och verkar må bra igår var hon knall röd av att kräkas, sov bara och verkade allt annat än hungrig så deras metod verkar funka bättre idag.

amningen är dock svårare men som sagt  det tror jag beror på att hon inte är tillräckligt hungrig att hon behöver engagera sig, finns det möjlighet att omvända henne från flaskan sedan när hon gått upp lite?

Jag får inte experimentera nu men senare när hon gått upp lite kan man ju låta henne vara lite hungrig och bara erbjuda bröstet några gånger så borde hon väl äta? alltså inte vägra henne mat men truga ordentligt med bröstet innan man ger flaskan???

Kanske man kan få amningshjälp efter flaskproceduren så det går till sig igen????
    ska kolla upp bröstkompressioner har aldeig hört talas om det dock... 
  • knäppisen
    Cocco skrev 2011-10-08 16:45:47 följande:
    Givetvis ska man amma oftare om barnet själv vill men ett barn som inte säger till själv och är trött kan bli ännu tröttare av att väckas och matas varannan timme. Då hinner de inte vila och samla ordentligt med krafter till nästa matning och de suger halvdant nästa gång också. Det är i alla fall min erfarenhet, visserligen bara baserad på mina egna två premisar.
  • emoni23
    knäppisen skrev 2011-10-09 16:01:31 följande:
    Givetvis ska man amma oftare om barnet själv vill men ett barn som inte säger till själv och är trött kan bli ännu tröttare av att väckas och matas varannan timme. Då hinner de inte vila och samla ordentligt med krafter till nästa matning och de suger halvdant nästa gång också. Det är i alla fall min erfarenhet, visserligen bara baserad på mina egna två premisar.
    Hon vill amma ofta ibland och min uppfattning om det är att hon äter sig från hungrig till mindre hungrig men inte sig mätt för efter 20 min är de dags igen o så kan det hålla på och då tröttar det bara ut henne när hon suger halvdant så jag tror mer på effektiv amning kortare period men effektivt men hon är inte riktigt med på noterna tyvärr.... 
  • Cocco
    emoni23 skrev 2011-10-09 18:25:28 följande:
    Hon vill amma ofta ibland och min uppfattning om det är att hon äter sig från hungrig till mindre hungrig men inte sig mätt för efter 20 min är de dags igen o så kan det hålla på och då tröttar det bara ut henne när hon suger halvdant så jag tror mer på effektiv amning kortare period men effektivt men hon är inte riktigt med på noterna tyvärr.... 
    Testa att kolla upp bröstkompression då kommer hon få i sig mer mjölk även om hon är sugsvag. Och sen be att få komma till amningenmottagningen eller ring en hjälpmamma som kan hjälpa er att få hennes teknik bättre.
    Jag tycker det är olika från barn till barn men att amma flera gånger i timmen är inte så farligt bara de vilar någon gång. Det som är viktigt att komma ihåg är att om de ammar 5 min/ timme så behöver de inte få i sig alls lika mycket åt gången för att ändå få i sig allt de behöver.
  • emoni23
    Cocco skrev 2011-10-10 14:57:52 följande:
    Testa att kolla upp bröstkompression då kommer hon få i sig mer mjölk även om hon är sugsvag. Och sen be att få komma till amningenmottagningen eller ring en hjälpmamma som kan hjälpa er att få hennes teknik bättre.
    Jag tycker det är olika från barn till barn men att amma flera gånger i timmen är inte så farligt bara de vilar någon gång. Det som är viktigt att komma ihåg är att om de ammar 5 min/ timme så behöver de inte få i sig alls lika mycket åt gången för att ändå få i sig allt de behöver.
    Jo håller med dig problemet är bara att nu är de jättehårda med att få upp henne i vikt och efter två veckors helammande och koppmatning går hon inte upp så då anser dom att hon inte riktigt orkar, 20 min är de längsta hon får amma på 3 timmar för att inte göra av med en massa energi på sugande...

så jag accepterar flaska nu hon blir proppmätt på maten hon får i den så därför är hon inte speciellt sugen på att kämpa hårdare för att amma när hon inte är så hungrig dock försöker jag ändå för min produktion börjar bli lite sämre trots pumpning och för att se om hon nån gång småsuger lite iaf... men hon har gått upp 100 gram sedan i fredags så det var ju jättebra tyckte dom så då blir det nog fortsättning på flaska hon väger ju bara 2100 så ingen vill chansa med helamning när hon inte är så stor...

ska kolla upp amningshjälp det kanske vore något trots allt...  
  • emoni23
    Cocco skrev 2011-10-10 14:57:52 följande:
    vad är bröstkompressioner?
Svar på tråden Massmatning hur göra?