Cocco skrev 2011-10-08 16:45:47 följande:
Var tredje timme skulle jag säga är för sällan särskilt om hon kräks. Neo är bra på mycket men om amning där tycker jag att det ofta finns stora brister. Jag ställer mig mycket frågande till att mata så onaturligt som man gör på neo. Alltså så pass sällan.
Mjölkfritt+ amma minst varannan timme på dagen och högst var tredje på natten. Och tillmata tills du känner hon säger ifrån. Är det 10 ml ena målet och 40 ett annat så låt gå för det.
Jag är emot amningsvikt egentligen men har du amningsvägt någon gång så du har ett hum om hur mycket hon får i sig. Har du fått göra en amningsobservation på amningsmottagninen så du vet att hon ammar ordentligt?
Läs på Drjacknewman om bröstkompressioner. Bröstkompression är jättebra för lite sugsvaga prematurer.
Enligt rekommendationen ska hon ha sig 360ml/dygn delat på 8 mål så är det 45ml. Ju fler gånger du ammar eller matar desto mindre behöver hon få i sig per mål och desto mindre är risken för att hon kräks. Fortsätter hon kräkas på mjölkfritt så bör du överväga att prata om medicin mot refluxen såsom nexium eller zantac.
Tack för ditt svar!
För sällan med var tredje timme?
Du kan ha rätt idag på dagen har hon varit hungrig varannan timme och jag har erbjudit både bröst och flaska, det går trögt på bröstet antar att hon inte är så pass hungrig att hon bryr sig så mycket flaskan funkar bättre då, hon åt 60 ml ett mål, (det tog 1timme o en kvart) sedan 40 och 30 varannan timme så hon har varit mer hungrig men dessvärre gillar hon flaskan mer hon börjar få till det med den, det är ju bra just nu så hon går upp i vikt men jag hade hoppats på att vi skulle kunna amma som vanligt om ett par veckor, jag hade planerat att amma så länge jag bara kan minst 9 månader och pumpa i nio månader känns inte lika trevligt som att amma men det är klart jag vill ju att hon ska få min mjölk.
Hittils har jag bara behövt ge ersättning 2 ggr jag har pumpat som en galning jag har mjölk men kan pumpa ca 40 varje gång skulle vara bra om ´det gick att pumpa ut mer.
Jag har aldrig gjort en amningsvägning, hon går ju upp med amning men för sakta typ 5-10 gram varannan dag och dom vill ha upp henne mer, dom har ju observerat hennes amning och många tycker att hon suger för dåligt, alltså att hon vilar mycket och håller inte bröstet styvt då har vi amningsnapp och det funkar lite bättre men ändå inte bra, jag märker att hon är hungrig när vi bara ammar för hon vill suga hela tiden men hon verkar mer frustererad än mätt när hon är klar och det finns ju mjölk så det måste vara hennes teknik som brister, hon äter intensivt 5-10 min men inte längre sedan småsnuttar hon bara.
så deras metod nu att tillmata kan ju funka bra jag är mer hoppfull idag än igår, idag ser hon pigg ut och verkar må bra igår var hon knall röd av att kräkas, sov bara och verkade allt annat än hungrig så deras metod verkar funka bättre idag.
amningen är dock svårare men som sagt det tror jag beror på att hon inte är tillräckligt hungrig att hon behöver engagera sig, finns det möjlighet att omvända henne från flaskan sedan när hon gått upp lite?
Jag får inte experimentera nu men senare när hon gått upp lite kan man ju låta henne vara lite hungrig och bara erbjuda bröstet några gånger så borde hon väl äta? alltså inte vägra henne mat men truga ordentligt med bröstet innan man ger flaskan???
Kanske man kan få amningshjälp efter flaskproceduren så det går till sig igen????
ska kolla upp bröstkompressioner har aldeig hört talas om det dock...