Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Mångkulturalister se hit!

Philipsson skrev 2011-10-16 23:39:03 följande:
    1. Konstigt att det alltid talas om värdet av många olika kulturer (på samma plats) men att samma personer som säger dessa saker i nästa andetag ifrågasätter om det överhuvudtaget finns nån svensk kultur. Vad menar de, att det bara finns kulturer på vissa håll i världen men saknas i andra?

Sen kan man gilla eller ogilla saker i den kultur man s.a.s. tillhör, men det är väl ändå en annan femma.

2. Själv tycker jag att svenska kulturen är tråkig för att den är så anpasslig.
    1. Nu vet jag ju inte riktigt vem du pratar om, du får gärna citera. Men det känns som om du missförstår.

Jag tror aldrig att jag sett nån som ifrågasätter att det skulle finnas kulturella företeélser i Sverige eller att det skulle finnas olika svenska kulturella traditioner och annat, det som ibland ifrågasätts är väl snarare dels att det bara skulle finnas EN svensk kultur och dels så påpekas väl att kulturer hänger ihop och att många av de kulturella fenomen som idag anses vara svenska har kommit till genom mångkulturella utbyten i historien.

Och min uppfattning är att detta resonemang oftast även är konsekvent när man pratar om "utländska" kulturer. De som brukar ifrågasätta kulturbegreppet brukar ju ofta påpeka att det inte heller finns EN irakisk kultur, eller EN somalisk kultur eller EN muslimsk kultur. Utan att det inom varje nationell grupp finns en mängd olika kulturella grupper och kulturella värderingar?

2. Själv älskar jag den svenska kulturens öppenhet och strävan efter tolerans, även om det då och då går över styr (som det mesta annat).
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-10-16 23:05:57 följande:
    Manjis definition av "mångkulturalister" är väldigt tydlig och om du inte anser dig dela denna kategoris åsikter så förstår jag inte varför du tar åt dig. Manji beskriver sina egna erfarenheter som muslim och hur hon uppfattar den rådande debatten. Skulle man inte respektera andras erfarenheter av särbehandling utan att ifrågasätta dem enligt dig?

Om Manji, liksom många andra personer av muslimsk härkomst (Dervish, Madone, Demirbag-Sten, Pekgül etc) uppfattar det som ett problem att mångkulturalister väljer att särbehandla religioner och kulturer som grupper på individernas bekostnad så måste väl du kunna tolerera det utan att ifrågasätta den företeelsens existens öht? Eller har du tolkningsföreträdet i den frågan?
    För det första måste jag säga att jag tycker Manji verkar fantastisk på många sätt. Jag ifrågasätter inte alls hennes eller någon annans erfarenheter. Jag håller med om att det  problem med myndighetspersoner och politiker som i toleransens namn tolererar intolerans och blundar för när svaga grupper förtrycks. Det är jag självklart emot.
    Men man skall ju minnas att dessa människor du nämner inte har tolkningsföreträdare. Det finns gott om folk med muslimskt påbrå som har valt att bli "mångkulturialister" också. Man får lyssna på alla och göra upp sin egen uppfattning.

Jag tycker bara att första delen av det uttalande du citerade var väldigt luddigt och generaliserande. Det är möjligt att hon har en egen definition av "mångkulturalister", men det framgår inte i texten. Jag tycker att det är olyckligt att klumpa ihop alla som gillar mångkultur och ge dem ett hånfullt öknamn. Det finns många otroligt vettiga människor som förespråkar mångkultur, och det finns idioter.
    Som sagt, jag gillar inte när man klumpar ihop alla som yttrar sig kritiskt om invandringen och kallar dem främlingsfientliga heller. Generaliseringar av den sorten försvårar bara samförstånd och skapar konflikter.

• Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-10-16 23:28:56 följande:
    Dessutom - exakt var skrev jag att man inte får generalisera om sverigedemokrater? Apropå att argumentera mot något som man aldrig har påstått.
    Jag är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli sverigedemokrat. Jag ogillar dock rena sakfel som att kalla SD för extremhöger när partiet är pro-israeliskt , har en sionistisk frontman och häcklas friskt av den riktiga extremhögern. Att påstå sådant visar enbart att man inte är insatt i den politik man kritiserar och sådant har jag svårt för generellt.
    Lite billigt tjyvnyp av dig kan jag tycka.
    Menar du för övrigt att man ska generalisera om invandrare. Det verkar väl väldigt onödigt av en individualist som du.
    Jag har ett tydligt minne av att du har skrivit att du ogillar att svenska medier och politiker generaliserar och svartmålar sverigedemokrater och andra som kritiserar invandringen? Men jag hittar inte det inlägget nu, så om jag har misstolkat ber jag om ursäkt.

Jag vet att du inte är Sverigedemokrat, och det har jag inte påstått heller. Och att jag påstår att du inte gillar generaliseringar är ju inte ett tjuvnyp, det är ju en komplimang när det kommer från mig. Jag gillar inte generaliseringar av invandrare eller av invandringskritiska eller av invandringspositiva eller av någogn grupp.

• Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-10-16 23:17:53 följande:
    Bahareh Andersson är ytterligare en muslim som kritiserar mångkulturalisternas förmenta tolerans i artikeln "Waberis medeltida åsikter accepteras för att han är invandrare" som handlar om de kränkningar mot flickor som förekommer på Waberis muslimska friskola och de groteska uttalanden om kvinnor som han har gjort i olika intervjuer. Problemet är inte att det sitter en muslimsk galning i riksdagen utan att han tillåts göra det i toleransens namn.

"Jag är muslim själv men hela mitt liv har jag kämpat för kvinnors lika rättigheter inklusive för muslimska kvinnors rättigheter. Jag är en muslim som anser att även muslimska kvinnor ska ha samma rättigheter som svenska kvinnor har. Men nu är jag tvingad att se på när ni, i mångkulturalismens namn, gör en vidrig och dessutom för flickor och kvinnor livsfarlig parodi på "kulturer" när ni låter fundamentalism och könsapartheid växa in i det svenska samhället."
     Vi har haft intoleranta människor i riksdagen i alla tider. Exakt varför just Waberi har tillåtits sitta representera Moderaterna vet ju varken du eller jag. Problemet är ju att det är väldigt svårt att sparka ut en riksdagsledamot (vilket SD får erfara nu). Man kan ju knappast införa ett system där riksdagsledamoter kan sparkas ut om de anses ha "fel" åsikter? Men om något av dessa groteska uttalanden du talar om är olagliga, t.ex. om han har sagt att män skall slå sina kvinnor eller liknande så kan han ju kanske anmälas för uppvigling?
    Och kristna friskolor är jag en stark motståndare till. Jag vet att hans skola har kritiserats hårt av skolinspektionen. Om den fortfarande kränker individer skall den självklart stängas. Om Waberi har kränkt individer i sin roll som rektor skall han självklart anmälas.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-16 23:56:12 följande:
    Du behöver förstå att koranen har samma status i islam som Jesus har i kristendomen. Utan koran/Jesus ingen islam/kristendom. Koranen är guds bokstavliga ord, oskapade, eviga. Står där att du och jag är sämre än det allra värsta i skapelsen, till och med sämre än bakterier, så är det sant.

Är man kristen tror man på Jesus. Är man muslim tror man på koranens ofelbarhet.

Om man inte tror på koranen som guds bokstavliga ord är de flesta överens om att man inte är muslim. Fråga någon av dina muslimska kompisar.

Du använder antagligen "muslim" i betydelsen etnisk härkomst. Jag använder den vedertagna. Det är väl ditt problem.
    Jag vet väldigt mycket om Islam.

Jag vet också väldigt mycket om individer och den mänskliga hjärnan som gör att alla människor tänker olika.

Ingen individ är en exakt kopia av den andra. Beroende på vad man har varit med om tolkar man texter och situationer annorlunda.

Om du vill ha bevis för att inte alla muslimer tänker likadant eller tolkar Koranen likadant är det bara att titta runt omkring dig. Vissa muslimer har slöja, andra inte. Vissa dricker sprit, andra inte. Vissa omskär sina döttrar, andra inte. Vissa är öppet homosexuella, andra inte. O.s.v.

Jag skulle rekomendera att du läser det Self Evident skrver här i tråden. Hon tydliggör just detta på ett bra sätt. Läs gärna de länkar hon bidrar med också.  Intevjun med Irshad Manji var intressant, hon är muslim och både homosexuell och feminist och stark kritiker av islamsk extremism.

• Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2011-10-17 16:21:37 följande:
    2 Sahlin-citat:

Men det är det där att man alltid ska stämpla något som typiskt svenskt, och då menar man ofta istället för den som är invandrad. Och det som är svenskt förändras ju hela tiden, beroende på vilka människor som bor och lever i Sverige, eller hur? Partiordförande Mona Sahlin i en intervju av Victor Musa i Canal 7 den 13 april 2008 -----------
    Jo, tänk på det när du använder begreppet "italiensk mat".
    -----------
    Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker. Turkiska ungdomsförbundets blogg Intervjun del 1 Intervjun del 2Intervjun del 3 Tidningen Euroturk 2002. ----------
    Jo, en person som var nära att bli svensk statsminister och inte hade nån aning om vad svensk kultur är. Får man verkligen vara så obildad?
    Det första citatet är väl inte egentligen så konstigt, även om jag förstår om man kan reagera.

Det andra citatet är ju däremot bra korkat sagt, men jag tror knappast det handlar om okunskap. Jag känner inte Sahlin, men jag skulle gissa att det handlar om ren populism. Hon trodde väl att hon skulle vinna några röster kanske? Om hon inte skämtar då? Men det har jag i och för sig inte några belägg för. Det är ju lättare att förstå ironi när man ser det med egna ögon.
    D

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-17 23:31:00 följande:
    Knepigt det här med islam och muslimer. Å ena sidan är alla muslimer olika. Å andra sidan är islam närmast en monolit. Försök outa dig som homo i en muslimsk kultur. Gäller såväl Saudiarabien som Tensta. Hur många muslimer var på föreläsningen hos ABF i onsdags? Vad tycker företrädarna för de muslimska föreningarna i Sverige om Irshad Manji?
    Tja, Kaplan träffar antagligen homosexuella feminister hela tiden. Så jag tror inte hans kulle reagera så mycket.  Vad han tycker vet jag inte. Däremot har jag träffat olika folk från föreningar bestående av unga muslimer som arbetar mot extremism och för fred i Palestinakonflikten och vid ett tillfälle så var det minst en homosexuell kvinna med i deras grupp. Dom andra i gruppen verkade väldigt toleranta mot just henne.

Ja, i många religiösa miljöer (och andra som t.ex. manlig lagsport) är det ofta väldigt konservativa värdringar som dominerar. Därför är det precis som Self Evident skriver viktigt att förändring även sker innifrån. Att förebilder som t.ex. Irshad Manji kliver fram är jätteviktigt, och det underbara är ju att hon rapporterar om de liberala muslimska ungdomar runt om i världen som håller med henne.
    Men precis som även Irshad Manji skriver så behövs även hjälp och stöd från demokratiska länder som Sverige. Vi bör se den utveckling som sker och stödja och uppmuntra den, inte göra som du och blunda för dess existens och fortsätta att dogmatiskt hävda att ALLA muslimer per automatik är intoleranta. 

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-17 23:34:15 följande:
    Och hur var det nu med Waberi och Kaplan och ditt korståg mot intoleransen? Blir det någonting av det?
    Quintus Zebra skrev 2011-10-17 13:37:47 följande:
    Exakt varför just Waberi har tillåtits sitta representera Moderaterna vet ju varken du eller jag. Problemet är ju att det är väldigt svårt att sparka ut en riksdagsledamot (vilket SD får erfara nu). Man kan ju knappast införa ett system där riksdagsledamoter kan sparkas ut om de anses ha "fel" åsikter? Men om något av dessa groteska uttalanden du talar om är olagliga, t.ex. om han har sagt att män skall slå sina kvinnor eller liknande så kan han ju kanske anmälas för uppvigling?
    Och kristna friskolor är jag en stark motståndare till. Jag vet att hans skola har kritiserats hårt av skolinspektionen. Om den fortfarande kränker individer skall den självklart stängas. Om Waberi har kränkt individer i sin roll som rektor skall han självklart anmälas.
    Jag inriktar mig sällan mot enstaka individer, men jag tar självklart avstånd från kvinnoförtryck, homofobi och annan intolerans. Får jag möjlighet att protestera mot intolerant politik och intoleranta påståenden så gör jag det, strunt samma vem som sagt det (om det är Waberi, eller Björn Söder, eller Kenth Ekeroth eller Annelie Enochson eller nån annan).

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-18 17:13:46 följande:
    Vilken grupp var det?
    Om jag minns rätt var just dom ungdomarna från studieförbundet Ibn Rushd.

• Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2011-10-18 16:50:53 följande:
    Nja, jag vet inte det. Vem höjer på ögonbrynen när man omnämner "pasta" som typiskt italiensk mat, trots att ju pasta äts över i princip hela världen och att dess ursprung ju är oklart? Och sen, naturligtvis äter inte samtliga italienare pasta. Jag känner en italienare som vare sig äter pasta eller pizza.

Med Sahlins (och kanske din) terminologi kan man ju då inte tala om kulturell särart överhuvudtaget, eftersom det kan tolkas som exkluderande.

Mitt påstående som du ifrågasatte och ville citat på var: "Konstigt att det alltid talas om värdet av många olika kulturer (på samma plats) men att samma personer som säger dessa saker i nästa andetag ifrågasätter om det överhuvudtaget finns nån svensk kultur. Vad menar de, att det bara finns kulturer på vissa håll i världen men saknas i andra?"

Jag presenterade citat. Jag kan inte tolka Sahlin (och med henne i princip hela det svenska "pseudo"vänsteretablissemanget, vill jag påstå) på annat sätt än att hon tycker det är helt okej att tala om typiskt kinesiska, italienska och ryska kulturfenomen, men om man talar om "svenska kulturfenomen", då är man "rasist"!

Var finns koherensen?
    Precis, pasta anses vara italienskt, men ser man bara på fakta så är det inte så enkelt. De flesta kulturella uppdelningar handlar om generaliseringar.  För 70 år sedan åt knappt nån pasta och pizza i Sverige, idag är det absolut svenskt att äta pasta och pizza. För några år sedan var antagligen ett av världens pizzeria-tätaste länder, nu håller det på att svänga. Folk överger allt mer pizzan till förmån för till exempel sushi eller thaimat.
    För mig är det något väldigt positivt att det i Sverige inte är tabu att diskuterar och ifrågasätta kultur.

Jag trodde du syftade på någon i tråden, och ville därför du skulle citera den personen. Sahlins citat har jag bra koll på sedan innan, men hon är ju ingen förespråkare för varken mig eller knappt nån annan.

Varför skulle någon någonsin kallas rasist bara för att de ser t.ex. midsommar eller Kalle Anka på julafton eller bingolotto som "svenska kulturfenomen"? Låter som du överdriver enormt. Eller hur menar du?

Själv tycker jag som sagt att kulturella traditioner ofta är positiva, men de skall inte tvingas på nån och de måste få ifrågasättas.

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!