Inlägg från: Self Evident |Visa alla inlägg
  • Self Evident

Mångkulturalister se hit!

Philipsson skrev 2011-10-24 19:40:52 följande:
    1. Var någonstans står det i lagstiftningen att en sak ska vara innat (biologiskt medfödd) för att den ska kunna räknas som diskriminering? Är det inte diskriminering då, om en rullstolsbunden p.g.a. bilolycka blir nekad det ena eller det andra? Nej, det står ingenstans. Det är en variabel du tar från rockärmen.

2. Svara nu: Ska det vara förbjdudet med Ladies night? Vågar du inte uttala dig? Är det rätt eller fel?

3. Om nu ålder är en av variablerna i diskrimineringslagstiftningen så måste jag säga att lagen tillämpas föga. Jag läste för några veckor sen ett inlägg från några folkpartister i frågan, ang. åldersgränser på krogen. De var för fortsatt diskriminering f.ö. Då var det helt plötsligt okej! Folkpartistisk logik!
    Du jämförde homosexualitet med klädsel som om man kunde välja det förra, därav diskussionen om medfödda egenskaper och inte apropå biologi kopplat till diskrimineringslagstiftningen.

Om enbart kvinnor får gå på Ladies night och en man nekas att köpa biljett p.g.a. sitt kön så borde de definitivt slopa den regeln och inte själva föreställningen, även om jag personligen inte skulle se sådan idioti ens mot betalning men det är en annan fråga.

Jag har redan skrivit att jag håller med dig om att diskrimineringslagstiftningen både är inkonsekvent utformad och tillämpad så det är en icke-fråga. Men att neka någon tillträde till ett samfund eller en skola enbart p.g.a. att hon/han är gay, vilket exemplet jag tog upp gällde, är utan tvekan diskriminering och därmed ett lagbrott.

• Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-10-26 23:46:48 följande:
    Vad menar du?

Muslimer är individer, exakt lika mycket som "västerlänningar". De har ansvar för sina egna handlingar. De har knappast ansvar för alla som kommer från liknande kulturer.
    Och ändå använder du generaliseringar som motargument. Rosengård har minsann låg brottslighet menar du. Vad betyder det egentligen i sammanhanget? Att rosengårdsborna är representativa för invandrare i allmänhet men bara när det gäller positiva generaliseringar? Detsamma gäller tydligen Ibn Rushds hbt-medlemmar men inte TUFFs könssegregation och homofoba antisemitiska föreläsare. Positiva generaliseringar går uppenbarligen bra men inte negativa. Varför inte bara sluta generalisera?

Det är nämligen fullkomligt egalt om alla muslimer inte är homofoba och misogyna. Det räcker med att några är det, precis som när det gäller alla andra människor, för att man ska kunna ifrågasätta och motverka de värderingarna. Det är att se till individen.
  • Self Evident
    Velour skrev 2011-11-14 19:02:00 följande:
    Oj, jag ser ingen mobbning mot SD. Samtidigt anser jag som du, att man borde reagera mot extremism, men till skillnad mot dig vill jag inte ondgöra en grupp (muslimer, svenskar etc), utan de inom grupperna som bidrar till extremismen. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så borde man vända sig mot fenomenet och motverka de krafterna. Sedan om vissa hamnar i den kategorin så får det vara så eftersom extremism inte kan existera utan utövare. Men att vilja att man vänder sig mot muslimer är fel. Lika fel som att vända sig mot kristna. Det är för att det finns så stora variationer i grupperna. Det är mot extremismen i dessa grupper man bör vända sig mot. Håller du inte med?
    Skojar du nu? Jag är definitivt inte sverigedemokrat även om jag håller med om vissa sakfrågor men det är ju omöjligt att missa den på gränsen till infantila hanteringen av SD från medias och de etablerade partiernas sida.

S och V vägrar ens stå bredvid SD under en TV-debatt, Ohly stormar ut ur logen när Åkesson kommer in, Åkesson bjuds inte in till Nobelmiddagen, SVT och tv4 'glömmer' att ta med SD när de presenterar resultat från opinionsundersökningar vilket närmast liknar sovjetpropaganda och programledare i radio och tv-kanaler som påstår sig vara politiskt obundna spelar hetslåten mot SD och markerar tydligt sitt ogillande av partiet. Jag har dessutom suttit på x antal konferenser där högt uppsatta myndighetspersoner i förment neutrala officiella sammanhang häcklar och sågar SD. Lägg därtill våldsamma attacker och trakasserier mot SDU och och sverigedemokratiska politiker.

Jag har aldrig sett något liknande i svenskt politiskt liv och det är otroligt obehagligt. Till och med enskilda medlemmar i t.ex. V och S har påpekat denna totala respektlöshet mot ett demokratiskt framröstat parti och det får en att undra vilka som blir hackkycklingar nästa gång. Det är ett totalt odemokratiskt agerande och det absurda är att SD enbart vinner på utfrysningen. Jag förstår inte hur du har kunnat missa det. 

• Self Evident

Hanteringen av SD påminner för övrigt en del om den som kommunisterna fick känna på under sossarnas glansdagar.Storsien för sverigedemokrater nästa?

• Self Evident
    Velour skrev 2011-11-14 19:43:56 följande:
    Nej, jag skojar inte. Och jag ser inget infantilt i att media uppmärksammar de saker som SD frenetisk försöker dölja och tvätta bort. De blir starkt ifrågasatta just för att de står på en sådan svajande grund med splittringar i partiet samt en del dubbelmoraliska handlingar.

Ja, jo...lite barnsligt att Ohly stormade ut sådär. Lika barnsligt som när Åkesson med följe stormade ut från kyrkan när prästen predikade om tolerans och mot rasism.

Men eftersom SD försöker vara så luddiga som möjligt (använda oklara formuleringar i sina politiska texter) men samtidigt dra tankarna åt det extremistiska hållet genom att använda sig av siffror och nyhetsartiklar för att ondgöra enbart vissa grupper så kan man inte undgå att hålla dem under lupp och därför klargöra dem så mycket som möjligt.
    En annan sak är att man i Sverige sedan länge har försökt få bukt med rasismen och i synnerhet smygrasismen som SD försöker smyga in i samhället igen. (och numera finns det olika sorters rasism)

Men självklart är inte våld okej, inte ens när det är självförvållat likt det en SD-sympatisör förorsakade sig själv i syfte att underblåsa hatet mot invandrare. 
    Men censurering och tydliga politiska ställningstaganden i SVT och SR är ok?

Jag har läst SDs partiprogram och det finns inget som kan tolkas som rasistiskt i det. Man kan inte anklaga människor för vad man själv antar att de tänker. Då finns det en del vänsterpartister vars sympatier man kan ifrågasätta. Jag vet av egen erfarenhet att det finns personer inom vänstern som t.ex. fortfarande hyllar Stalin och Mao trots partiets officiella avbön.
    Det blir särskilt patetiskt när oinsatta personer kallar SD högerextremistiskt med tanke på att Kent Ekeroth är jude och öppen sionist.

Och så var det där här med den påstått utbredda rasismen i Sverige. Hur mäter man den egentligen? Och om det nu är ett så gigantiskt problem kan man ju undra varför folk vallfärdar en masse från hela världen till just lilla inskränkta Sverige? Och hur kommer det sig att vi har så många invandrare i riksdagen, inom statliga verk, media, myndigheter, näringslivet etc om det nu är så enormt svårt?

Svenskarna utgör antagligen den minst endogama etniska gruppen i Sverige (the irony!) och Sverige är ett av de länder som har bidragit mest till fredsbevarande och internationella solidaritetsprojekt. Jag har aldrig träffat något utanför Sveriges gränser som beskriver vårt land som intolerant och rasistiskt utan precis tvärtom. Sverige betraktas internationellt som ett generöst, humant och jämlikt samhälle. Hur går den ekvationen ihop? Självklart förekommer det rasism, det har jag sett med egna ögon, men är det någon utanför Södermalm som fortfarande tror att rasismen är ett JÄTTEproblem i Sverige?

• Self Evident
    Velour skrev 2011-11-14 21:45:16 följande:
    Sluta lägga ord i munnen på mig och diskutera sakfrågan eller svara direkt på det jag skriver istället. Det blir mer av en diskussion då.

Jag skrev att det finns numera olika sorters rasism. Den helhet som SD uttrycker är att det inte finns något utrymme i Sverige för mångkulturalism och än mindre för kulturer som är för svenskar avlägsna, dvs främst de utomeuropeiska och i synnerhet de från Mellanöstern och Nordafrika. Därav är de helt klart kulturrasister. Man behöver dock inte vara högerextremist för att vara kulturrasist...Så innan man går så långt som att anta att någon menar att SD är högerextrema bör man tänka till två gånger, både vad personen säger och kunna applicera SDs uttalanden i det personen säger för att förstå poängen.

Nu har jag inte påstått att rasismen är utbredd i Sverige, men nog finns det underlag för även det påståendet. Sociologen Kamali är en av de som forskat om detta och kunnat bekräfta. Fast från antimångkulturalisters håll är Kamali tydligen en lögnare utan någon som helst pålitlighet, även om det i sig inte är något motbevis mot Kamalis forskning.

En invandrare som inte har haft någon som helst kunskap om Sverige innan, vet inte något om rasismen här förrän personen fått uppleva det, vilket blir efter att personen invandrat. För flyktingar är det ännu värre då de oftast inte har någon tid på sig överhuvudtaget att ta reda på något om Sverige mer än på sin höjd var landet ligger. 

Och av egen erfarenhet hört både negativa och positiva generaliseringar av människor som beskrivit landet. Det positiva har varit en allmän trygghetskänsla i form av socialt skyddsnät och det negativa i form av negativa attityder gentemot vissa grupper av människor och en sorts kyla eller distans överlag människor emellan. Men våra personliga erfarenheter är inte på något vis representativa för samhället eller landet eller de människor vi har pratat med.

Generellt tycker jag att det är synd att i strävan att helgonförklara SD bidra till att istället överdriva åt andra hållet, dvs blunda för fenomen som förekommer ("men är det någon utanför Södermalm som fortfarande tror att rasismen är ett JÄTTEproblem i Sverige?) samt sätta ord i munnen på andra och sedan attackera det man satt i andras mun. Det tar ju inte bort problematiken med varken SD, SD-politiker eller SD-sympatisörer och den generella jargongen, diskursen hos dem samt problematiska beteenden man titt som tätt upptäcker hos dem.
    Snacka om att lägga ord i munnen på andra. Helgonförklara SD? Var i det jag skriver ser du öht några tendenser till det?

Jag skiter fullständigt i SD. Det är ett populistiskt parti som kommer att försvinna när deras sakfrågor plockas upp av de etablerade partierna, vilket delvis kommer att hända inom en snar framtid av nödtvång. Jag är, om det är relevant i sammanhanget f.d. aktiv och engagerad vänsterpartist och har fortfarande, även om jag är enormt besviken på partiets svek mot de utsatta grupper som jag dagligen arbetar med, kvar många av de idealen och värderingarna.

Det som skrämmer mig är attityden mot SD men även mot andra debattörer som ifrågasätter de politiskt korrekta sanningarna. Jag har nämnt dem tidigare och gör det gärna igen - Dervish, Madone, Demirbag-Sten, Manji m-fl är t.ex. briljanta debattörer som ger andra perspektiv på de utmaningar vi står inför i det svenska samhället - tillsammans, dvs alla vi som lever här oavsett ursprung.

De flyktingar och nyanlända jag möter har betydligt större problem än rasismen att kämpa emot - extremt stark intern social kontroll inom den egna gruppen, tvångsäktenskap, homofobi och usel kvinnosyn. Förra veckan berättade t.ex. några kvinnor hur de blir kontrollerade före äktenskapet av en speciellt utvald kvinna för att se om de är oskulder. Är de inte det så får de i bästa fall en mycket förnedrande ceremoni och i värsta fall blir de dödade. Det var unga tjejer som grät när de berättade de här för mig, den ena av dem hade en väninna som blev mördad av sin far. Hon konstaterade att det här är en hennes verklighet.

Jag har många gånger blivit chockerad över hur de flesta nyanlända ser på jämlikhet, hbt-frågor, barnuppfostran och inte minst svenskar. Så länge vi använder rasism och diskriminering som enda förklaringsmodell till många invandrargruppers problem så kommer vi inte att på allvar kunna ta itu med de här frågorna. Det är inte så att alla utrikes födda gärna vill vara en del av det svenska samhället heller, tvärtom. Många ser det som moraliskt förkastligt och vill inte ens att deras barn ska umgås med svenskar. 

Det finns självklart vissa kulturella företeelser som jag inte vill ha i Sverige -könsstympning, tvångsäktenskap, halalslakt, vendettor, hedersvåld. Det gör mig inte till kulturrasist att jag vill värna allas rättigheter i Sverige och inte lämna någon person åt religiöst eller traditionellt förtryck. 

Många flyktingar och nyanlända ber om att få svenska handläggare i olika sammanhang eftersom de blir bättre behandlade då än av vissa utrikes födda myndighetspersoner. Vi har fått det önskemålet så många gånger att det inte längre kan ignoreras.
  • Self Evident
    Velour skrev 2011-11-15 23:51:57 följande:
    Nu förekommer det ingen mobbning mot SD. Dessutom får SD delta även i TV-soffor samt sprida sitt eget hatbudskap bäst de vill, även i skolor där unga, mer naiva samhällsmedborgare håller till.

Precis, kulturrasism är så, ja, med tillägget att, förutom att den är essentialistisk, så ser den heller inga nyanser. Om man klarar av att se nyanser, dvs att det finns negativa inslag i olika kulturer, så kan man komma längre i diskussionen om t.ex. kulturkrockar etc. SD gör inte det, tyvärr.

Den värsta formen av kulturrasism står pk-isterna för, t.ex. Weiderud som hävdar att muslimer inte förstår bättre än att diskriminera homosexuella eller feminister som påstår att det inte finns några hedersrelaterade brott. The soft bigotry of low expectations som det heter.
    Quintus Zebra skrev 2011-11-15 16:41:32 följande:
    Ja, det kan skrämma mig ibland också! Men skrämmer inte attityden mot mångkulturförsvarare dig också? Människor (journalister, debattörer, politiker och vanligt folk) som sätts upp på dödslistor, mordhotas, eller som på bloggar eller forum eller i mail kallas PK eller landsförrädare eller svenskhatare eller än värre? 

Som jag skriver tidigare skulle jag vilja göra en stor undersökning av facebook och FL och aftonbladet och diverse andra stora forum för att se vilken grupp som är mest utsatt för "närmobbning". Min egna uppfattning är att det är betydligt vanligare att folk kallas PK och landsförrädare än att folk kallas rasister.

Och om man blundar för allt jag varit med om i det privata så har jag här på FL fått betydligt värre saker kastade på mig än jag någonsin sett någon invandringskritisk råka ut för. Det vanligaste har ju varit beskyllningar om att jag är personligen ansvarig för mord och våldtäkter. Bland det värsta är ju alla de gånger motdebattörer har önskat att min fru eller min dotter skall "kulturberikas" d.v.s. mördas eller våldtas eller att jag själv råkar ut för liknande, så jag "lär mig" hur "verkligheten" ser ut!

Alla former av odemokratiskt och brottsligt beteende skrämmer eller åtminstone provocerar mig men jag har aldrig förstått varför man ska försvara mångkultur. För mig är det bara ett faktum. Det finns människor med olika kulturer i Sverige (deskriptiv mångkultur) men det betyder inte att alla kulturella företeelser ska försvaras som om alla kulturella särdrag skulle vara lika mycket värda (normativ mångkultur).

Vi har gjort oss av med många destruktiva kulturella företeelser i Sverige genom åren - häxprocesser, barnaga, dödsstraff, offentlig prygling etc etc. Det var ett elände som helt enkelt skulle förbjudas och motverkas. Detsamma gäller vissa kulturella företeelser som invandringen fört med sig - barnäktenskap, tvångsäktenskap, extrema former av kvinnförtryck, omskärelse av både flickor och pojkar, vissa former av organiserad brottslighet och hedersvåld etc. Jag skiter fullständigt i om de företeelserna är någons kultur, de ska elimineras. 

Jag försvarar de mänskliga rättigheterna och individens frihet, inte kulturer. Om de senare inte bryter mot de förra så får folk göra vad de vill för min del. Då behöver jag varken försvara eller motarbeta dem.            

• Self Evident
    Velour skrev 2011-11-16 21:34:40 följande:
    Nej, det är inte bara PK-isterna som står för den värsta sortens kulturrasism, även om de i syfte att "skydda" istället omyndigförklarar och förstärker steotyper. Snarare anser jag att det är SD och liknande som står för den allvarliga formen av kulturrasism eftersom de medvetet vill exkludera och generalisera. Det är skillnad mot PK-isternas tafatta försök att "skydda".

Jag tror inte att det är så oskyldigt som det verkar utan att "beskyddarna" i grunden har en kass människosyn. Jag menar att det är den värsta sorten eftersom den är subtil och svårare att bemöta än mer uppenbart förakt.
    Velour skrev 2011-11-16 21:36:59 följande:
    Mångkultur ser jag inte varför den INTE ska försvaras. Snarare bör man väl istället eliminera de negativa inslag som förekommer i diverse kulturer. Annars menar man att hela kulturer är fel när det i själva verket inte är så
    Hur menar du nu? Exakt vad är det som ska försvaras och på vilket sätt strider det mot mitt inlägg? 
       .   
  • Self Evident
    Velour skrev 2011-11-20 18:40:05 följande:
    Det där är faktiskt faktafel. Läs boken "Tusen år av invandring: En svensk kulturhistoria"
     www.bokus.com/bok/9789178431298/tusen-ar-av-i.../

Så före invandringen var nordborna bara ett gäng grymma barbarer? Det är faktafel om något. Vikingarnas system med ting, administration och rättsväsende lade grunden till de första större samhällena i västra Europa, bl.a. det engelska kungadömet.

Vid ett ting kunde alla, män som kvinnor, lägga fram sin åsikt, reda ut tvister och planera för det kommande året. Alla förväntades delta. Kvinnor hade en respekterad ställning under vikingatiden och deras åsikter vägde lika tungt som männens. Brott bedömdes av ett stort antal rådmän och rådgivare för en så rättvis dom som möjligt. Äktenskapslagar gällde båda könen, t.ex. straffades män och kvinnor lika för äktenskapsbrott. De miste då rätten till makan/maken. Barn under 15 år kunde inte straffas.

Det första alltinget hölls på Island 902 och utgjorde den första nationalförsamlingen i Europa.      

Självklart har vi senare tagit intryck av Upplysningen, mycket starkt i Sverige faktiskt, och många andra konstruktiva influenser utifrån men jag köper inte mångkultur som enda förklaring till att vi idag lever i en demokrati som värnar de mänskliga rättigheterna. Det har varit en lång process som svenskarna har tagit aktiv del i och också bidragit till. Begreppet "Ombudsman" som numera används i flera länder kommer t.ex. från fornnordiskan.

"Ordets ursprung finns i fornsvenskans umbuðsmann och i ordet umbuds man, som betyder representant. Det första dokumenterade bruket av ordet är på svenska. I den danska Jyskelagen från 1241 är termen umbozman och står för en kunglig myndighetsperson i ett härad. Från 1552 används ordet även i andra skandinaviska språk såsom det isländska "umboðsmaður", det norska "ombudsmann" och det danska"ombudsmand".

Den moderna användningen av termen började i Sverige, med Justitieombudsmannen som instiftades genom 1809 års regeringsform. Införandet skulle säkerställa medborgarnas rättigheter genom att skapa en myndighet som var oberoende av den verkställande makten. Föregångsämbetet var ämbetet Justitiekanslern som var - och är - regeringens ombudsman, medan Justitieombudsmannen sorterar under Riksdagen.

Det svenska ordet ombudsman har under 1900-talet lånats till en rad språk, bland annat engelskan."

Ett annat exempel är ju DO - ombudsmannen mot etnisk diskriminering så tacka vikingarna för den! Skrattande

• Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-11-21 11:54:46 följande:
    Något sådant skrev hon ju inte? Men tack för ett intressant inlägg. Överhuvudtaget är väl "barbarers" rykte ofta oförtjänt. U.S.A  "lånade" ju många av sina idéer till sin union från olika ursprungsamerikanska folk.

Då tycker du precis som jag att det blir lite fel när folk från t.ex. SD eller KD vill påstå att Sveriges demokrati vilar på "kristna värderingar"?  Sveriges nuvarande värderingar och kultur vilar väl minst lika mycket på "hedniska" och humanistiska värderingar enligt mig?

Precis som du skriver så har världens kulturer påverkat varandra i tusentals år. Vissa länder har tagit intryck av svenska idéer och tvärtom.  Och det är ju långt ifrån bara bra idéer som vandrar över världen.

Faktum är ju att Sverige aldrig hade varit det land det är idag om det inte hade varit för idéer utifrån. Ingen av oss vet om ett totalisolerat Sverige hade varit bättre eller sämre, men det hade inte varit som nu. Och erfarenheten av isolerade länder är ju inte så positiv.

Sen är ju självklart inte mångkulturen eller de idéer som kommit utifrån den enda faktorn som byggt Sverige. Självklart ligger mycket av äran på de människor av olika härkomst som har arbetat hårt och som har drivit igenom dessa förändringar.
    Kristendomen är ju ironiskt nog ett klockrent exempel på hur influenser utifrån, i det här fallet Mellanöstern, kan försämra villkoren för invånarna i ett visst område. De nordiska kvinnorna hade t.ex. en betydligt bättre ställning innan kristendomen kom till Norden med sina patriarkala auktoritära influenser.

Jag är övertygad om att det svenska samhället fortfarande präglas av den fornnordiska kulturen, mer än vi kanske inser generellt. Men jag tror också att kombinationen av fornnordiska stoiska och förnuftiga ideal, protestantismens arbetsmoral, Upplysningen och socialdemokratins folkhemsbygge tillsammans har format vårt unika demokratiska, jämlika samhälle. 

Vikingarna var fenomenala på att ta till sig främmande kulturers konstruktiva influenser, t.ex. så enkla saker som stigbyglar från centraleuropeiska folk eller svärdsmide från Normandie, men resten ratade de. Jag tror att det alltid har varit en framgångsfaktor i Sverige - vi tar till oss det som kan förbättra vårt samhälle men är skeptiska mot det som försämrar (när det gällde kristendomen hade vi inget större val även om det handlade mer om affärsuppgörelser). 

De flesta invandrare som Sverige har tagit emot de senaste tjugo åren kommer från länder med lägre levnadsstandard, odemokratiska styrelseskick, usel kvinnosyn, lägre teknologisk och vetenskaplig utvecklingsnivå etc. Visst kan de bidra med arbetskraft (även om sysselsättningsgraden är mycket låg bland senare års invandrargrupper), nya perspektiv i t.ex. politiken, maträtter, musik och teater, men i övrigt har de nog mer att lära av det svenska samhället än tvärtom, annars skulle folk inte komma hit i sådana mängder som de gör.

Jag tror att Sverige kan lära sig mycket av länder som t.ex. Tyskland, Japan och våra nordiska grannländer men Irak, Somalia och Afghanistan - länder som folk flyr från en masse? Inte mycket. Ge mig gärna konkreta exempel på motsatsen om du kommer på något.
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!