Velour skrev 2011-11-14 21:45:16 följande:
Sluta lägga ord i munnen på mig och diskutera sakfrågan eller svara direkt på det jag skriver istället. Det blir mer av en diskussion då.
Jag skrev att det finns numera olika sorters rasism. Den helhet som SD uttrycker är att det inte finns något utrymme i Sverige för mångkulturalism och än mindre för kulturer som är för svenskar avlägsna, dvs främst de utomeuropeiska och i synnerhet de från Mellanöstern och Nordafrika. Därav är de helt klart kulturrasister. Man behöver dock inte vara högerextremist för att vara kulturrasist...Så innan man går så långt som att anta att någon menar att SD är högerextrema bör man tänka till två gånger, både vad personen säger och kunna applicera SDs uttalanden i det personen säger för att förstå poängen.
Nu har jag inte påstått att rasismen är utbredd i Sverige, men nog finns det underlag för även det påståendet. Sociologen Kamali är en av de som forskat om detta och kunnat bekräfta. Fast från antimångkulturalisters håll är Kamali tydligen en lögnare utan någon som helst pålitlighet, även om det i sig inte är något motbevis mot Kamalis forskning.
En invandrare som inte har haft någon som helst kunskap om Sverige innan, vet inte något om rasismen här förrän personen fått uppleva det, vilket blir efter att personen invandrat. För flyktingar är det ännu värre då de oftast inte har någon tid på sig överhuvudtaget att ta reda på något om Sverige mer än på sin höjd var landet ligger.
Och av egen erfarenhet hört både negativa och positiva generaliseringar av människor som beskrivit landet. Det positiva har varit en allmän trygghetskänsla i form av socialt skyddsnät och det negativa i form av negativa attityder gentemot vissa grupper av människor och en sorts kyla eller distans överlag människor emellan. Men våra personliga erfarenheter är inte på något vis representativa för samhället eller landet eller de människor vi har pratat med.
Generellt tycker jag att det är synd att i strävan att helgonförklara SD bidra till att istället överdriva åt andra hållet, dvs blunda för fenomen som förekommer ("men är det någon utanför Södermalm som fortfarande tror att rasismen är ett JÄTTEproblem i Sverige?) samt sätta ord i munnen på andra och sedan attackera det man satt i andras mun. Det tar ju inte bort problematiken med varken SD, SD-politiker eller SD-sympatisörer och den generella jargongen, diskursen hos dem samt problematiska beteenden man titt som tätt upptäcker hos dem.
Snacka om att lägga ord i munnen på andra.
Helgonförklara SD? Var i det jag skriver ser du öht några tendenser till det?
Jag skiter fullständigt i SD. Det är ett populistiskt parti som kommer att försvinna när deras sakfrågor plockas upp av de etablerade partierna, vilket delvis kommer att hända inom en snar framtid av nödtvång. Jag är, om det är relevant i sammanhanget f.d. aktiv och engagerad vänsterpartist och har fortfarande, även om jag är enormt besviken på partiets svek mot de utsatta grupper som jag dagligen arbetar med, kvar många av de idealen och värderingarna.
Det som skrämmer mig är
attityden mot SD men även mot andra debattörer som ifrågasätter de politiskt korrekta sanningarna. Jag har nämnt dem tidigare och gör det gärna igen - Dervish, Madone, Demirbag-Sten, Manji m-fl är t.ex. briljanta debattörer som ger andra perspektiv på de utmaningar vi står inför i det svenska samhället -
tillsammans, dvs alla vi som lever här oavsett ursprung.
De flyktingar och nyanlända jag möter har betydligt större problem än rasismen att kämpa emot - extremt stark intern social kontroll inom den egna gruppen, tvångsäktenskap, homofobi och usel kvinnosyn. Förra veckan berättade t.ex. några kvinnor hur de blir kontrollerade före äktenskapet av en speciellt utvald kvinna för att se om de är oskulder. Är de inte det så får de i bästa fall en mycket förnedrande ceremoni och i värsta fall blir de dödade. Det var unga tjejer som grät när de berättade de här för mig, den ena av dem hade en väninna som blev mördad av sin far. Hon konstaterade att det här är en hennes verklighet.
Jag har många gånger blivit chockerad över hur de flesta nyanlända ser på jämlikhet, hbt-frågor, barnuppfostran och inte minst svenskar. Så länge vi använder rasism och diskriminering som enda förklaringsmodell till många invandrargruppers problem så kommer vi inte att på allvar kunna ta itu med de här frågorna. Det är inte så att alla utrikes födda gärna vill vara en del av det svenska samhället heller, tvärtom. Många ser det som moraliskt förkastligt och vill inte ens att deras barn ska umgås med svenskar.
Det finns självklart vissa kulturella företeelser som jag inte vill ha i Sverige -könsstympning, tvångsäktenskap, halalslakt, vendettor, hedersvåld. Det gör mig inte till kulturrasist att jag vill värna allas rättigheter i Sverige och inte lämna någon person åt religiöst eller traditionellt förtryck.
Många flyktingar och nyanlända ber om att få svenska handläggare i olika sammanhang eftersom de blir bättre behandlade då än av vissa utrikes födda myndighetspersoner. Vi har fått det önskemålet så många gånger att det inte längre kan ignoreras.