Inlägg från: Self Evident |Visa alla inlägg
  • Self Evident

Mångkulturalister se hit!

edonator skrev 2011-10-16 16:30:54 följande:
    När det gäller personrån är det däremot ofta irakiska gäng enligt vad jag hört. Spelar det förresten någon roll? "Ojdå, det var syrianer som var värst, men då har ju inte Södertälje några problem med invandring".

Goddag yxskaft!
    Nu får ni reda ut begreppen lite. Många irakier i Södertälje är syrianer, vilket är en etnisk beteckning till skillnad från syrier som är en nationalitetsbeteckning. Syrianer, assyrier och kaldéer är de största kristna grupperna i Södertälje och många kommer från Irak. De irakiska gängen kan alltså mycket väl bestå av syrianer.

Men jag håller med om att det inte har någon betydelse för det förkastliga i den brottsliga verksamheten. Däremot kan det ha en viss relevans för bekämpningen av den. En del syrianer samarbetar med polisen för att lösa problemen inom den egna gruppen. Man skulle önska att fler invandrargrupper resonerade på det sättet. Förändringen måste komma inifrån som sagt. 

• Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-10-16 22:39:03 följande:
    1. Du vill inte att man skall generalisera om sverigedemokrater eller invandrare, men "mångkulturialister" kan man generalisera om hur som helst? Vem säger att kulturer och religioner skall ha rättigheter? För mig är det uppenbart att det är individen som skall ha rättigheter, inte kulturen.

2. Det finns många muslimer som försöker just detta, men deras kamp försvåras av just den GENERELLA kritik av alla muslimer som är så vanlig. Muslimer ses inte som individer utan som en intolerant massa (se till exempel det JTA skriver i den här tråden om att alla muslimer per definition är intoleranta, eftersom koranen innehåller intolerans.)
    Manjis definition av "mångkulturalister" är väldigt tydlig och om du inte anser dig dela denna kategoris åsikter så förstår jag inte varför du tar åt dig. Manji beskriver sina egna erfarenheter som muslim och hur hon uppfattar den rådande debatten. Skulle man inte respektera andras erfarenheter av särbehandling utan att ifrågasätta dem enligt dig?

Om Manji, liksom många andra personer av muslimsk härkomst (Dervish, Madone, Demirbag-Sten, Pekgül etc) uppfattar det som ett problem att mångkulturalister väljer att särbehandla religioner och kulturer som grupper på individernas bekostnad så måste väl du kunna tolerera det utan att ifrågasätta den företeelsens existens öht? Eller har du tolkningsföreträdet i den frågan?

• Self Evident

Bahareh Andersson är ytterligare en muslim som kritiserar mångkulturalisternas förmenta tolerans i artikeln "Waberis medeltida åsikter accepteras för att han är invandrare" som handlar om de kränkningar mot flickor som förekommer på Waberis muslimska friskola och de groteska uttalanden om kvinnor som han har gjort i olika intervjuer. Problemet är inte att det sitter en muslimsk galning i riksdagen utan att han tillåts göra det i toleransens namn.

"Jag är muslim själv men hela mitt liv har jag kämpat för kvinnors lika rättigheter inklusive för muslimska kvinnors rättigheter. Jag är en muslim som anser att även muslimska kvinnor ska ha samma rättigheter som svenska kvinnor har. Men nu är jag tvingad att se på när ni, i mångkulturalismens namn, gör en vidrig och dessutom för flickor och kvinnor livsfarlig parodi på "kulturer" när ni låter fundamentalism och könsapartheid växa in i det svenska samhället."

• Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-10-16 22:39:03 följande:
    1. Du vill inte att man skall generalisera om sverigedemokrater eller invandrare, men "mångkulturialister" kan man generalisera om hur som helst? Vem säger att kulturer och religioner skall ha rättigheter? För mig är det uppenbart att det är individen som skall ha rättigheter, inte kulturen.

2. Det finns många muslimer som försöker just detta, men deras kamp försvåras av just den GENERELLA kritik av alla muslimer som är så vanlig. Muslimer ses inte som individer utan som en intolerant massa (se till exempel det JTA skriver i den här tråden om att alla muslimer per definition är intoleranta, eftersom koranen innehåller intolerans.)
    Dessutom - exakt var skrev jag att man inte får generalisera om sverigedemokrater? Apropå att argumentera mot något som man aldrig har påstått.
    Jag är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli sverigedemokrat. Jag ogillar dock rena sakfel som att kalla SD för extremhöger när partiet är pro-israeliskt , har en sionistisk frontman och häcklas friskt av den riktiga extremhögern. Att påstå sådant visar enbart att man inte är insatt i den politik man kritiserar och sådant har jag svårt för generellt.
    Lite billigt tjyvnyp av dig kan jag tycka.
    Menar du för övrigt att man ska generalisera om invandrare. Det verkar väl väldigt onödigt av en individualist som du.
  • Self Evident
    Philipsson skrev 2011-10-16 23:39:03 följande:
    Konstigt att det alltid talas om värdet av många olika kulturer (på samma plats) men att samma personer som säger dessa saker i nästa andetag ifrågasätter om det överhuvudtaget finns nån svensk kultur. Vad menar de, att det bara finns kulturer på vissa håll i världen men saknas i andra?

Sen kan man gilla eller ogilla saker i den kultur man s.a.s. tillhör, men det är väl ändå en annan femma.

Själv tycker jag att svenska kulturen är tråkig för att den är så anpasslig.
    Ha ha, klockrent!
  • Self Evident
    Lavish skrev 2011-10-19 08:50:15 följande:
    Alltså större delen av mångkulturen handlar väl om traditioner som man pysslar med hemma för egen del och som inte påverkar/skadar någon annans kultur. Sen kan man få inspiration av varandra och lära sig nya saker, men det finns ingen anledning att tvinga på någon julfirande eller baklava.

Brännpunkten handlar väl om vilka lagar vi ska ha och möjligtvis vilka värderingar som ska läras ut i skolan. Men jag tror ärligt talat att den absoluta majoriteten av befolkningen är överens om grundvärderingar som demokrati, lika värde och tolerans.

Det är ju nämligen så finurligt att de människor som exempelvis kommer från diktaturer och andra samhällen som i våra ögon är extrema på något sätt, antagligen har valt att flytta därifrån till Sverige av en anledning. Som t.ex att de fördrar att bo i en demokrati före att bo i en diktatur.

Det finns små grupper extrema som man ofta hör mycket om, men jag tror deras antal är så lågt att det inte finns skäl att oroa sig för deras påverkan annat än det utrymme man ger för att tjata om dom.
    Jo, man skulle ju vilja tro att det vore så enkelt att alla invandrare per automatik blir toleranta demokrater så fort de passerar den svenska gränsen och att alla är rörande överens om om vilka grundvärderingar som gäller. Ta en titt på den här överenskommelsen mellan muslimska församlingar och en skola i Jönköping. Fundera sedan över hur den är förenlig med den svenska läroplanen som genomgående understryker vikten av att motverka traditionella könsroller i skolan.

sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/416/9035.pdf

Om du inte kommer på ett enda utmärkande exempel på svensk kultur så kan du läsa Nima Sanandajis studie av de kulturella faktorer, bland annat lutheransk arbetsmoral och ansvarskänsla, som har präglat svenskt samhällsliv i generationer och lade grunden till den svenska välfärdsstaten.

Det är intressant att en kurdisk iranier som är första generationens invandrare och har en magisterexamen från Chalmers förmår att både se och uppskatta framgångsfaktorerna med svensk kultur och dessutom underbygger sina argument med exempel på svenskamerikanernas bedrifter. (Apropå en annan diskussion där denna kategori utmålades som någon sorts slackers med tur men som NIma med ren statistik visar slet hårt för sin nuvarande ställning som en av de mest framgångsrika invandrargrupperna i USA.)    

www.libera.fi/en/publications/the-swedish-model-reassessed-affluence-despite-the-welfare-state

För mig är Nima en idealinvandrare som både bidrar med sin kompetens och sitt perspektiv som utrikes född samtidigt som han uppskattar samhället som tog emot hans föräldrar. Alla kan inte hålla Nimas nivå och jag anser att Sverige har ett ansvar att ta emot flyktingar av alla kategorier men en grundläggande respekt för det demokratiskt uppbyggda svenska samhället borde man avkräva varje person som kommer hit. Så ser det inte ut idag men, tro mig, det kommer. 
  • Self Evident
    Lavish skrev 2011-10-19 19:51:23 följande:
    De flesta kulturerna som kom in under 60-70 talet står definitivt i dialog med den äldre svenska traditionen. De som kommit mer nyligen har inte alltid hunnit dit nej.

Jag anser ju uppenbarligen inte att det är sunt förnuft, försök inte få dina åsikter att låta som något självklart. Att det gått åt skogen i Rosengård beror inte bara på invandring utan har en rad andra orsaker som man kunde göra något åt istället för att stoppa invandringen. Kan du berätta exakt vad det är ANTIDEMOKRATERNA gjort som lett till offer? För de allra flesta invandrare är ju inte antidemokrater.

Såklart kommer jag inte stå och se på om mina närstående blir skadade. Men jag ser inte större anledning för mig att skydda en okänd svensk än en okänd invandrare.

De måste ju uppenbarligen tro att de kommer trivas här. Hur som helst är antidemokraterna försvinnande få bland invandrarna, är min bestämda uppfattning om du inte kan motbevisa den.
    Exempel på antidemokrater och deras offer:

www.sweden.gov.se/sb/d/12447/a/147202

www.vardguiden.se/Tema/Sex-och-samlevnad/Krop.../

www.polisen.se/sv/Utsatt-for-brott/Olika-type.../

www.dn.se/Pages/Article.aspx?id=658394__Artic...

www.sakerhetspolisen.se/publicerat/pressmedde...

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
  • Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-10-19 20:33:22 följande:
    Hur begränsar man invandringen av "såna". Skall man fråga dem vid gränsen. Eller syns det på dem på nåt vis. Eller skall man begränsa invandringen av alla från vissa områden?

Och det skall vara strunt samma om personen har asylskäl eller ej. Har man "fel" åsikter skall man inte få PUT? Kan ett sådant system inte bli lite komplicerat och väldigt osäkert?
    Det finns ingen logik i dina argument öht. Först kommer alla hit för att de är demokrater, sedan är det lika bra att de får komma hit eftersom de ändå hade varit odemokratiska i sina hemländer och iaf blir lite mer demokratiska här och åtminstone inte dödar barnen?? (Pela, Fadime, Abbas och x antal mördade balkongflickor talar emot det.)
    Du bad om exempel på odemokratiskt beteende i Sverige - och ja, det är grymt odemokratiskt att med hot och våld tvinga sina barn att gifta sig mot sin vilja och hetsa mot homosexuella - inte skäl för att begränsa invandringen.
    Du påstår att det inte finns någon speciell svensk kultur och när jag ger dig exempel så menar du att de ändå är crap eller daterade. Men de fanns ju inte?? Nima ger historiska och kulturella förklaringar just till varför Sverige ser ut som det gör idag med den demokrati och tolerans som du uppenbarligen gillar.
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!