fisförnäm skrev 2011-11-21 18:12:04 följande:
1. Nä, precis. Diskussionen har som vanligt blivit lite OT.
Ingen kan hindra dig från att ta del av thailändsk kultur och du kan aldrig hävda att thailändskt är svenskt. Även om du så gärna vill att det ska vara så så måste du ändå ha den självdistansen att du tillhör en minoritet i svenska samhället. Du kan liksom inte påstå att thailändsk kultur är svenskt så att säga, hänger du med?
2. Var då god och förstå att genom din s.k "respekt" för ANDRA kulturer (utländska och således inte inkluderade i det svenska. Svenskt = nationell identitet för Sverige) som kommer med invandringen så kommer, ur ett svenskt perspektiv, kvinnoförtryck att öka. Du förespråkar det indirekt.
3. Om du istället resonerar nationalistiskt så gör du det väldigt enkelt för dig och resten av samhället. Identifierar du dig själv som svensk så är sannolikheten stor att du är för jämställdhet och kvinnors lika rätt i samhället, detta eftersom det generellt är sådana värderingar som är normer i Sverige (det land nationalister ska värna om i alla lägen). Nationalism är inte så tokigt som jag tror du vill få det till.
4. Snälla kan vi lämna de små obetydelsefulla subkulturerna utanför det här? ..och nej, ursprunget har ingen relevans. Det som är relevant är kulturers aktuella identiteter. Om du benämner något som utländskt så är det genast något som är främmande för dig och Sverige. Således är det även ett potentiellt hot mot tryggheten. Ta bara exemplet med kvinnoförtrycket. Det går liksom inte att jämföra kebaben med kvinnoförtrycket, håller du inte med?
Hur kan din totala likgiltighet mot ökad otrygghet orsakad av mångkulturalismen skapa trygghet? Kan du förklara det lite mer ingående? Jag tror mer på (och detta är ett känt fenomen) att den intolerante invandraren kommer skratta dig i ansiktet och kalla dig för mes.
Jag tycker inte kvinnomisshandel är ok men det tycker uppenbarligen vissa invandrarkulturer - jag tycker saken är ganska självklar om vem som är för våld respektive inte.
5. Vem är det som snackar om tvång? Kom igen nu, Zebran. Jag påtalar gång på gång att jag är för demokrati.
6. . Skulle vi inte respektera kulturella skillnader? Hur ska du ha det?
Ja, Sverige och svensk kultur har tillräckligt med problem som du märker. Det borde inte späs på med mångkultur.
7. Uppenbarligen är det du som tycker så. Du är för att invandrarna ska upprätthålla sina egna nationella identiteter i Sverige, ett land som redan har en alldeles utmärkt nationell identitet. En identitet som är skräddarsydd och suverän för just Sverige och svenska förhållanden vilket tagit lång tid att skapa. Detta vill du förstöra och du drar dig inte för att utnyttja just svenskarnas resurser för det.
Möjligheten finns fortfarande att välja en annan kultur när man lever i Sverige. Emigration kallas det.
1. Jag är ju inte buddhist. Men visst buddhism är kanske inte tyipskt svenskt. Men individens religionsfrihet är svenskt. Tolerans mot människors rätt att själva välja identitet är svenskt. Jag skulle inte tro att majoriteten av svenskarna anser att Claes Malmberg inte är svensk bara för att han har blivit buddhist.
2. Jag vill aktivt motverka kvinnoförtryck i hela världen. Hur kan det skapa mer kvinnoförtryck?
3. nationalism behöver inte vara dumt. Men som sagt. Det är inte främst invandrare som står i parlament över hela Europa och förespråkar abortförbud, vill inskränka homosexuellas rättigheter och som propagerar mot feminism. Det är till stor del nationalister och andra kulturkonservativa.
Och frågan är ju om SD verkligen värnar det svenska? Många sverigedemokrater verkar ju förakta den svenska öppenheten mot andra kulturer, den typiskt svenska självkritiska hållningen till svensk kultur och så vidare. Många Sverigedemokrater jag har talat med verkar ju nästan gilla Finland eller Japan mer än dagens Sverige?
4. Kvinnofrtryck är negativt i alla länder. Det finns inget land där kvinnoförtryck hör hemma och inte skapar konflikter och elände.
På vissa sätt är Sverige tryggare idag än 1975, på andra sätt är det ett otryggare land. Invandringen är inte den enda stora förändringen som har skett. Jag är inte det minsta naiv utan motverkar aktivt de orsaker jag ser. Som t.ex. ökad ekonomisk ojämlikhet och som ökad spridning av hetsande fördomar mot olika minoritetsgrupper. Du har hittils inte presenterat ett enda bevis för att mångkulturen skulle skapa dessa problem.
Jag tror ju att spridande av intolerans (som t.ex. hets mot somalier, PK-människor, Sverigedemokrater, PK-politiker, massmedia, o.s.v.) skapar betydligt fler konflikter än spridandet av tolerans gör. är det naivt?
5. Jag påtalar bara att alla fria länder bir mer och mer mångkulturella. Hittills har alla försök att skapa monokultur gjorts med hjälp av tvång. Vad har du för strategi?
6. Vi skall respektera olikheter. Självklart skall man aldrig respektera intolerans och dåliga idéer. Det vore ju bara dumt.
7. Nej det är jag inte. Jag är för att varje individ oavsett ursprung skall få chansen att själva välja. Jag prioriterar alltid individen framför kulturen.
Och jag vill inte förstöra något. Jag vill bevara den svenska mentalitet som vuxit fram de senaste 25-åren. Den som du vill kasta på sophögen.