Mångkulturalister se hit!
fisförnäm skrev 2011-11-19 12:53:32 följande:
1. Ja, men hur ska "mixen" fördelas? Vad är den perfekta mixen? Ska samhället anpassa sig efter vad Velour eller Quintus gillar i kulturväg?2. Tror ni det kommer få medhåll av resten av medborgarna?
3. Är det rättvist mot den kulturen som funnits i Sverige från början, dvs den svenska?
4. Är det verkligen värt att experimentera trots att vi vet om att kulturella motsättningar orsakar våld och i värsta fall dödsfall?
Är inte jorden redan mångkulturell och uppdelad som den är, varför ska vi nu också dela upp nationer?
5. Är det inte rättvisare att Velour och Quintus själva reser utomlands för att hitta sina egna kulturmixer, där man även hittar de genuina kulturerna. Exempelvis italiensk kultur är inte riktigt samma sak i Sverige som den är i Italien.
På så vis slipper vi belasta samhället med ytterliggare motsättningar och allt vad det innebär.
Ingen kan styra över alla kulturella strömningar i vårt globaliserade kommunikationssamhälle. Och ingen kan styra exakt vilka kulturella värderingar och fenomen som en individ fastnar för. Jag och min storebror har ju t.ex. vistats i samma miljöer hela vår uppväxt. Ändå har vi lyckats bli otroligt olika. Han är ganska traditionell och jag ifrågasätter.
2. Ja, jag är rätt säker på att majoriteten av svenskarna vill ha ett fritt samhälle där individens har rätt att själv bestämma över sin kulturella hemvist och sina värderingar.
3. För mig är aldrig det viktigaste att respektera kulturer. Kulturer är främst verktyg. Det som skall respekteras är inte kulturen utan individen och individens frihet. Rättvisast är om varje individ själv får möjlighet att själv styra över vilka värderingar och traditioner som personen vill ta till sig.
4. Exakt hur skapar mångkultur våld? Vad har du för belägg för detta? Om du träffar en person som tycker annorlunda än du, blir du automatiskt våldsam då?
5. Trivs jättebra i mångkulturella fria Sverige, men tack för omtanken.