• JTA

Mångkulturalister se hit!

Quintus Zebra skrev 2011-11-21 11:38:24 följande:
    Då kan vi nog inte godta nästan något land? Spanjorerna och portugiserna gjorde mer eller mindre exakt samma i Sydamerika. Britterna har ju härjat på liknande sätt i många av sina kolonier. Fransmännen härjade i Kanada och Afrika. Belgarna mördade i Kongo. Italienarna i Etiopien. Sverige använde liknande metoder mot bl.a. Samer. Japan och Tyskland  var ju inte direkt snälla under andra världskriget. O.s.v.

Som sagt U.S.A:s fläckiga historia tar inte bort det faktum att det var i just U.S.A som de moderna versionerna av yttrandefriheten och religionsfriheten och pressfriheten och mötesfriheten och petitionsfriheten allra först fick fotfäste. Och att det hände just där var till stor del på grund av mångkulturen.

Ja, NZ är ett bra exempel på att mångkulturella länder ofta fungerar bra och att det ofta är där mänskliga rättigheter får fäste först.

Mångkultur är ingen mirakelmedicin. Det finns bra mångkulturella länder och det finns mindre bra mångkulturella länder. Men begreppet är inte värt det dåliga rykte det har. Och jag kan själv anse att folk borde vara mer medvetna om den positiva roll mångkulturen spelar ide mänskliga samhällenas utveckling.

Visst finns det länder där olika gruppers hat mot varrandra har rivit sönder landet. Det har hänt i både etniskt homogena länder och i mer mångetniska länder. Men merparten av alla välfngeranda demokratier idag är ju trots allt mångkulturer. De framtvingade isolerade försök till monokulturer som finns/har funnits är ju knappast några bra exempel på fungerande samhällen.
    Sammantaget kan vi alltså säga att du i praktiken inte har så mycket att komma med?
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-21 14:23:24 följande:
    Haha?

Jodå. Jag har tusentals sidor historisk forskning om mångkulturella samhällen att komma med. Jag har Fn´s rankningar och studier. Jag har all forskning om de mänskliga rättigheternas framväxt att komma med.
    Och ändå blev det bara ett samhälle som pga invandring utrotade de som först var där, och ett samhälle som pga invandring var tvungna att släppa ifrån sig mer än hälften av makten till ett litet fåtal.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-21 17:13:52 följande:
    Blanda inte ihop invandring och erövring nu.

Jag försöker inte ge exempel på perfekta samhällen, utan försöker bara påtala mångkulturens positiva effekter.

U.S.A var väl varken bättre eller sämre än andra kolonialmakter på den tiden vad gäller rasismen och behandlingen av minoriteter, men det var där de mänskliga rättigheterna växte fram. Och det var till stor del på grund av mångkulturen. Och så fortsätter det.

Folk får fortsätta blunda för mångkulturens positiva effekter om de vill, jag gör det inte.
    Vem vet vad det vi nu kallar invandring kommer att kallas om femhundra år. Erövring? Eller befrielse från det demokratiska oket? Segrarna skriver historien.

USA utrotade ursprungsbefolkningen, importerade massor av slavar, och diskriminerade minoriteter (gula, svarta) långt in på nittonhundratalet. Ändå är framväxten i USA av medborgerliga rättigheter en konsekvens av deras mångkulturella samhälle?!

Ursäkta Quintus men detta kan ju inte övertyga någon alls.

Och hur var det med samhället på NZ innan de västerländska invandrarna vällde in över deras gränser?

Har du något annat lite klarare exempel på att mänskliga rättigheter först fått fäste i mångkulturella samhällen?
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-21 19:59:58 följande:
    Jag pratar inte om att få fäste. Jag talar om att vara först! Jag pratar om att mångkultur ofta skapar nya idéer och skapar nya problem som måste lösas, som i sin tur leder till nya idéer.

Det mångkulturella U.S.A var trots allt på denna tid extremt demokratiskt jämfört med t.ex. Sverige, Spanien, Frankrike och så gott som alla andra. Och det var i detta mångkulturella rike som yttrandefriheten och religionsfriheten och mötesfriheten och petitionsfriheten fick fotfäste FÖRST!

Och NZ var FÖRST med kvinnlig rösträtt (nästan 30 år innan Sverige).

Och framförallt så låg de mer monokulturella länderna vid denna tid ganska långt bakom.

så det finns nog inga bättre exempel.

Vill du ha exempel på mångkulturella länder med mänskliga rättigheter kan du bara titta på topp 10-listan över världens mest utvecklade länder enligt FN...
    Alltså, du talade om mänskliga rättigheter. De lär förstås behöva komma alla till rätt i en stat för att kunna kallas för just mänskliga rättigheter. Annars blir det vita rättigheter eller dylikt.

Och du talade inte (bara) om demokrati. Återigen: USA är inget föregångsland vad gäller mänskliga rättigheter. De missade chansen när de i praktiken begränsade rättigheterna till vissa i landet.

NZ kanske är ett bättre exempel. Men jag undrar fortfarande vad som gällde där innan invandrarna vällde in.

1 steady  Norway 0.943 increase 0.002 2 steady  Australia 0.929 increase 0.002 3 steady  Netherlands 0.910 increase 0.001 4 steady  United States 0.910 increase 0.002 5 steady  New Zealand 0.908 steady 6 steady  Canada 0.908 increase 0.001 7 steady  Ireland 0.908 increase 0.001 8 steady  Liechtenstein 0.905 increase 0.001 9 steady  Germany 0.905 increase 0.002 10 steady  Sweden 0.904 increase 0.003
    De tio högst rankade länderna enligt FNs human development index. De flesta helvita. Eller nåja, de var det iaf, innan den senaste migreringsvågen från MENA västerut.

De tio lägst rankade länderna nedanom. Vad är det som kännetecknar dessa? Är det monokultur?

178 steady  Guinea 0.344 increase 0.002 179 steady  Central African Republic 0.343 increase 0.004 180 steady  Sierra Leone 0.336 increase 0.002 181 steady  Burkina Faso 0.331 increase 0.002 182 increase (1)  Liberia 0.329 increase 0.004 183 decrease (-1)  Chad 0.328 increase 0.002 184 steady  Mozambique 0.322 increase 0.005 185 steady  Burundi 0.316 increase 0.003 186 steady  Niger 0.295 increase 0.002 187 steady  Democratic Republic of Congo 0.286 increase 0.004
  • JTA

F-n, tabellerna blev pannkaka. Det såg snyggt ut i editorn, anför jag som försvar.

• JTA

Quintus, om du hade en begränsad summa pengar (en budget) att spendera på att hjälpa unga kvinnor att få leva sitt eget liv, hur skulle du då spendera pengarna? Ett allmänt utskick, bland annat till min och din familj, eller en riktad verksamhet dit du tror dina resurser kan göra mest nytta?

Försök svara ärligt på frågan och endast på frågan.

• JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-21 23:16:24 följande:
    Jo, jag skulle nog vilja påstå att nästan alla historiker skulle håla med om att U.S.A var ett föregångsland vad gäller mänskliga rättigheter. Inte ens idag gäller de mänskliga rättigheterna alla, men det går sakta framåt.

Vad har hudfärgen med saken att göra? Påstår du att dessa länder är monokulturer?
    Nej jag tror inte de sämsta länderna är monokulturer, tvärtom.

Jag tror också de flesta historiker skulle hålla med om att USAs konstitution var ett föredöme. Men som sagt, rättigheterna kom inte alla till glädje och indianerna lär ha anledning att vilja komplicera frågan. Du plockar russinen ur kakan.

Men jag håller med i den meningen att jag kan tänka mig att den stora smältdegeln säkert bidragit positivt till USAs utveckling. En dynamisk röra av inverkan och påverkan. Men också en kamp för överlevnad. USAs invandrare fick lov att klara sig själva. Skall vi alltså ta bort bidragen till invandrarna? Det skulle förvisso lösa de flesta problem eftersom endast en bråkdel skulle komma hit. De som kommer skulle dock leva få leva i armod.

Dessutom är samhället totalt förändrat från då till nu, även i USA. Trots att USA fortfarande inte har någon dyrbar välfärd som invandrarna tär på, är man i dagsläget inte längre så förtjust i okvalificerad invandring ens i det landet. Kraven på arbetskraften är rätt höga i det postindustriella samhället. Vad vi skulle behöva för att få igång någonting som liknar den dynamiska smältdegeln är bättre materiel. Inte analfabeter, inte de med "fåraherde" som enda merit, inte de som anser sig ha rätt att bli försörjda av någon familjemedlem eller staten. Dvs en helt annan grupp än de 40 000 som årligen kommer till Sverige från efterblivna länder. 
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 13:12:54 följande:
    Självklart skulle jag rikta insatsen.

(text som ämnar avleda intresset)
    Nå så då så: Du gör också negativa generaliseringar. Av samma anledning som vi andra: för att det är relevant.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 14:25:29 följande:
    U.S.A är och har alltid varit en blandning av en del väldigt positiva saker och en del väldigt negativt. Men det negativa tar inte bort det faktum att det var där religionsfriheten, yttrandefriheten, pressfriheten o.s.v. i praktiken föddes.
    Du väljer att plocka fram det positiva som bra exempel på framsteg pga mångkultur, men gör inte detsamma med de negativa exemplen. Det håller inte Quintus.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 13:18:06 följande:
    1. Men de bästa länderna enligt rankingen då? Australien, U.S.A, Norge, Sverige, Tyskland o.s.v. Är de monokulturer? Eller är de bra exempel på väl fungerande mångkulturer?

2. Nej, jag försöker bara påtala hur mångkultur i sig kan leda till positiv utveckling. Kulturkrockar kan skapa problem, men det glöms ofta bort i debatten att kulturkrockar även leder till ökad förståelse, nya idéer och tvingar fram nya lösningar. Men som sagt det är ingen mirakelmedicin.

3. U.S.A är väldigt olikt Sverige. Och själv föredrar jag ju tanken om ett samhälle där alla samarbetar och skapar en gemensam välfärd.
    Du får lov att bortse från de senaste decenniernas migrering. Var de bästa länderna mångkulturer vid tiden när mänskliga rättigheter växte sig starka i de länderna?

Annars får du nog lov att släppa USA. Ingen här gillar USA, minst av alla du själv. NZ kanske är ett intressantare exempel. Hur var det nu med deras samhälle innan invandrarna vällde in från GB? 
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!