Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Mångkulturalister se hit!

Konstigt att det alltid talas om värdet av många olika kulturer (på samma plats) men att samma personer som säger dessa saker i nästa andetag ifrågasätter om det överhuvudtaget finns nån svensk kultur. Vad menar de, att det bara finns kulturer på vissa håll i världen men saknas i andra?

Sen kan man gilla eller ogilla saker i den kultur man s.a.s. tillhör, men det är väl ändå en annan femma.

Själv tycker jag att svenska kulturen är tråkig för att den är så anpasslig.

• Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2011-10-17 08:54:32 följande:
    1. Nu vet jag ju inte riktigt vem du pratar om, du får gärna citera. Men det känns som om du missförstår.

Jag tror aldrig att jag sett nån som ifrågasätter att det skulle finnas kulturella företeélser i Sverige eller att det skulle finnas olika svenska kulturella traditioner och annat, det som ibland ifrågasätts är väl snarare dels att det bara skulle finnas EN svensk kultur och dels så påpekas väl att kulturer hänger ihop och att många av de kulturella fenomen som idag anses vara svenska har kommit till genom mångkulturella utbyten i historien.

Och min uppfattning är att detta resonemang oftast även är konsekvent när man pratar om "utländska" kulturer. De som brukar ifrågasätta kulturbegreppet brukar ju ofta påpeka att det inte heller finns EN irakisk kultur, eller EN somalisk kultur eller EN muslimsk kultur. Utan att det inom varje nationell grupp finns en mängd olika kulturella grupper och kulturella värderingar?

2. Själv älskar jag den svenska kulturens öppenhet och strävan efter tolerans, även om det då och då går över styr (som det mesta annat).
    2 Sahlin-citat:

Men det är det där att man alltid ska stämpla något som typiskt svenskt, och då menar man ofta istället för den som är invandrad. Och det som är svenskt förändras ju hela tiden, beroende på vilka människor som bor och lever i Sverige, eller hur? Partiordförande Mona Sahlin i en intervju av Victor Musa i Canal 7 den 13 april 2008 -----------
    Jo, tänk på det när du använder begreppet "italiensk mat".
    -----------
    Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker. Turkiska ungdomsförbundets blogg Intervjun del 1 Intervjun del 2Intervjun del 3 Tidningen Euroturk 2002. ----------
    Jo, en person som var nära att bli svensk statsminister och inte hade nån aning om vad svensk kultur är. Får man verkligen vara så obildad?
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2011-10-17 19:07:50 följande:
    Det första citatet är väl inte egentligen så konstigt, även om jag förstår om man kan reagera.
    Nja, jag vet inte det. Vem höjer på ögonbrynen när man omnämner "pasta" som typiskt italiensk mat, trots att ju pasta äts över i princip hela världen och att dess ursprung ju är oklart? Och sen, naturligtvis äter inte samtliga italienare pasta. Jag känner en italienare som vare sig äter pasta eller pizza.

Med Sahlins (och kanske din) terminologi kan man ju då inte tala om kulturell särart överhuvudtaget, eftersom det kan tolkas som exkluderande.

Mitt påstående som du ifrågasatte och ville citat på var: "Konstigt att det alltid talas om värdet av många olika kulturer (på samma plats) men att samma personer som säger dessa saker i nästa andetag ifrågasätter om det överhuvudtaget finns nån svensk kultur. Vad menar de, att det bara finns kulturer på vissa håll i världen men saknas i andra?"

Jag presenterade citat. Jag kan inte tolka Sahlin (och med henne i princip hela det svenska "pseudo"vänsteretablissemanget, vill jag påstå) på annat sätt än att hon tycker det är helt okej att tala om typiskt kinesiska, italienska och ryska kulturfenomen, men om man talar om "svenska kulturfenomen", då är man "rasist"!

Var finns koherensen?
  • Philipsson
    Petronella01 skrev 2011-10-19 11:43:23 följande:
    Traditioner,seder och sammanhållning stärks inför ett yttre hot, och det har inte vi varit med om. Sedan har Mona aldrig varit någon ekvilibrist. Jag tror inte hon har ett dugg mot svenska traditioner 
    Ja, därför är nationalism en fullständigt naturlig konsekvens när invandringen är mycket hög: Hög invandring ses av många just som ett hot, av olika skäl, främst kanske ekonomiska, reella eller inbillade.

Nationalism behöver dock inte vara något negativt, vilket många tycks tro.
  • Philipsson
    Lavish skrev 2011-10-19 18:51:16 följande:
    Du behöver definiera det eftersom det finns många olika definitioner. I min ryms tolerans och mångkultur...

Jag tycker det bästa sättet att försvara den svenska demokratin är genom att tillmäta alla människor lika värde och genom att värna åsiktsfriheten och yttrandefriheten.

Antagligen vill dom väl komma hit eftersom det trots allt är säkrare här än där de kommer ifrån.
    Menar du att det är odemokratiskt att ha åsikter om hur stor invandringen till Sverige ska vara och att t.ex. att motarbeta det. s.k. mångkulturella samhället?

I så fall har du ju helt missuppfattat vad begreppet demokrati betyder.
  • Philipsson
    Lavish skrev 2011-10-20 16:09:03 följande:
    Det är varken mer eller mindre odemokratiskt än det är att neka homosexuella inträde i ett samfund...
    Varför skulle det vara odemokratiskt att neka folk tillträde till ett samfund, menar du?

Det är uppenbart att du inte vet vad demokrati är. Läs på!
  • Philipsson
    Lavish skrev 2011-10-20 16:36:50 följande:
    Du menar alltså att respekt för människors lika värde och frihet att söka sin egen lycka inte är grundläggande demokratiska värderingar?

Det var ju en person tidigare i tråden som hävdade att det är antidemokratiskt att neka homosexuella inträde i samfund.
    Menar du att det är odemokratiskt att neka rojalister inträde i Republikanska föreningen? Att neka militanta veganer inträde till pälsuppfödarklubben, om det nu finns nån sån?

Det är helt i demokratisk anda att ha föreningsverksamhet (samfund) som riktar sig till en viss kategori människor, och därmed utesluter andra.
  • Philipsson
    Lavish skrev 2011-10-20 18:40:22 följande:
    Ja, det håller jag med om, men Self Evident menar att det är antidemokratiskt och jag uppfattade er som att ni stod på samma sida, därav min argumentation.
    Jo. Du måste lära dig - för att det ska ge någonting -, att diskutera utifrån sakfrågor och argument, inte utifrån vilken person du tror att din samtalspartner är.
  • Philipsson
    Lavish skrev 2011-10-20 19:00:47 följande:
    Hahaha det verkar vara mycket du tycker att jag ska lära mig :-P
    Ja, definitivt.
  • Philipsson
    Self Evident skrev 2011-10-20 22:44:31 följande:
    Exemplet gäller muslimer som inte accepterar församlingsmedlemmar som är homosexuella enbart p.g.a. deras sexuella läggning. Det är ungefär som att neka en romsk person medlemskap i t.ex. Hyresgästföreningen p.g.a. dennes etnicitet., alltså ren diskriminering. Självklart kan du starta en förening som riktar sig till en viss målgrupp men du får fortfarande inte neka en person tillträde utifrån diskrimineringsgrunderna (kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder).
    "Ladies night" typ?

Själv tycker jag den svenska diskrimineringslagstiftningen är absurd, och dessutom bryter man ju emot den regelmässigt utan att nån gör nåt åt det, när det passar. Som i exemplet ovan.

Själv har jag svårt att inse varför det skulle vara mer fel eller rätt att vägra nån inträde på en krog t.ex. p.g.a. klädsel än p.g.a. hudfärg eller sexuell läggning. Varför är är det okej att "diskriminera" nån utifrån ekonomiska förutsättningar eller ålder men inte p.g.a. t.ex. sexuell läggning. Man måste skilja på offentlighet och privata inrättningar. Hoppas att lagstiftarna inser det nån gång, och tar bort denna godtyckliga lagstiftning.

Ska man ha rätt att bestämma över vem som ska få besöka en i hemmet tycker du? Eller ska staten bestämma över det? Om du vägrar att hoppa i säng med en blond person, diskriminerar du blonda individer då?
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!