Quintus Zebra skrev 2011-10-17 08:54:32 följande:
1. Nu vet jag ju inte riktigt vem du pratar om, du får gärna citera. Men det känns som om du missförstår.
Jag tror aldrig att jag sett nån som ifrågasätter att det skulle finnas kulturella företeélser i Sverige eller att det skulle finnas olika svenska kulturella traditioner och annat, det som ibland ifrågasätts är väl snarare dels att det bara skulle finnas EN svensk kultur och dels så påpekas väl att kulturer hänger ihop och att många av de kulturella fenomen som idag anses vara svenska har kommit till genom mångkulturella utbyten i historien.
Och min uppfattning är att detta resonemang oftast även är konsekvent när man pratar om "utländska" kulturer. De som brukar ifrågasätta kulturbegreppet brukar ju ofta påpeka att det inte heller finns EN irakisk kultur, eller EN somalisk kultur eller EN muslimsk kultur. Utan att det inom varje nationell grupp finns en mängd olika kulturella grupper och kulturella värderingar?
2. Själv älskar jag den svenska kulturens öppenhet och strävan efter tolerans, även om det då och då går över styr (som det mesta annat).
2 Sahlin-citat:
Men det är det där att man alltid ska stämpla något som typiskt svenskt, och då menar man ofta istället för den som är invandrad. Och det som är svenskt förändras ju hela tiden, beroende på vilka människor som bor och lever i Sverige, eller hur? Partiordförande Mona Sahlin i en
intervju av Victor Musa i
Canal 7 den 13 april 2008 -----------
Jo, tänk på det när du använder begreppet "italiensk mat".
-----------
Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker.
Turkiska ungdomsförbundets blogg Intervjun del 1 Intervjun del 2Intervjun del 3 Tidningen Euroturk 2002. ----------
Jo, en person som var nära att bli svensk statsminister och inte hade nån aning om vad svensk kultur är. Får man verkligen vara så obildad?