Joci skrev 2011-10-05 23:11:10 följande:
Jag kan faktiskt inte kalla dem (er?) något annat.
Hur kan man som normal förälder ignorera ett skrikandes spädbarn?
Eller låta ett barn ligga i sin egen avföring eftersom "man ska lära barnet att man inte bajsar på natten". Och detta sitter AWs marionettdockor och hejar på samtidigt som de ger fullständigt bisarra råd som "smörj på ett extra tjockt lager salva så blir det inga sår" (ja, detta är helt sant och gavs som råd till en mamma vars son fick blodiga sår av att ligga i en bajsig blöja).
Tror man helt seriöst man ska få sova hela natten när man har spädbarn? Skriker man inte inombords när man inte får plocka upp sitt gråtandes barn eftersom man då "visar barnet att vargen kommer och tar dig".
Läser man i AWs forum kan man även ta del av föräldrar vars barn slår sig blodiga mot spjälsängen för att de blir fullständigt hysteriska. Får de rådet att plocka upp barnet och trösta? o nej, bryt inte det du börjat, vaddera sängen istället. Att barnen skriker vidare och fortsätter dunka sitt huvud mot (den nu vadderade) sängen är tydligen helt ok...
Vad av detta skulle du INTE kalla barnmisshandel? Vart går din gräns? Jag vet vart min går iallafall...
Jag ignorerar inte ett skrikande spädbarn, mina barn har i princip aldrig skrikit eller gråtit just tack vare att jag läste Barnaboken och fattade hur man kunde skapa goda rutiner kring mat och sömn. Själva poängen med Anna Wahlgrens tankar är ju att barn inte ska behöva gråta till sig sina behov utan att vi föräldrar ska se till att de får vad de behöver i god tid.