morotsland skrev 2011-10-11 23:59:55 följande:
Ja, så tolkar jag det. Hon vill att barnet ska ligga nära och tryggt och hålla undan händerna så att de inte viftar i ansiktet och på flaskan. Nu har jag inte gjort exakt så eftersom de inte gillat att ligga på det sättet men jag har lite svårt att se var tvånget består i, ett barn som inte vill äta äter väl inte? Man håller ju en flaska löst mot munnen så att barnet får suga, man häller ju inte in vällingen.
Det står att man ska "tratta in" innehållet i flaskan och "bryter lilla ungen samman, låtsas som om DU bestämt att det är dags för rap just nu, och hiva upp barnet över axeln. Banka milt men effektivt i lilla rumpan, nerifrån och upp (ingen får somna här). Återgå strax, snabbt och tveklöst, till ömma järngreppet för påfyllning, så många gånger som behövs, tills lilla barnet är proppmätt Exclamation".
Nej, jag tolkar inte det här som en teknik för att få bort barnets handreflexer, utan ett teknik för att göra barnet proppmätt. Jag tolkar det som en teknik att inte lyssna på barnets signaler, eftersom man tydligt ska visa att om barnet "bryter ihop" är det ingenting man speglar på något sätt - utan då ska man låtsas att det är dags för en rap. Personligen föredrar jag att signalera till mitt barn att jag ser henne, att jag speglar hennes signaler och lyssnar på henne. Inte att det är jag som bestämmer när jag "trattar in" maten.