Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad as snow

Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??

Den här metoden för att ge flaska går alltså ut på att man håller fast barnet så att det måste äta även om det inte vill? Eller kan barnet ta en paus från flaskan? 

Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Mad as snow
    Mad as snow skrev 2011-10-11 23:27:04 följande:
    Den här metoden för att ge flaska går alltså ut på att man håller fast barnet så att det måste äta även om det inte vill? Eller kan barnet ta en paus från flaskan? 
    Men alltså... nu har jag tittat på klippet och kan konstatera att det handlar om att hålla fast barnet. "Det finns inte så mycket annat att välja på" än att äta. Det är självklart helt förkastligt. Min egen bebis behöver ta många pauser när hon äter, för att andas, hicka, svälja, spy, känna efter om hon är mätt, eller titta på något som ser intressant ut. Det är så bebisar fungerar och i vissa perioder mer än andra. Man får hålla ut och hitta genvägar för att få barnet mätt, men man håller inte fast det och tvingar i barnet mat som om man tvångsmatade en gås. Bebisar är lika mycket människor som vi och har rätt att tacka nej till mat, att ta en paus, att känna sig mätta fast de borde vara hungriga och vara "trassliga" som AW uttrycker det. Det är inga robotar. 
  • Mad as snow
    MalinEddie skrev 2011-10-11 23:34:43 följande:
    Kolla här:
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/f...
    Ja just det, det är det klippet jag tittade på. Jag blir helt kall i magen. Är det meningen att barnet ska äta även om det inte vill, även om det måste ta en paus? Jag inser att jag ställer frågor som en 12-åring, men jag fattar inte. Varför är det viktigt att hålla fast barnet? 
  • Mad as snow
    Bergkwist85 skrev 2011-09-30 22:12:38 följande:
    jaa, när jag prata med vänner "utanför FL" så är det olika åsikter om AW.
    En del menar att den metoden hon använder är bra på det sättet att barnet lär sej att det är vuxna som bestämmer, föräldrarna får mer kontroll över sitt barn.
    Men herregud. Din son är 5 månader. Varför vill du ha kontroll över honom? Varför använder du ens det ordet? Du skriver också att han har "koncentrationssvårigheter". Det har bebisar i den åldern, alla bebisar. Eftersom de är bebisar. Det ingår. Att du inte kan hantera det är inte hans fel och det borde inte vara hans problem, men du gör det till hans problem när du håller fast honom och tvingar honom att äta. 

• Mad as snow
    MalinEddie skrev 2011-10-11 23:42:39 följande:
    För att barnet ska sova hela nätter måste det var proppmätt och det är där dessa verktyg kommer in. Om barnet inte är villigt att äta sig proppmätt på bestämda tider ska man truga enligt henne.
    vittra skrev 2011-10-11 23:42:57 följande:
    Ja det är just vad som är meningen. Precis som hon menar att amningen också ska fungera. Ja för hon verkar liksom inte riktigt ha förstått hur liten en bebis magsäck egentligen är...
    Jag vet inte vad jag ska säga. Varje gång jag är dum i huvudet nog att klicka mig in i en AW-tråd så slutar det med att jag sitter och mår illa. Man kan väl för fan inte tvinga en bebis att äta! Den måste ju få pausa, om inte annat för att räta sig upp och kräkas eller rapa. Eller bara känna efter, för guds skull. Och detta köper människor, detta gör människor med sina bebisar: trycker i dem mat medan de håller fast dem. Helt makalöst. 
  • Mad as snow
    morotsland skrev 2011-10-11 23:43:20 följande:
    Men barnet äter ju inte om det inte vill äta? Inte mina barn iaf, de suger ju inte på flaskan om de inte vill. Nu har jag inte hållit mina barn exakt sådär i famnen eftersom de inte gillat det, de har trivts bättre i knät, däremot har jag också behövt hålla undan deras händer (vilket ju är det hon gör på klippet) eftersom de har massa ofrivilliga sprattliga handrörelser när de är små och stör sig själva i ätandet utan att mena det.
    Jag flaskmatar mitt barn själv och om jag skulle hålla fast henne på det sättet med flaskan i munnen i ett låst läge skulle hon spy så att det sprutade ur näsan. Hon skulle också börja gråta eftersom hon behöver pausa ibland, som alla bebisar gör på ren instinkt vare sig de tar bröst eller flaska. De behöver ibland släppa taget och känna efter, rapa, spy, sätta sig upp lite eller helt enkelt känna sig färdiga. Att hålla undan händerna är en annan sak, jag parerar min unges händer varje dag eftersom hon reflexmässigt drar bort flaskan fast hon vill fortsätta suga. Precis som jag parerar hennes händer när hon är nära att peta ut ögonen på sig själv. Det är inte samma sak som att hålla fast henne i ett låst läge med en flaska i munnen som hon inte kan ta sig ur.
  • Mad as snow
    morotsland skrev 2011-10-11 23:52:27 följande:
    Jag tycker inte ens att hon håller fast, en liten bebis kan ju ändå inte förflytta sig medvetet så vad är skillnaden mot hur ni matar? Man ser ju när barnet inte längre vill äta (tex för att det slutar suga) och tar då givetvis en paus och rapar etc. Och ser sen om barnet vill äta mer. Förstår inte varför det skulle vara så komplicerat. Och precis som du skriver behöver man ju hålla undan tassarna när de är små eftersom de tex kan boxa bort flaskan utan att vilja det.
    Menar du att syftet med fasthållningen är något sorts tips på hur man ska undvika att bebisens handreflexer får bort flaskan från munnen? Det verkar som en väldigt avancerad teknik för något så enkelt. Jag tolkar det som att syftet är att barnet ska äta, eftersom "det inte finns så mycket annat att välja på" i den fastlåsta positionen.
  • Mad as snow
    morotsland skrev 2011-10-11 23:59:55 följande:
    Ja, så tolkar jag det. Hon vill att barnet ska ligga nära och tryggt och hålla undan händerna så att de inte viftar i ansiktet och på flaskan. Nu har jag inte gjort exakt så eftersom de inte gillat att ligga på det sättet men jag har lite svårt att se var tvånget består i, ett barn som inte vill äta äter väl inte? Man håller ju en flaska löst mot munnen så att barnet får suga, man häller ju inte in vällingen.
    Det står att man ska "tratta in" innehållet i flaskan och "bryter lilla ungen samman, låtsas som om DU bestämt att det är dags för rap just nu, och hiva upp barnet över axeln. Banka milt men effektivt i lilla rumpan, nerifrån och upp (ingen får somna här). Återgå strax, snabbt och tveklöst, till ömma järngreppet för påfyllning, så många gånger som behövs, tills lilla barnet är proppmätt Exclamation".

Nej, jag tolkar inte det här som en teknik för att få bort barnets handreflexer, utan ett teknik för att göra barnet proppmätt. Jag tolkar det som en teknik att inte lyssna på barnets signaler, eftersom man tydligt ska visa att om barnet "bryter ihop" är det ingenting man speglar på något sätt - utan då ska man låtsas att det är dags för en rap. Personligen föredrar jag att signalera till mitt barn att jag ser henne, att jag speglar hennes signaler och lyssnar på henne. Inte att det är jag som bestämmer när jag "trattar in" maten. 
  • Mad as snow
    MalinEddie skrev 2011-10-11 23:59:35 följande:
    Du har rätt. När barn inte äter enligt schemat är det just vad AW rekommenderar.
    Fantastiskt. 
  • Mad as snow
    MalinEddie skrev 2011-10-12 00:11:40 följande:
    Jag håller med. AW råd går ofta ut på att förminska barnets känslor. Om barnet vaknar ledset ska man låtsas som ingenting. Man ska gärna skoja och skratta barnet rätt upp i ansiktet eftersom man inte ska ta upp ett barn ledset och rädda det från vargen.
    Yes. I förlängningen leder ett sådant beteende till en osäkerhet hos barnet när det gäller de egna känslorna. Att inte få sina känslor speglade, utan tvärtom motsatta reaktioner, är fullständigt uppåt väggarna eftersom barnet ägnar varje vaken stund åt att registrera hela sin omgivning. En förälder som ger motsatta signaler på det bebisen sänder ut, förmedlar ett budskap som förvirrar och lägger locket på. Detta är fullständigt grundläggande, men ju mer jag läser om AW desto mer förstår jag att hon faktiskt är ute efter att uppfostra dessa bebisar till hur de ska reagera på sina egna känslor. Regissera deras känslotillstånd med hjälp av utebliven spegling. Väldigt oroväckande får jag säga. 
  • Mad as snow
    MalinEddie skrev 2011-10-12 00:29:57 följande:
    Jag har själv jobbat inom psykiatrin och sett detta hos väldigt många människor. När det gäller AW minns jag t.ex en tråd som rörde ett spädbarn som skrek vid läggning. AW sa att mamman skulle putsa på fläckar och låtsas att det var en gammal man som gnällde i barnets rum för att han inte fick som han ville. Det finns så många exempel tyvärr och de är inte svåra att länka till om någon tror att det är påhitt.
    När man som liten känner en känsla men får helt motsatt reaktion på den känslan, börjar man så småningom att tvivla på sina egna känslor. Andras tolkning av det jag känner är alltså det som gäller, och det är här det går fel. Istället för att föräldern speglar barnet och signalerar att den läser av känslorna, så är det barnet som börjar spegla förälderns motsatta reaktioner och riskerar så småningom att skapa ett "as if"-jag. En "som om"-personlighet. Där man agerar och reagerar som omgivningen förväntar sig och man pressar ner de riktiga känslorna bakom de påhittade, förväntade känslorna. Jag anser att det är otroligt farligt det som AW förespråkar,är att låtsas att man inte ser eller hör barnets skrik, att skratta och vara glad när barnet gråter. Och vad gäller matsituationen är det som hon kallar "ängslig överkoncentration" i själva verket en del av anknytningen. Barnet ligger och inspekterar sin förälder under matstunden, lär sig varje del av ansiktet, men får också en viktig kontakt via ögonen. En förälder som vägrar att titta sitt barn i ögonen under matstunden, för att barnet ska äta sig mätt, prioriterar själva mättnadskänslan före närheten. Något vi vet i själva verket är sekundärt, eftersom närhet alltid kommer först när små barn får välja själva.

Jag vet att du vet allt det här. Men det måste skrivas ner, då någon förhoppningsvis tar till sig åtminstone lite grann av det. Att ignorera sitt spädbarn är helt utan undantag aldrig bra. Det kan i själva verket vara farligt att göra det.
  • Mad as snow
    1969 skrev 2011-10-12 08:00:32 följande:
    Själv har jag varit en hängiven AP som inte fått det att funka, sen blivit en wannabe-AW som av diverse skäl ändå sjalat grymt mycket, låtit bebis sova när den behöver (vilket OFTAST har varit på samma tider varje dag) och lyssnar in min bebis signaler. OCH använder napp, vilket ju är "fel" i båda fallen  
    Inte är det fel att använda napp som AP-förälder. 
  • Mad as snow
    morotsland skrev 2011-10-12 15:18:44 följande:
    Min bebis mår inte dåligt av att ibland bajsa i sömnen, det är riktigt uppfattat. Varför är detta så viktigt för dig? Mina barn har mått väldigt bra med standardmodellen och vi har inspirerats av AW på andra sätt också. Precis som jag har fått inspiration av många andra som jag tycker har något vettigt att säga. Alla måste inte göra likadant men trots att ett av AW-kritikernas mantra brukar vara att hon inte borde säga att det funkar för alla (vilket jag håller med om) kan ni sällan sopa rent framför egen dörr och se att alla inte kan eller vill göra som er utan mår fint av tex en del av AW:s idéer.
    Inflik: personligen är jag övertygad om att vissa barn mår utmärkt av vissa av AW:s idéer. Jag har sagt det förut, men jag tycker inte att din beskrivning av hur ni har det är representativt för det som jag och andra kritiserar hos AW. Jag förstår dock varför du vill beskriva hur ni har gjort, och det kan säkert fungera som en sorts motpol eller balansering av den massiva kritiken mot AW, men jag har alltså inte många invändningar till det du skriver. Att sova i en bajsig blöja är inte alltid per automatik dåligt eller farligt, tvärtom brukar man (inte bara AW) väl säga att man just inte ska hålla på och väcka om barnet sover djupt. Mitt barn har flera gånger bajsat i sömnen utan att jag har märkt det (eftersom jag har sovit själv) och det har inte varit problematiskt alls. Men det är ju inte heller detta (bajsig blöja per se) som jag ser som allvarligt, utan när föräldrar på AW:s inrådan låter barn ligga och gråta i en bajsblöja för att de ska lära sig att det inte funkar att bajsa. Man blir inte upplockad för det, typ. Där är det direkt vanvård anser jag, eftersom barnet signalerar att det inte mår bra men att dessa signaler ignoreras med flit. 
  • Mad as snow
    morotsland skrev 2011-10-12 16:45:24 följande:
    Jag skulle aldrig göra så som du beskriver längst ner och jag har aldrig träffat på någon annan som gillar barnaboken mm som skulle göra det heller. Jag tvivlar inte på att det förekommit men tycker att det är tråkigt om det framställs som något representativt eller oundvikligt om man gillar tex standardmodellen eller andra av AW:s tankar. Särskilt i dessa tider av nanny-bestraffningstrender är det synd om barnaboken döms ut för där finns mycket vettigt när det gäller uppfostran.
    Jag tror också att det finns mycket vettigt där, faktiskt. Men problemet är att detta vettiga helt överskuggas av det ovettiga. Det finns såpass många återkommande och högst alarmerande element i det som AW och vissa anhängare förespråkar, att mitt personliga intresse för det vettiga helt och hållet dalar. När jag har sett AW tipsa om sådana här saker som jag tog som exempel, så vänder jag mig hellre till andra "metoder" eller idéer eftersom hennes trovärdighet känns helt förlorad. På det här forumet, där AW själv i allra högsta grad är väldigt aktiv, så finns det saker som får en att bara sitta och gapa. Det är direkt vanvård, och det är vanvården jag reagerar på. Inte russinen i kakan. Men jag förstår att du har plockat ur dessa russin och att du inte vanvårdar dina barn, inte enligt mina mått mätt åtminstone. Allt är inte svart eller vitt, det förstår jag. Men jag är ytterst skeptisk till AW, hennes idéer rent generellt och hela den här kulten omkring henne.
  • Mad as snow
    MalinEddie skrev 2011-10-14 20:27:17 följande:
    Mycket viktiga ord!

OT, men har du hört talats om babywise? Jag vet att du också avskyr CIO-metoder så jag länkar till en av diskussionerna.
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m60913072.html
    Metoden är snäppet värre än AW metoder och den börjar nu få spridning i Sverige efter att boken översatts till svenska.
    Ja, jag läste om detta bara för några dagar sedan och fylldes av vanmakt faktiskt. Det är fullständigt horribelt och jag hade önskat att det uppstod någon sorts motståndsrörelse faktiskt, som kunde sprida sig till BVC eller andra ställen där föräldrar får information och vägledning. Jag vet inte hur annars man ska göra för att få ut budskapet om hur fullständigt galet det är att använda dessa metoder på sina barn.
  • Mad as snow
    MalinEddie skrev 2011-10-14 20:49:55 följande:
    Nej, det är svårt. Jag tror att diskussioner av det här slaget kan leda till mycket gott om man låter bli glåpord. Jag har varit i kontakt med Lars H Gustafsson idag som skulle läsa boken och sedan och sedan återkomma. Det är mycket tack vare honom som AW metoder uppmärksammades av BLF och anmäldes till BO.
    Gud vad bra gjort av dig! Ja, det här är nog det man kan göra. Personligen har jag varit mycket mer hetsig och aggressiv i diskussioner av det här slaget förut, men jag insåg att det inte leder någon som helst vart. Det är bättre att lugna ner sig och försöka belysa problemet, istället för att hacka sönder. När man kritiserar någons behandling av sitt eget barn är det dessutom bäddat för en låsning och det får man ha i bakhuvudet. Folk gör ju inte heller det här för att skada sina barn, utan för att de tror att det är det bästa. Kanske kan de få sig en tankeställare i diskussioner av det här slaget, jag hoppas det.

Men det ska bli väldigt intressant att se vad han har att säga om boken, uppdatera mig gärna! 
  • Mad as snow
    Bergkwist85 skrev 2011-10-15 17:01:31 följande:
    att ni orkar disskutera här än.... kommer ni nån vart tycker ni??? =)
    Kommer du nån vart?
  • Mad as snow
    trollkarl skrev 2011-10-15 18:21:00 följande:
    @ mad as snow

Hon inser inte ens att hon är dels i underläge och dels inte inser faktum..
    Hon inser inte att hon inte inser med andra ord?
  • Mad as snow
    trollkarl skrev 2011-10-15 18:43:47 följande:
    @ mad

Hon inser inte att vi inser att hon inte inser att vi förstår att hon inte förstår vad vi har insett att vi kommit till insikt med
    Det här får mig att förstå att jag inte förstod allt jag tyckte att jag förstod men att jag förstod mer än hon förstod trots att hon inte förstod någonting alls och inte ens det. 
  • Mad as snow
    trollkarl skrev 2011-10-15 19:02:13 följande:
    @ mad

Jag förstår att du förstår att jag vet att hon inte vet att vi vet vad vi vet om att vi vet vad hon inte vet att vi vet så vi antar att hon antar att vi insinuerar att vi inte vet mycket alls om vad vi egentligen vet att jag vet att du vet

*kan inte slå det där* 
Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??