• 1969

Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??

Jag har anammat det som är själva poängen med "ömma järngreppet", att få bebisen avslappnad genom ett fast omfång och att distrahera genom att titta på annat. Jag har dock gjort så att jag lagt bebisen i vaggställning i sjalen (så att armarna också är lite inlindade), sen har jag skumpat runt och tittat på saker pratat om ditten och datten, sen vips så har jag petat dit flaskan. Det har gärna fått vara lite ljud/musik i faggorna också. Låter kanske krångligt, men när man ammar och vill införa flaska så kan man behöva vara lite kreativ.

Tyvärr har jag läst inlägg på AW-s forum där folk inte bara testat för att se om bebisen faktiskt äter lugnare, utan även ihärdat i att mata en protesterande bebis Ingen av de föräldrarna trivdes med det kan jag säga. Jag tycker jag ser en tendens till trassel kring flaskningen bland de som vill att bebisarna äter på bestämda tider.

• 1969
    Anna60 skrev 2011-10-01 07:53:30 följande:
    ???? Förordar hon att babyn ska ligga i bajsig blöja hela natten??? Och ligga och skrika och slå sig blodig? Skakas hårdhänt? Men du tror inte att du läst något mellan raderna som inte står där? Står inget om detta i hennes böcker men om hon blivit galen på gamla dar och skriver sådant på nätet så är det väl bara att strunta i det och prata med en barnläkare eller annan person som kan detta med barn.
    Jag tror faktiskt hon blivit lite stiff och småtokig på gamla dar... Jag har inte heller uppfattat Barnaboken som full av tortyrmetoder, tvärtom. Men hennes råd på forumet har blivit väldigt oflexibla.
  • 1969
    Rocket Mania skrev 2011-10-10 21:49:36 följande:
    Jag samsover med mina barn. Och nattammar. Det funkar bra för oss och alla barnen sover mycket bra på nätterna! 
    Jamen grattis.

Det är inte alltid så svart/vitt som du och andra med lika liten erfarenhet av att ha det jobbigt (och jag menar inte lite småjobbigt) vill antyda. 

AW har ju fattat att folk behöver konkret hjälp. Det ska hon faktiskt ha kred för i mina ögon. Vem hjälper desperata föräldrar annars??? Sen är det förskräckligt att råden på forumet är så rigida och i vissa fall hemska. Hoppas att någon vettig person/organisation kan ta över den funktion AW-forumet har idag.
  • 1969
    Yn84 skrev 2011-10-10 21:46:01 följande:
    Nä det låter ju inge vidare om det stämmer. Håller helt med om det. Men som jag sagt nu typ 5ggr är att jag själv och antagligen en massa andra som också läst AW är att man tar till sig det som man tycker verkar bra och väljer bort det man inte gillar. Jag har ju inte sett det där med att man inte ska byta bajsblöjor. Vad jag sett angående dunkandet så är det att det är en fas i barnets jag-utveckling, ett sätt att utöva frustration om jag minns rätt. Då det i en del fall inte helt går att undvika ska man därför madrassera sänggavlarna för att undvika skador. Har själv ingen erfarenhet av det, tack och lov så jag vet inte hur jag själv skulle reagera om mitt barn gjorde så.
    Vad skulle ni göra?
    Huvud-dunk hör ihop med andra själv-lugnande beteenden som t.ex. nagelbitning. Det är ett sätt att få utlopp för känslor man inte kan härbärgera. Det kniviga med detta är att det ofta blir värre ju mer fokus man lägger på själva symptomet. Därför kan det visst vara en fördel att t.ex. madrassera, så att man kan fortsätta lugna utan att hålla på och "bråka" om själva dunket. Däremot är det ju desto viktigare att försöka känna in vad det är som triggar beteendet, så att man kan förebygga det.

Själv har jag svårt att förstå varför barnet måste vara ensamt? Det är ju lång väg ifrån att inte vara alltför "på", vilket är lätt att vara, till att bli helt frånvarande.
  • 1969
    Rocket Mania skrev 2011-10-10 22:45:33 följande:
    Jag tycker för övrigt att jag har hållit en förhållandevis nyanserad ton hela tiden, jag har tex inte kallat folk för psykopater o dyl  
    Mja, det var väl inte direkt psykopat, men inte långt ifrån. För att inte tala om hur läskigt det är att föräldrar är "sååå osäkra" (som jag då) att de måste läsa Barnaboken. För det är egentligen så himla enkelt, bebisar har typ 3 behov, och om man bara tillgodoser dem så får man inga problem, suck...
  • 1969
    Your Mama Bear skrev 2011-10-11 22:02:23 följande:
    Kan du inte förklara för mig varför ni har ansett det nödvändigt att använda er av standardmodellen? Jag är nyfiken.
    Du vände dig visserligen inte till mig, men jag kan säga varför å våra vägnar här hemma.

Friammade,samsov och bar konstant i sjal i nästan 5 månader med min förste, ändå missnöjd bebis jämt Hittade BB och började styra upp sömnen, satsade på omsomning när bebis vaknade, uppehåll i tuttningen på ett par timmar, för att sedan äta massor och hålla aktivt program dessemellan, nöjd bebis
    Jag var en sådan där osäker mamma som ni pratar så nedlåtande om, som behövde konkret hjälp att komma ur en väldigt svår start.
    Rocket Mania skrev 2011-10-11 12:57:33 följande:
    Sedan ska jag väl erkänna att jag tycker det är hemskt att försöka pressa in barn i någon slags "modell" och hävda att det funkar på alla. 
    Ja, det är onekligen hemskt, lika hemskt som att hävda att alla måste pressas in i nåt "naturligt" sätt som det verkar vara särskilt fint att ägna sig åt.

TS har haft problem med att sin lille flaskan. Hon är långt ifrån den enda som hamnar i en situation där bebisen är missnöjd vid flaskan/tutten. Om hon då har följt rådet att hålla bebisen i ett stadigt grepp och titta upp i luften, och det funkar. På vilket sätt blir det då ett dåligt råd?
  • 1969
    MalinEddie skrev 2011-10-12 00:03:19 följande:

"Ömma järngreppet

För små ätkrånglare

Sitt upp skönt med barnet liggande i knät, till vänster (säger vi). Lägg då barnets högra lilla arm under din, mot din rygg. Håll den vänstra lilla handen med din egen, så att barnet griper om ett finger medan du håller resten av din hand omkring barnets. Tratta in bröst/flaska utan frågetecken i ord/handling. Titta sedan genast bort, på TV eller prata med någon, så att du (tillsynes Rolling Eyes ) släpper all koncentration på barnet. Låt den lilla äta i fred, ostörd av din visserligen underbara närvaro men som måste anstå tills måltiden är över. Bryter lilla ungen samman, låtsas som om DU bestämt att det är dags för rap just nu, och hiva upp barnet över axeln. Banka milt men effektivt i lilla rumpan, nerifrån och upp (ingen får somna här). Återgå strax, snabbt och tveklöst, till ömma järngreppet för påfyllning, så många gånger som behövs, tills lilla barnet är proppmätt Exclamation"

www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/v...

Förvånad Ja, den beskrivningen är ju verkligen upplagd för att det ska bli fel. Om bebisen "bryter samman" så bara fortsätter man??? Det är precis det jag menar med att råden är så himla oflexibla. Jag ser en poäng i att hålla bebisen stadigt (har själv haft min lille trångt inlindad i sjalen vid matning) och att inte överfokusera på barnets blick. Men att inte kunna ändra strategi när det INTE funkar, ja det är faktiskt typiskt AW...
  • 1969
    Your Mama Bear skrev 2011-10-12 01:13:48 följande:
    Jag är själv något av en wannabe-AP-förälder som av diverse skäl inte har burit i sjal och som, hör och häpna, har använt napp (!).  
    Själv har jag varit en hängiven AP som inte fått det att funka, sen blivit en wannabe-AW som av diverse skäl ändå sjalat grymt mycket, låtit bebis sova när den behöver (vilket OFTAST har varit på samma tider varje dag) och lyssnar in min bebis signaler. OCH använder napp, vilket ju är "fel" i båda fallen  
Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??