Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??

Om jag får inflika här och svara på TS?

Jag gjorde exakt sådär med ett av mina barn. Exakt hur det kom sig kommer jag inte ihåg men det var långt innan jag ens hört talas om AW och det föll sig naturligt, troligen därför att det var en riktig snurrpelle.
    Det handlar inte om att pinhålla utan att skyffla undan armarna så man kommer åt att mata...
    Men jag är ingen expert på AW och har ljudet avstängt på datorn så exakt vet jag ju inte förståss.

Men jag måste tillägga att med de andra barnen gjorde jag inte så, de är också lugnare som individer. Sen är jag extremt mycket emot att köra en och samma metod på alla barn rakt av, man anpassar det meste till individen.

FIRA DEN INTERNATIONELLA CAPS-LOCK DAGEN DEN 22/10!!!
  • Regnig måndag
    Dimitra skrev 2011-10-06 07:54:34 följande:
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14...
    Där fick jag en tydlig förklaring till varför hon är BO-anmäld. Om man antar att du är representativ och tolkar det länkade inlägget till att barnet SKA så är det inte så konstigt.

Kan åter konstatera att den svenska skolan misslyckats så in i hoppsan.
  • Regnig måndag
    AnneSophie skrev 2011-10-06 08:39:06 följande:

Dimitra skrev 2011-10-06 08:01:38 följande:
    Men, det är ju AW själv som skrivit inlägget.

Ha ha ha ha så AW har förråat och förvrängt sitt egna språk?  

"Inläggen här"
    Du missade ordet här.

Det lilla ordet ger det en helt annan betydelse än du tolkar det som.
    Tolkar man "man kan" som "barnet ska" så har det förvrängts och förråats ja.
  • Regnig måndag
    Dimitra skrev 2011-10-06 08:46:59 följande:
    Regnig måndag skrev 2011-10-06 08:26:49 följande:
    Kan åter konstatera att den svenska skolan misslyckats så in i hoppsan.
    Vackert! Det är ju sånt här man tar till när argumenten tryter
    Inte alls, jag hade tänkt att göra ett långt inlägg om förmåga att tolka text för att vara extremt tydlig.
    Det är alltid lätt att vara efterklokt och nu inser jag att det hade varit på sin plats. Men då vet jag det till nästa gång vem man måste vara sådär extra tydlig gentemot.

Kort sagt: om man får A att bli B så har den svenska skolan moisslyckats med att ge skolbarnen förmåga att tolka text.
    Bättre så?
  • Regnig måndag
    Dimitra skrev 2011-10-06 08:51:07 följande:
    Nä, tydligare
    Tummen upp för det! Glad
  • Regnig måndag
    Dimitra skrev 2011-10-06 09:01:42 följande:
    Oavsett om du ska skriva ännu tydligare inlägg till mig i framtiden eller inte så kvarstår det som hävdats hela tiden; AW ger inte kloka råd. Att ens antyda att man kan lämna barnet i sin bajsblöja under vargtimmen, och att man inte ens borde ha varit i närheten och märkt av blöjan, är inte sunt nånstans.
    Och det är oerhört stor skillnad från det du hävdade från första början: att man ska.
    Håller du med om det själv att det är skillnad på kan och ska?
    I så fall framlägger du åsikter samtidigt som du skalat bort allt annat budskap i det inlägget du pekade ut.
    Du rycker en sak helt ur sitt sammanhang, formar om det till en helt annan sak och svarar på din egen sanning och inget av det du ursprungligen kritiserade...

Men du har en poäng, om de flesta har ungefär samma nivå som dig på tolkningsförmågan när det gäller texter, så är det oerhört viktigt för dagens författare att de kan förutspå framtidens svenskkunskaper hos den genomsnittlige läsaren 20 år framåt i tiden.

Eftersom mycket av den bristande tolkningsförmågan är en sorts reell analfabetism och det har ökar lavinartat sedan 70-talet, och man kan förutsätta att denna trend fortsätter. Så vad föreslår du att dagens författare skall göra?
    Jag vet inte om jag tycker att bilderböcker är ett vettigt alternativ, men det verkar uppenbarligen så när man läser i denna tråd. Vad tycker du?
  • Regnig måndag
    Dimitra skrev 2011-10-06 16:05:00 följande:
    I inlägg efter inlägg kommer du dragande med det här så jag förstår att ämnet är viktigt för dig. Jag föreslår därför att du startar en tråd under Språk med en förhoppning om diskussion med andra intresserade och samtidig går on topic i denna tråd. Jag tänker göra det allra sistnämnda i alla fall
    Och så missade du poängen och huvudsyftet med inlägget....

Jag har svarat med detta två gånger. Inlägg efter inlägg?? Eller menar du att du stalkar mig på forumet och snokar genom alla inlägg jag gjort???
    OK. Peka ut dem då med länkar så kan vi diskutera detta med inlägg efter inlägg...

Men det kanske inte var ditt syfte utan bara att sätta dig på dina höga hästar?
    I så fall rekommenderar jag dig verkligen att hålla dig till topic, om det nu är det du stör dig på. Du vet, man ska inte kasta sten i glashus...
  • Regnig måndag
    Patricia84 skrev 2011-10-06 16:23:29 följande:
    Och eftersom du verkar hålla med om dessa "inlägg efter inlägg" så kanske också du vet vilka mer än de TVÅ jag skrivit här som det handlar om? 
    Sen kan ju du komma med en förklaring hur du tolkar eftersom du väljer att bortse från budskapen i de inläggen.
  • Regnig måndag
    Patricia84 skrev 2011-10-06 16:48:17 följande:
    Det är faktiskt sant, det är bara två, eller tre (en tolkningsfråga ;)) men det känns som ett evigt tjatande! Kanske därför att kommentaren var överflödig och irrelevant redan från första början.
    Då säger jag det igen: du har missat hela poängen i inlägget och klamrade dig fast vid en bisats.

Denna är oerhört aktuell eftersom du åter igen visar att du inte läser vad som står alternativt inte kan eller vill tolka den.
  • Regnig måndag
    MalinEddie skrev 2011-10-10 20:31:33 följande:
    Vad lär sig barnen av det? Föräldrarna borde väl föregå med gott exempel?
    Att man inte gör hur som helst var som helst eftersom barnet skämmer ögonen ur sig, dvs den får smaka sin egen medicin.
    Det är fö ingen metod uppfunnen av AW utan hon har bara beskrivit det som tusentals mödrar gjort innan henne. Fråga vilken 60-talist och äldre och de kommer fatta vad det handlar om.
  • Regnig måndag
    MalinEddie skrev 2011-10-10 20:41:41 följande:
    Det vet jag.
    Då borde du kunna få svaret från vem som helst i stort sett. Vilket svar fick du när du frågade dem?
  • Regnig måndag
    Bergkwist85 skrev 2011-10-10 20:43:28 följande:
    " Föräldrarna borde väl föregå med gott exempel" jag och min mamma är inget bra exempel då... alltså dåliga föräldrar!!
    Varför tolkar du allt i svart eller vitt?
  • Regnig måndag
    Rocket Mania skrev 2011-10-10 20:50:55 följande:
    Fast jag tycker den enda som gör bort sig är föräldern.
    Jo, det kan man tycka...
  • Regnig måndag
    Rocket Mania skrev 2011-10-10 21:16:27 följande:
    Det är på forumet de råden ges. Allt är lite "hårdare" där. Det finns länkar här i tråden om du orkar leta upp dom.
    Aaah, på samma sätt som allt är lite hårdare här på FL menar du?
    Tja, jag antar att vi i så fall ska lägga ner skiten på bägge ställen.

Allmänt håller jag med ejenny. Den hetsjakt som hålla här är inte ett dugg bättre på något sätt och jag törs sätta en femma på att AW kan sätta ditt FL för det som pågår. Man behöver inte hålla med men det som skrivs här är LÅNGT under den nivå AW skylls för.
Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??