• knisse

Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??

morotsland skrev 2011-10-04 22:55:11 följande:
    Men seriöst, ägna er åt att göra konstruktiva saker istället för att spy ut er avsky mot någon ni inte gillar.
    när det kommer till aw finns det inget annat jag kan göra faktiskt.
    det hon upmuntrar till är "barnplageri" och att inte säga imot är för mig likstält med att halla med.
  • knisse
    Yn84 skrev 2011-10-05 21:03:37 följande:
    Då tycker jag att du verkar väldigt korkad isf. Att dra alla över en kam sådär.. hur kritisk är man då (eftersom det verkar vara en så viktig egenskap här)..?
    Ingen skulle kunna påstå att vi MISSHANDLAR vår kille, eller att jag eller sambon inte gör det som är rätt för vår familj. Sluta upp med dessa anklagelser!!! De är väldigt starka anklagelser ni far med! Gillar man inte hennes metoder så skippa dem bara men håll inte på att fördöma de som faktiskt vill prova. Personligen skulle jag aldrig genomföra "fem-minuters-metoden" men inte fan anklagar jag andra som gör det. Vem mår bra av det liksom..?
    skulle du säga det samma om tex aga?
    dom som slar sina barn kan ju göra det det är inget att bry sig om?
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • knisse
    morotsland skrev 2011-10-05 21:11:15 följande:
    Att påstå att alla som inspireras av Anna Wahlgren ägnar sig åt barnmisshandel är både löjligt och kränkande. Om du vill ha ett varmt samhälle där vi behandlar barn och vuxna med ödmjukhet och respekt borde du kanske börja med att föregå med gott exempel.
    inspereras av är en tolknings fraga.

om du genomförde dessa sov metoder pa en vuxen mäniska skulle du förmodligen bli haffad för mishandel. liknade metoder används vid tortyr för att bryta ofrets vilja.
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • knisse
    morotsland skrev 2011-10-05 21:19:32 följande:
    Ni har en helt absurd uppfattning om vad Anna Wahlgrens tanker egentligen består av. Jag har svårt att se att det skulle vara tortyr att se till att ens barn är mätt, utsövd, glad, delaktig, ompysslad och omgiven av vissa rutiner.
    vad hennes tanke är fran början spelar ingen roll sa länge hon upmuntrar det som händer pa hennes sida och i hennes namn.
  • knisse
    Yn84 skrev 2011-10-05 21:21:20 följande:
    Nu har ju jag bara koll på SHN-kuren men ehh, öppna sår av bajsblöjor?? Bajsar killen under natten (exremt sällsynt eftersom han SOVER då) så byter vi såklart blöja på honom...
    Trycks fast? Man ger ett bestämt men lätt tryck (om det är solfjädern du syftar på?) under en väldigt kort tid under max två nätter. Aldrig att jag skulle göra nåt som skadar mitt barn.
    Tvångsmatas? Går det?Jasså...?
    ja det är inte svart att tvangsmata nagon. hennes egna ord är att det är bara att tratta i barnet.
    och att byta blöja pa ett barn är inte rätt man ska ge stoppande mat för att barnet ska lära sig att inte bajsa pa trots under natten osv.
  • knisse
    Anna60 skrev 2011-10-06 09:23:33 följande:

För att återgå till TS! Jag tycker du ska använda AW:s metod om det funkar. Det viktigaste är att du älskar ditt barn. Då blir det bra till slut det är jag säker på.

helt i stil med den man älskar agar man!
  • knisse
    vittra skrev 2011-10-06 09:42:49 följande:
    Nej det är naturligtvis bättre att de får blödande sår i rumpan, så att de sedan inte kan sova alls pga smärtorna...
    achans det finns ju zupar mot ont ju...
  • knisse
    morotsland skrev 2011-10-06 09:53:11 följande:
    Bra för er då Alla gör väl sina bedömningar om vad som stör barnet mest/minst, eller måste alla göra som du för att göra rätt? Min bebis bajsar ibland i sömnen, varken han eller vi märker det i regel. Borde jag ställa klockan varje halvtimme på natten för att kolla om han har bajsat? Även om jag märkte det skulle jag inte byta eftersom han skulle bli ledsen av att väckas medan han däremot inte verkar bry sig det minst om att sova med lite bajs.
    vist kan du göra dina egna bedömningar jag tvivlar inte pa att du är en tänkande varelse som vill det bästmöjliga för ditt barn.
    men du maste första att även om ditt barn nu är ovanligt hardhudat sa betyder för dom aldra flesta barn att ligga i sin egna avföring att dom har en sönderfrätt rumpa (sa även i dom fall som aw har talat om) och den som tar att rumpan blöder och gör ont för att barnet kan bli ledset av att vakna gör inte sitt barn en tjänst.
    det är mycke man gör med sitt barns bästa i sinne som gar helt at fanders med felaktiga infon och aw ger ut sadan.
    vad hon vill astakomma är säkert det bästa för barnet men ändamalet helgar inte medlen och ett barn som blir mishandlat till tystnad är inte ett trygt barn utan ett brutet barn. och aw har inte koll pa skilnaderna.
  • knisse
    morotsland skrev 2011-10-06 10:07:04 följande:
    Spädbarn kan bajsa tio gånger per dag ibland, det är ofrånkomligt att de ibland ligger i sin egen avföring som du uttrycker det.  Jag tycker att det är oförskämt att påstå att alla som inspireras av Anna Wahlgren ägnar sig åt barnmisshandel och jag tycker att den ton den föraktfulla debattstilen som präglar denna tråd är skrämmande.
    fast som jag sagt inna det är en tokninings fraga.
    jag säger inte att den som inspireras av aw mishandlar sina barn. jag säger att det aw rader folk att göra är mishandel (inte allt) och att tanken inte räknas. (som med aga man slar sitt barn för att det inte ska bränna sig pa spisaen osv)
    jag vet att ett spädbarn kan bajsa mycke oftare än 10 ganger och da far man byta blöja sa ofta man bara kan. att strunta i det för att barnet kan vakna om man riskerar att ha en sönderfrätt rumpa som resultat maste du väll oksa se det befängda i?
  • knisse
    Frankofilen skrev 2011-10-06 10:09:26 följande:
    Jag kollar mitt tredje barn, som nu är ca 2 veckor gammal, efter varje amningstillfälle, även då hon inte vaknar. Har hon bajsat så byter jag naturligtvis och smörjer med Inotyol om hon är röd i rumpan, vilket hon ännu inte blivit tack och lov.

Om hon precis har somnat och vi är ute och promenerar så har det hänt att jag har väntat med att byta blöja tills hon ska äta nästa gång. De behöver ju sova lite längre sammanhängande perioder också och min lilla bajsar VÄLDIGT ofta och ganska lite.

Om man upptäcker att de är röda i stjärten eller får sår (fy!), då måste man fatta att någonting inte är rätt.

Vet inte vilken ålder vi pratar om. Men en nyfödds bajs fräter inte i rumpan men kan däremot irritera rejält om de ligger för länge med en bajsig blöja.

Jag byter nog 8-10 blöjor/dygn. Ofta byter jag och så fort jag har satt på en blöja, kommer det en ny bajs. Då byter jag igen och när hon somnat och ligger i sin säng, kommer en ny...Skrattande Börjar bli bra på att byta blöjor!
    fast aw själv avrder ju fran att använda shn pa bebisar.
  • knisse
    Frankofilen skrev 2011-10-06 10:20:00 följande:
    Nu förstår jag inte riktigt vad du vill säga?

Jag är inget AW-fan, så jag skiter i vad hon säger uppriktigt sagt. Jag litar på att jag vet vad som är bra för mitt barn. Trygghet, närhet, värme, kärlek, mat och torra blöjor är en bra början.
    du skriver att spädbans bajs inte fräter pa samma sätt. och jafg svarar att spädbarn ska man inte ens enligt aw shn kura..
    det är alltsa inte prat om spädbansbaj
  • knisse
    Anna60 skrev 2011-10-06 10:23:34 följande:
    Så du menar att  föräldrarna till de barn du arbetar med har brytt sig om att läsa Anna Wahlgrens råd?? Att det kanske är det som är problemet!? Ursäkta min okunskap men jag vägrar tro att föräldrar som misshandlar och vanvårdar sina barn ens för en sekund skulle komma på idén att söka information om alternativa uppfostringsmetoder.
    du menar att barn som har föräldrar som älskar dom inte kan vara bade mishandlade och vanvardade?
  • knisse
    Cloudberry skrev 2011-10-06 10:35:32 följande:
    Jag hoppas, hoppas, hoppas verkligen att ni som inte byter bajsblöja på ert barn får ligga i er egen skit när ni hamnar på ålderdomshemmet.

Då kanske ni greppar vad ni gjort och hur sjukt ni resonerat.

jag tror inte pa öga för öga.
    skulle inte önska nagon aden förnedringen. tror inte att det gör nagon nytta.
  • knisse
    Frankofilen skrev 2011-10-06 10:40:09 följande:
    Det irriterar, men fräter inte. Jag menar bara att man inte ska överdriva. Ett frätande ämne är något annat än spädbarnsbajs som kommer från modersmjölk. 

Tror bara att det är viktigt att inte överdriva. Det blir så mycket tugg och bråk då. När jag öppnar min dotters blöja så finns där ibland bajs, men aldrig frätskador... Det beror naturligtvis på att jag byter blöja regelbundet vid behov.

Om kura betyder "behandla", så tycker jag att AW har fel.
    vi tar det fran början. dom som det handlar om är inte spädbarn för dessa ska man inte enligt aw själv kura = göra sova hela natten pa.
    dom som far ligga i sitt eget bajs under vaqrgimmen och lära sig att bajsar gör man först efter 10 pa förmidagen är äldre än sa. (om jag inte mins fel är det minsta man kan kura med shn ett halvar men jag kan ha fel)
  • knisse
    morotsland skrev 2011-10-06 10:41:13 följande:
    Det är en bra inställning. Jag har lyssnat på era arga inlägg och tycker fortfarande att ni har fel och är väldigt onyanserade
    hur manga nyanser finns det till att ligga i sit eget bajs längre än absolut nödvändigt?
  • knisse
    Daeminimon skrev 2011-10-06 10:48:41 följande:
    Jag trodde man rekommenderar SHN från 4 mån? Och spädbarn är man väl till 1 års ålder?

I vilket fall som helst skulle jag inte utsätta mitt barn för dylik behandling, oavsett ålder.
    fran fyra mander nu ok.
    jag menade självklart ur bajssynpunkt runt 6 manader börjar dom aldra flesta med smakisar ody som ju ändrar bajsen fran den där härligt gula senapssörjan till att bli bajs as we know it
  • knisse
    morotsland skrev 2011-10-06 11:12:26 följande:
    Det finns väldigt många nyanser. Om man förmår att se nyanser vilket en del har verkar ha svårt för. Om man tex har en bebis som bajsar mycket på natten och mår dåligt av det (sover oroligt, vaknar ledsen, har röd rumpa eller annat) så är det klart att man ska byta blöja. Har man en bebis som småbajsar och inte störs av det (inte vaknar, sover gott, vaknar glatt på morgonen, inte har röd rumpa etc) men som däremot störs av nattliga tvättningar så är det bättre att inte byta. Man får utgå ifrån sitt barn och göra vad som verkar bäst istället för att ha fåniga principer om att aldrig eller alltid byta blöja. Det är att se nyanser.
    självklart ska man utga fran det egna barnet.
    men du maste ju inse att det inte finns särskilt mycke gott med att säga att barn ska ligga i bajs trots rödröv
  • knisse
    MalinEddie skrev 2011-10-06 11:08:26 följande:
    Nej, tryckpressen kallar hon det verktyget. Jag har svårt för flera av verktygen men speciellt det hon kallar skruvstädet. I den här tråden beskriver hon det.
    " Brutala solfjädern: Lägg tillrätta. Armarna upp, benen ut, huvudet bort från dig + omedelbar solfjäder, statisk och bestämd: DU ÄR TYST. DU LIGGER NER. Inte huvudet och inte lilla kroppen ska ha en chans att slingra fram några frågetecken på det beskedet. Håll kvar så, enligt skruvstädsmodellen, tills hans utbrytningsförsök ebbar ut och han börjar slappna av, tyst. Stå kvar. Du kan släppa av lite på det mycket pressande greppet när du känner att han har mjuknat i kroppen och är stilla, men minsta förnyad anspänning i sänghalmen föranleder ett nytt obevekligt skruvstäd. Stå kvar. Pröva på att släppa efter en anings aning enligt ovan - men återgå till skruvstädet så fort han börjar krångla det minsta igen. Osv. Ge dig inte, tänk på annat under tiden, ha mörkt i rummet och låtsas att du mediterar Lyssna till andhämtningen: när den är alldeles lugn kanske han hinner somna eller rentav redan har somnat. Det gör ingenting, i denna kris-minikur Stå hellre en liten aning för länge än för kort. Smit ut snabbt med ramsan modell bekräftelse, lugn och rätt låg, x 4."
    I samma tråd säger hon också:
    "Och på natten och särskilt på de tidiga morgnarna är det då lite svalkande likgiltighet som gäller. Kan också kallas mera förtroende för barnet Ju bättre liv han lever på dagarna, desto obefintligare "liv" kan han ha det på nätterna, om du förstår vad jag menar. Vet du att han har fått allt han behöver på dagarna och mer därtill, kan du faktiskt högaktningsfullt strunta i honom på nätterna och betro honom förmågan att själv ta hand om sina såkallade livskriser

Ge honom en upplysningsramsa direkt på morgokulan och / eller sätt på någon glad musik (utan sång) så att ni båda slipper höra eländet Och gå sedan och lägg dig med öronproppar eller en kudde i varje öra.

Det är inte synd om honom. PÅ NATTEN SOVER MAN. Punkt slut. Får han för sig något annat, av och till, är det hans problem Det löser han. Förr eller senare. Du kan bara ge honom förutsättningarna, och det gör du - och det är verkligen vackert så."
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=7&...

Här är en tråd där en pojke ignoreras när han har bajsat. Jag citerar mammans ord. AW hejar på henne senare i tråden.
    "Något jag trodde snabbt skulle gå över under julhelgen (bortresta) har blivit mer av rutin och nu börjar jag bli osäker på om jag förstått hans frågor rätt? Hur tolkar andra det? Skulle behöva ett gott råd.

Scenario:
    Varje morgon vaknar killen runt 6 (istället för 7) och snyftar lågmält. Han står upp i sängen (det hörs och han har märken på kinden av att luta huvudet mot kanten) och låter som om vi glömt honom. I julas hördes bajs i böjan/mamma/pappa/ja ha sovi kart/lill komma upp. Orden upphörde efter ett par dagars bestämt ramsande. Men snyftandet fortsätter.

Antingen svarar han på ramsorna med gråt men efter sista ramsan med tystnad, 3-5 minuter senare, börjar han sakta snyfta igen och det tilltar. Eller så blir han tyst direkt, men börjar snyfta igen efter ett par minuter. Så håller det på till 7 oavsett ton i ramsandet och trots min bestämda övertygelse om att alla soooover och klockan är inte 7!

Har även gått in vid första pip ett par morgnar, lagt honom ner och ramsat ut, som vanligt. Då gråter han och säger sovi kart/dumma. Blir tyst en stund, och så börjar det om igen...

Somnar som en sten på kvällen som vanligt, kl 19. Är glad och längtar till sängen. Sover fortfarande 45 min-1 timme på dagen. Fast i går snyftade han sig igenom hela dagsluren (1h och 15 min! - trodde in i det sista att han skulle somna ). Jag pysslade med annat och ramsade bara en enstaka gång eftersom han faktiskt frågade väldigt lågmält och jag inte "hörde". Tänkte att jag kanske var för överkoncentrerad...

Ibland under blöjbytet senare på morgonen har jag påmint honom glatt att "man kan ju ligga ner och sjunga lite om man vaknar tidigt". "Mmmm" säger han då. Och ibland när vi tar upp honom säger han "ja har väntat vid kanten". (Jasså det har vi iiiiiinte märkt )

När vi "väcker" honom går vi förstås in och säger "god morgon god morgon - äntligen en ny dag - har du sovit gott?" som om vi inte hört ett pip från hans rum.

När vi lyfter ur honom blir han snabbt glad och hämtar en leksak, dock rödgråten."
    php5.web-3.crystone.se/annawahlgren.com/forum...
    om polisen gör liknade saker mot en vuxen mäniska kallas det övervald och det även om perssonen försökt skada andra.
Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??