• Yn84

Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??

Anna60 skrev 2011-10-01 07:06:37 följande:

Anna Wahlgrens böcker om barn är ju jättebra!!!!!! Hon har också skrivit några romaner som jag varmt kan rekommendera.

Tack vare henne har vi en mycket gladare o framförallt utsövd unge!!
    Har ni som fördömer henne verkligen LÄST hennes böcker eller bildar ni er uppfattning på vad andra här på FL tycker?
  • Yn84
    anyXX skrev 2011-10-02 08:58:54 följande:
    Vi har utgått ifrån en del av AWs metoder och gjort dem till våra egna. Då tycker jag de fungerat utmärkt! Någon form av barnmisshandel har aldrig förekommit hos oss.Läs kritiskt, oavsett om du läser en bok el på ett forum är mitt råd, och ta till dig det du tycker funkar i er familj.
    Samma här!
  • Yn84
    Joci skrev 2011-10-04 23:34:58 följande:
    Och henne tar folk på allvar...?

AW anhängare känns som hjärntvättade sektmedlemmar som förlorat förmågan att tänka själva och kritiskt.
    Men HERREGUD, ta inte i så du spricker! Vi har genomfört SHN-kuren på vår son och jag kan lova dig (o alla andra här) att han mår hur bra som helst och är en jätteglad kille. Vi föräldrar är också högst normala! Vi har dessutom förmågan att tänka kritiskt och på alla sätt försöka vara de bästa föräldrar vi kan vilket i vårt fall innebar att vi försökte lösa det enorma sömnproblem som fanns i vår familj ett tag. Taskigt va!

Jag tycker det är hemskt att få läsa att man är en misshandlare o helt korkad för att man tillämpat AW:s metoder. Tänka på vad ni skriver! Vad tror ni egentligen, att folk medvetet väljer en metod där de utgår från att barnet far illa!? Seriöst?!
  • Yn84
    trollkarl skrev 2011-10-05 20:45:34 följande:
    @ yn

Yes! Helt korrekt..
    Är man så desperat att man tar till hennes grymt omdebatterade och kritiserade metoder så är man illa ute.
    Att man lyssnar på en scientolog som är vetenskapmotståndare är inte bara korkat, utan rent åt helvete dumdristigt!
    Då tycker jag att du verkar väldigt korkad isf. Att dra alla över en kam sådär.. hur kritisk är man då (eftersom det verkar vara en så viktig egenskap här)..?
    Ingen skulle kunna påstå att vi MISSHANDLAR vår kille, eller att jag eller sambon inte gör det som är rätt för vår familj. Sluta upp med dessa anklagelser!!! De är väldigt starka anklagelser ni far med! Gillar man inte hennes metoder så skippa dem bara men håll inte på att fördöma de som faktiskt vill prova. Personligen skulle jag aldrig genomföra "fem-minuters-metoden" men inte fan anklagar jag andra som gör det. Vem mår bra av det liksom..?
  • Yn84
    trollkarl skrev 2011-10-05 21:04:57 följande:
    @ yn

När det handlar om barnmisshandel så skall det belysas!
    Självklart! Men det är INTE misshandel
  • Yn84
    morotsland skrev 2011-10-05 21:11:15 följande:
    Att påstå att alla som inspireras av Anna Wahlgren ägnar sig åt barnmisshandel är både löjligt och kränkande. Om du vill ha ett varmt samhälle där vi behandlar barn och vuxna med ödmjukhet och respekt borde du kanske börja med att föregå med gott exempel.
    Tack!
    knisse skrev 2011-10-05 21:10:39 följande:
    skulle du säga det samma om tex aga?
    dom som slar sina barn kan ju göra det det är inget att bry sig om?
    Vart vill du komma?
  • Yn84

Nu har ju jag bara koll på SHN-kuren men ehh, öppna sår av bajsblöjor?? Bajsar killen under natten (exremt sällsynt eftersom han SOVER då) så byter vi såklart blöja på honom...
    Trycks fast? Man ger ett bestämt men lätt tryck (om det är solfjädern du syftar på?) under en väldigt kort tid under max två nätter. Aldrig att jag skulle göra nåt som skadar mitt barn.
    Tvångsmatas? Går det?

trollkarl skrev 2011-10-05 21:13:10 följande:
    @ ladyline

Är både varm, charmig, ödmjuk, generös, kärleksfull etc. Så jag har så det räcker och blir över.
    Jasså...?
  • Yn84
    knisse skrev 2011-10-05 21:25:16 följande:
    ja det är inte svart att tvangsmata nagon. hennes egna ord är att det är bara att tratta i barnet.
    och att byta blöja pa ett barn är inte rätt man ska ge stoppande mat för att barnet ska lära sig att inte bajsa pa trots under natten osv.
    Fast du kanske inte ska ta det så bokstavligt!? Vad det handlar om är att försäkra sig om att barnet är mätt! De växer ju så otroligt mycket under det första året så de behöver massor av näring. Vad det grundar sig i är att AW märkte att hennes egen dotter slutade gråta då hon fick mer mat (än var 4e timme som var praxis då). Dessutom sover man bättre om man är mätt. Att ge stoppande mat har jag väldigt svårt att förstå eftersom det bör ge magont, men det är min privata åsikt.
    Vidare menar hon att det är viktigt med rutiner (håller väl de flesta med om), social delaktighet (inte så dumt) och sömn (basbehov).
    Kom inte o säg att min kille inte får kärlek, våga bara! Trivdes han inte skulle han säga till.
    Här skrattas det varje läggning, han är glad på morgonen...... vet av erfarenhet från kompisar, mammagrupp etc. att det inte alltid är så muntert vid läggning o flera uppvak om nätterna. Så är det inte här. MIsshandel? Knappast!
  • Yn84

Fattar inte varför det snackas så mycket om bajsblöjor hit o dit. Lägg ner det! Ingen låter sin bebis ligga hela natten i bajs, så släpp det. Har AW nånsin sagt det så håller jag med om att det var korkat ,men allvarligt, trro ni att det är ett problem? När det gäller en metod/teori etc. så är man väl inte dummare än att man kan sålla bort sånt som verkar knasigt o inte passar en själv.
    Var inte så snabba att döma andra människor! Och sluta med att anklaga folk för att vara barnmisshandlare, det är en väldigt stark anklagelse!!!

• Yn84
    vittra skrev 2011-10-06 21:25:25 följande:
    Va? Det är ju iaf en i just denna tråd som skrivit att hon gör just det, dvs struntar i att byta bajsblöja och låter bebisen ligga i bajset hela natten. Helt i enighet med Anna Wahlgrens ord.
    OK, ja det sympatiserar jag inte med. När jag lästa SHN boken så stod det att om barnet bajsar på natten så byter man blöja i sängen. Svårare än så är det inte.. och för oss är det inget problem. Killen gör i 99.9% av fallen nr 2 under dagen.
Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??