• Dr Mupp

Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??

Bergkwist85 skrev 2011-09-30 22:48:03 följande:
    men alltså jag ha kollat på filmklipp på
     Buffning, tillrättaläggande och solfjädern
    De riktigt otrevliga filmerna har hon plockat bort efter massiv kritik. Fanns bla en film där hon med våld pressade ner en bebis i vagnen samtidigt som hon drog så hårt i vagnen att bebisen skakades runt. Man behöver inte tänka lång för att inse vad som kan hända när en desperat sönderstressad förälder försöker efterlikna det. Kan mycket väl resultera i skador, livshotande skador.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Dr Mupp
    Anna60 skrev 2011-10-01 07:53:30 följande:
    ???? Förordar hon att babyn ska ligga i bajsig blöja hela natten??? Och ligga och skrika och slå sig blodig? Skakas hårdhänt? Men du tror inte att du läst något mellan raderna som inte står där? Står inget om detta i hennes böcker men om hon blivit galen på gamla dar och skriver sådant på nätet så är det väl bara att strunta i det och prata med en barnläkare eller annan person som kan detta med barn.
    Japp för enligt henne så är det så att låter man bebisen ligga i bajsblöjorna under natten så kommer bebisen lära sig att man inte får bajsa på natten. En mamma på forumet hade problem med att bajset läckte ur blöjorna eftersom hon "inte fick" byta. Då fick hon rådet att ta på dubbla blöjor.

Nåja det är väl inte så länge kvar tills AW ska in på hem, man kan ju alltid hoppas att hon blir behandlad på samma sätt som hon anser att bebisar ska behandlas. SÅ när hon ligger där i sin säng (med galler så hon inte kan smita) nerbajsad och med ångest och larmar efter personalen så får hon ett svar från dörren att hon ska sova nu, det är natt.
  • Dr Mupp
    Yn84 skrev 2011-10-03 21:25:22 följande:
    Tack vare henne har vi en mycket gladare o framförallt utsövd unge!!
    Har ni som fördömer henne verkligen LÄST hennes böcker eller bildar ni er uppfattning på vad andra här på FL tycker?
    Jag har inte läst SHN  utan det har jag bara läst på nätet. Men jag har barnaboken hemma och har läst den. Och visst ett och annat guldkorn om äldre barn kan man hitta tex socialdelaktighet och att man inte ska neja hela tiden. Men hon är inte den enda som har dessa åsikter och därmed kan jag hellre plocka dem från en författare med fler bra åsikter.
  • Dr Mupp
    Bergkwist85 skrev 2011-10-05 13:55:30 följande:
    AW ägnar sej inte åt barnmissahandel!  Det är bara folks åsikter,  alla har ju olika åsikter eller hur?
    Om nu AW ägnar sej åt "barnmisshandel" varför tror du många föräldrar testar hennes metoder?
    Är de dåliga föräldrar då tycker du??? Är det bättre att låta sitt barn göra precis som de vill, fast de inte vet sitt egna bästa?
    Man blir inte anmält till BO av barnläkarförbundet om det inte finns fog för det.
  • Dr Mupp
    Regnig måndag skrev 2011-10-06 08:43:21 följande:
    "Inläggen här"
    Du missade ordet här.

Det lilla ordet ger det en helt annan betydelse än du tolkar det som.
    Tolkar man "man kan" som "barnet ska" så har det förvrängts och förråats ja.
    Att över huvudtaget föreslå att barnen kan ligga i bajsblöjor är sjukt och de som följer det rådet är barnmisshandlare.
  • Dr Mupp
    CallGirl skrev 2011-10-06 09:06:31 följande:
    Jag tror jag ska jobba så inom mitt yrke också. Jag jobbar natt med äldre. Om någon bajsat på sin under natten behöver jag ju nödvändigtvis inte byta förrän på morgonen när jag går min morgonrond, för det är ju dumt att väcka någon som sover så att denne blir klarvaken...
    Jag tycker du ska jobba så om du får in AW på din avdelning. Hon vill nog ligga i bajsblöjor på nätterna. Och när hon skriker i ångest så behöver du inte gå in till henne, räcker med att du ramsar från dörren och gör lite husljud. Hon måste ju lära sig att vargen inte kommer.
  • Dr Mupp
    MalinEddie skrev 2011-10-06 11:08:26 följande:
    Nej, tryckpressen kallar hon det verktyget. Jag har svårt för flera av verktygen men speciellt det hon kallar skruvstädet. I den här tråden beskriver hon det.
    " Brutala solfjädern: Lägg tillrätta. Armarna upp, benen ut, huvudet bort från dig + omedelbar solfjäder, statisk och bestämd: DU ÄR TYST. DU LIGGER NER. Inte huvudet och inte lilla kroppen ska ha en chans att slingra fram några frågetecken på det beskedet. Håll kvar så, enligt skruvstädsmodellen, tills hans utbrytningsförsök ebbar ut och han börjar slappna av, tyst. Stå kvar. Du kan släppa av lite på det mycket pressande greppet när du känner att han har mjuknat i kroppen och är stilla, men minsta förnyad anspänning i sänghalmen föranleder ett nytt obevekligt skruvstäd. Stå kvar. Pröva på att släppa efter en anings aning enligt ovan - men återgå till skruvstädet så fort han börjar krångla det minsta igen. Osv. Ge dig inte, tänk på annat under tiden, ha mörkt i rummet och låtsas att du mediterar Lyssna till andhämtningen: när den är alldeles lugn kanske han hinner somna eller rentav redan har somnat. Det gör ingenting, i denna kris-minikur Stå hellre en liten aning för länge än för kort. Smit ut snabbt med ramsan modell bekräftelse, lugn och rätt låg, x 4."
    I samma tråd säger hon också:
    "Och på natten och särskilt på de tidiga morgnarna är det då lite svalkande likgiltighet som gäller. Kan också kallas mera förtroende för barnet Ju bättre liv han lever på dagarna, desto obefintligare "liv" kan han ha det på nätterna, om du förstår vad jag menar. Vet du att han har fått allt han behöver på dagarna och mer därtill, kan du faktiskt högaktningsfullt strunta i honom på nätterna och betro honom förmågan att själv ta hand om sina såkallade livskriser

Ge honom en upplysningsramsa direkt på morgokulan och / eller sätt på någon glad musik (utan sång) så att ni båda slipper höra eländet Och gå sedan och lägg dig med öronproppar eller en kudde i varje öra.

Det är inte synd om honom. PÅ NATTEN SOVER MAN. Punkt slut. Får han för sig något annat, av och till, är det hans problem Det löser han. Förr eller senare. Du kan bara ge honom förutsättningarna, och det gör du - och det är verkligen vackert så."
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=7&...
    Fy fan. Det jag ser framför mig är en lite för trött förälder, en lite för desperat förälder och ett barn som kämpar emot. För att få barnet tyst och stilla så lägger föräldern på lite för mycket vikt och efter ett tag slutar barnet kämpa emot. Men inte för att det somnat utan för att den krossats till döds.
Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??