Inlägg från: GrönaDruvan |Visa alla inlägg
  • GrönaDruvan

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Här har vi haft några tuffa veckor. Det började med att äldsta sonen fick magsjuka och sen nån kraftig virusinfektion i halsen. Han åt i stort sett ingenting på över en vecka. Han gapade o skrek och vaknade även på nätterna och skrek. Alltså, han SKREK!! En dag skrek han i 4 timmar och va helt okontaktbar. Han var vansinig! Han slängde ut allt ur sitt rum, han låg och sparka på golvet och slog oss... Så var det på nätterna också. Vi bröt tillslut mönstret genom att ta honom till dagis. (personalen tyckte det) och första dagen han var där så åt han 3 portioner lasagne!!! Så det släppte det här hemska tillståndet!!!! Han tror fortfarande ibland att han ska kräkas av vissa saker, men han är iaf sig själv nu!! Trodde allvarligt jag skulle bryta ihop. Inte bara det, men när jag o maken har det så dåligt också så känns det ännu mer...

• GrönaDruvan

Här märkte vi inte så jättestor skillnad till en början när lillebror kom. Storebror va då 15,5 mån. Det ända var att han grät varje gång som lillebror grät, som att han var rädd. Efter några månader började svartsjukan, men inte så farligt ändå. Jag tycker det började kännas mer när lillebror närma sig året, och nu är det mycket svartsjuka dom emellan. Storebror har också blivit mer mammig det senaste och lillebror har alltid varit så extremt mammig, och jag har väl haft ett " lite starkare band" till honom på nåt sätt. Det är nästan skönt att stora killen blivit mer mammig nu, så man kan "släppa" lillen lite..

• GrönaDruvan
    Zirup skrev 2011-11-16 21:00:12 följande:
    Vi har mängder med syskonbråk och kaos, däremot inte så mycket avundsjuka tycker jag. Mer att det är slagsmål om samma saker. Har börjat ställa äggklockan faktiskt, de får ha dockan, pusslet eller vad det nu kan vara i 5 minuter och sen får de byta. Funkar hyfsat men det är också uppenbart att det inte är själva grejen som är så fantastiskt rolig utan enbart det faktum att den är upptagen! *suck* Lillasyster är 1.5 år och talar inte så när storasyster närmar sig så viftar hon och skriker direkt, för hon har lärt sig att syrran snor hennes grejer. Sen har hon börjat bitas också, inte helt kul även om jag förstår att mycket av utåtaggerandet beror på hennes brist på tal. Och storasyster är en lika fin kålsupare hon, snor grejerna direkt ur händerna på syrran och springer sin väg. Eller ställer sig som ett kryss i dörröppningar för att hindra att lillasyrran får komma in/förbi. Japp, här har vi kaos på dagarna. Jag längtar efter lugnare tider.
    Låter precis som här också! Just med grejerna.... blir tokig på det alltså! Nu räcker det att storebror skriker till eller närmar sig lillebror så börjar han tok gråta...
  • GrönaDruvan

Hej alla! Jag har bytt nick..hette ju Zippo innan. Här rullar allt på. Äldsta sonen blev 3 förra veckan, och om han varit jobbig innan, så är det inget mot vad han är nu sen några veckor tillbaka! Ta en redan envis, temperamentsfull, aktiv kille och plussa på lite 3 års trots på det...phu säger jag! Är ju ständig arg på pojkstackarn! Lillebror är ju snart 21 månader och börjar väl trotsa han med, fast han är så mycket enklare att ha att göra med och är lugnare i sig själv. Jag tycker oftast det är skitjobbigt och vet inte hur jag ska hantera storebror!!???

• GrönaDruvan

Zirup.. Va dina tjejer "påminner" om mina grabbar. Äldsta är vithårig med korkskruvar och yngsta ganska mörkt, rakt hår..

• GrönaDruvan

Zirup...vem är yrvädret och vem är Ferdinand? Det är samma här nämligen. Äldsta blonda krulliga killen är yrvädret med hett temperament, som låter och är igång hela tiden. Den mörka rakhåriga är lugn och gillar att tex bara sitta och pussla läääänge...

• GrönaDruvan

Största skillnaden på min kropp efter förlossningarna är magen. Den var ganska stor efter första barnet, och hade inte gått tillbaka då jag blev gravid igen. Nu lider jag av extremt delade magmuskler som gör att magen putar väldigt väldigt mycket. Nu är jag ju väldigt liten och smal i mig själv, men magen är stor. Mår mycket dåligt över detta och har svårt att hitta kläder. Då jag inte vet om vi ska ha fler barn (jag vill ha ett till) så kan jag ju inte slänga ut pengar på en bukplastik nu känner jag. Att få en operation betald känns omöjligt. Visserligen har ingen läkare kollat på det, men jag vet att man måste ha minst 4 cm lös hud för att få en operation betald, och det har inte jag. Jag har ingen lös hud, utan bara ett enormt put! Oj...vad jag babbla på..

• GrönaDruvan
    Jose skrev 2012-03-14 21:33:49 följande:
    Hur tränar du`? Plankan är effektiv mot putmage. Så gör den - börja med 30 sek - 1 min x3 per dag!
    hm... i början körde jag rätt mkt tuppler (eler vad kallas det..?) metoden, men märkte då inget resultat. Plankan kan jag ärligt säga att jag inte gjort. Däremot tränar jag en del på gym och löptränar. Det hjälper ju iof inte magen...

Jag har bara fått för mig att det inte går att göra nåt åt min mage, och har väl liksom gett upp. Ser bara operation som enda lösningen. Jag vet att jag "får skylla mig själv" när man är lat och inte tycker man har tid (dålig bortförklaring). Jag får liksom ner hela handen mellan musklerna, och vad jag läst så går inte det att fixa utan operation....Rynkar på näsan 
  • GrönaDruvan

Vi sover också bra och har gjort länge nu... Yngsta killen (21 mån) sover själv på övervåningen! Han sover som en stock mellan 10-12 timmar. 3 åringen sover i våran säng, och jag och maken turas om att sova hos honom, beroende på vem som ska upp tidigast. Den som ska upp tidigast sover ensam i 3 åringens säng. På det här sättet sover vi alla väldigt bra. För ett tag sedan sov barnen till 08 på morgonen, fast nu är det dags att vakna mellan 6-7 tycker båda... Fast då somnar dom mellan 19-20 på kvällen.

• GrönaDruvan
    skräpet87 skrev 2012-03-16 08:28:41 följande:
    zirup: tack för svaret, jag var lite otydlig. jag har två barn nu det är 3 år mellan dom. men funderar på en till. mina tidigare graviditeter har gått bra och varit smärtfria.
    men har hört att den tredje gången är slitig. och jag tänker just på hur höfterna ändras eftersom man inte kan göra något åt det.
     fick bredare höfter efter andra,men det gick tillbaks efter några månader. men kommer det göra det efter 3:e? då de inte har fått läka ihop de där 2 åren..?

gröndruva: vad menar du med "att få operationen betald"? av landsting eller av familjen?

tack tack:)
    Få betald av landsting...
  • GrönaDruvan

Jag har inga tips linapina...jag har det typ likadant. Mornarna är skitjobbiga. Går väl ganska bra fram tills vi ska gå,då blir det gap och skrik och äldsta killen brukar lägga sig på golvet och skrika och försöka ta av sig kläderna. Jag skriker tillbaka.. Det här jävla skrikandet tar knäcken på mig. Han får utbrott för vad som helst, när som helst. Att hämta från dagis är riktigt ångest laddat. Brukar ta 15-30 min att få barnen ut från dagis. Först skrattar dom och springer typ åt varsett håll,sen blir det gap och skrik när kläderna ska på, ibland går det bara inte och då får äldsta gå utan skor och kläder!! Hemfärden är nästan alltid skrik och resten av dagen hemma brukar bestå av ännu mer utbrott och skrik. I fredags ringde jag till familjehuset här i kommunen och bad om hjälp! Dom ska ringa tillbaka. Jag måste ha hjälp att komma ur det här skrikandet!! Jag mår ofta dåligt över situationen hemma

• GrönaDruvan

Äldsta killen har även börjat tycka det är kul att springa ifrån mig (oss). Vi bor väldigt nära en stor väg och han bara springer rätt dit när vi går till bilen. Han springer ifrån vart vi än är, går inte att ha "honom lös" längre. Svårt läge när man har en liten kille som man bara inte kan lämna och springa efter, för då springer han också! Härom veckan sprang han ifrån oss vid mc Donald. Hade inte bilen stannat för att prata in vad dom skulle beställa så hade han blivit påkörd! Kanske låter som "håll bara ordning på din unge", men situationen är mer än så. Man måste ju få låta en 3 åring få gå själv. Men nu funderar jag allvarligt på att köpa koppel till honom innan det händer nåt allvarligt!!

• GrönaDruvan

Min minsta kille har varit hos farmor o farfar från tis förmiddag till nu torsdag kväll. Skulle ha lite egentid med storebror, men idag när jag var ledig och det var strålande väder ute, så hade han 40 graders feber. Suck... Inne hela dagen med en sjukling. Däremot så va Alfred (lille killen) så gullig när han kom hem. Jag och mannen fick lååånga kramar av honom och sen sprang han till Love (storebror) och la sig över honom och va så glad. Love blev också glad, men tillslut tyckte han att brorsan klängde lite väl mycket... Hihi... Sådana stunder är ju underbara!! Korta men underbara!

• GrönaDruvan

Å fy, för magsjuka. Vi har haft det 2 ggr nu i vinter. *hata*

Min äldsta son är fortfarande sjuk. Han var feberfri 1,5 dygn, men igår hostade han så han kräktes 3 ggr och febern kom som ett brev på posten idag igen. Min AKTIVA energiknippe till son har det senaste dygnet sovit 18 timmar!!! Stackarn... han har velat sova hela dagen nästan...

Lillkillen fick vara på dagis idag. Ringde och frågade om det var ok, så storebror fick lugn och ro..  han hade lite feber för några dagar sedan, men det försvann fort och han har klarat sig bra.

Får nog gå och sova nu, för vem vet hur natten blir när han sovit så mycket nu???.... 

• GrönaDruvan

Kunde inte låta bli att skratta lite åt din kräkhistoria....sorry va lite komiskt faktiskt, men jag förstår att du tyckte det va jobbigt då!! Min stora kille sov hela natten faktiskt, och är mycket bättre idag! Skönt! Själv är jag precis hemkommen från en härlig löptur i underbart vår väder!!!! Så gott!!!!

• GrönaDruvan

Hej allesammans! Längesen jag var inne här nu... Hur mår ni alla? Här är det bra! Allt flyter på fint och äldsta sonen måste slått i huvudet,för han har blivit så stor helt plötsligt!! Inte alls lika trotsig och väldigt snäll.. Vad hände? Hoppas det håller i sig! Vad härligt det låter med Turkiet resa!! Vi har bokat resa till turkiet 29 aug. Lite nervöst att flyga med barnen när man är väldigt flygrädd själv.... Försöker koppla bort resan just nu, för annars tar det för mycket energi av mig. För er som läst tråden från start, så vet ju ni att jag mått dåligt över min mammamage! Jag har nu vunnit en tävling här på familjeliv där jag får en 8 veckor lång coaching av en träningsexpert! Det kommer en tråd om detta och hade varit kul om ni följde den! Det kommer komma tips för andra som också kämpar med sin mage!

• GrönaDruvan
    Zirup skrev 2012-04-11 20:56:02 följande

Grattis till vinsten, Gröna Druvan! Vad var det som gjorde att du vann? Skall du ta före- och efterbilder på magen? Jag älskar sådant!

Vet inte riktigt varför de valde mig, men glad är jag!
    Det finns före bild i tråden, och kommer också en efterbild!
    Tråden heter "följ gröna druvans väg mot en plattare mage"...

Här är en sommarbild på min äldsta kille... då var han ju ca 2,5 år....

• GrönaDruvan

Hej alla! Jösses vad det skrivs här, jag hänger verkligen inte med! Hoppas det är bra med er alla! Mina barn har varit jätte förkylda och haft hög feber. Idag har yngsta sonen fått vattenkoppor... Hoppas nu att äldsta får det också, så man slipper det sen. La precis lille Alfred med 40,3 i feber . Har era barn haft vattenkoppor?

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)