• Choccolat

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Grattis Mellans!!! =)

• Choccolat
    Hermansson skrev 2012-02-28 16:34:29 följande:
    Haha, ojojojojojojojoj.. Jag. Ojojojojoj.. tack tack tack tack..

Grattis grattis grattis!
  • Choccolat
    mamma Linder skrev 2012-03-01 10:29:23 följande:

Jag var på vul i v 6+2 och dr sa att det satt på rätt ställe, sen "tyckte" han att han så ett hjärta och sa grattis. jag såg inte hjärtat själv då jag tycker allt är bara svart på ul skärmen

Hmm... jag har hört att folk får svaga pos test senare i graviditet... ring experthjälp om du är orolig... Men tror och hoppas att det inte är nån fara...
  • Choccolat
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-03-01 11:12:01 följande:
    Ang svagare test längre in i grav:

Efter några veckor (tror det var vecka 7) så minskar hormonhalten något vilket kan ge svagare tester...FULLT NORMALT alltså att man i vecka 9 får svagare test än i vecka 4-5
    Fast alltså.. det där förstår jag inte riktigt... hcg peakar ju v 11+12 för att sedan avta.. det är ju anledningen till att man brukar må bättre därefter... jag fattar inte riktigt...
  • Choccolat
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-03-01 12:02:14 följande:
    enligt den sidan jag kollade i går var det peak runt v 7-8 så det är nog individuellt..alla mår ju inte dåligt heller i början av grav men det betyder ju inte att de är låghormonare...jag var det INTE förra gången men mådde jättebra fram till veka 25.

Hmm... vad märkligt... enligt alla sidor jag kollat på och enligt min nuvarande läkare och bm så är hcg högst mellan dag 60 til 90 i en graviditet... Och detta ska inte vara individuellt.. Vi har gått igenom det ganska noggrannt eftersom att jag mår/har mått rätt så risigt..

Varför får vi alla olika information??? 
  • Choccolat
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-03-01 12:02:14 följande:
    enligt den sidan jag kollade i går var det peak runt v 7-8 så det är nog individuellt..alla mår ju inte dåligt heller i början av grav men det betyder ju inte att de är låghormonare...jag var det INTE förra gången men mådde jättebra fram till veka 25.

Att man mår dåligt eller inte har jag hört beror på hur väl man "tål" hcg just precis nu. Typ som allergi.. och precis som allergi så kan man reagera olika vid olika skeenden i livet...
  • Choccolat
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-03-01 12:51:49 följande:
    chokoloate... jag frågade faktiskt min läkare nu för jag ringde henne ang min IVF-behandling som kör i gång.. och enligt henne så pratar man om att "toppen" är mellan vecka 7 och 12..."vanligtvis" så det är individuellt. Det kan vara vecka 7 likväl som 12 så man kan säga att både du och jag har rätt.

Det är EXTREMT sällan som alla kvinnors (eller människors för den delen) kroppar fungerar på millimetern exakt, så att en läkare informerat dig om att det "alltid är så och det är inte individuellt" låter för mig som en jäkligt klumpig läkare. Vi är ju inte maskiner, utan individer.

Att hur man mår har att göra hur man tål HCG finner jag HÖGST otroligt också om du ursäktar, för det finns ju kvinnor som mår apdåligt en graviditet, för att må strålande nästa och sen den tredje må dåligt igen- och det är inte kopplat till vilket kön de väntar vilket gammal folktro tycks ha övertygat många om.

Det skulle ju med den teorin innebära att man kan ha olika tålighet och det betvivlar jag- iofs så förändras kroppen iom att tid går, man blir äldre och man utsätts för hormonet men isf skulle den enda förändringen vara att man blir bättre för varje graviditet.

Samma sak gäller låghormonare och höghormonare, det är något som inte existerar i sig utan det har med graviditeten att göra, om GRAVIDITETEN är höghormonad eller låghormonad...
    Jag kanske uttryckte mig klumpigt.. självklart är det individuellt som med allt annat. Det jag menade var att jag hört att det var så pass generellt eftersom att hcg produceras i vissa mängder just för att få en fungerande graviditet. Och om hcg avviker väldigt mycket kan det vara tecken på att någonting inte är som det ska. 

Och ja, precis som du säger så är det den förklaringen jag fått. Att man TÅL olika pga att kroppen förändras. Exempelvis kan hästallergi växa bort, pollenallergi utveckla sig i vuxen ålder osv.. Att hcg skulle fungera på något liknande sätt. Själv tycker jag inte det låter ett dugg orimligt med tanke på allt annat som kan förändras i kroppen och påverka oss otroligt olika beroende på när det "drabbar" oss. Sen om det stämmer har jag ingen som helst aning om! =)
  • Choccolat

Linnsi, kanske att det är ett x.. Jag har hört att det kan bli så då..
    Hoppas det går vägen för dig denna månad!

• Choccolat
    Skrutt 83 skrev 2012-03-06 12:13:16 följande:
    Tack snälla ni för era snälla och söta ord! Hjärta Ja det var verkligen lycka att få se den lilla plutten! Nu längtar jag massor efter RUL som inte blir förrens v.20. Längtar så tills efter att "Liten" ska börja göra sig till känna där inne!

Jag hoppas så att ni som fortfarande väntar snart får era efterlängtade plus!! Vi kanske borde ha en fortsättningstråd på denna för de härifrån som plussat och vill fortsätta följas åt?

Åh va roligt! Jag hänger gärna på! =)
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester