slemtorsk i din bralla skrev 2012-03-01 12:51:49 följande:
chokoloate... jag frågade faktiskt min läkare nu för jag ringde henne ang min IVF-behandling som kör i gång.. och enligt henne så pratar man om att "toppen" är mellan vecka 7 och 12..."vanligtvis" så det är individuellt. Det kan vara vecka 7 likväl som 12 så man kan säga att både du och jag har rätt.
Det är EXTREMT sällan som alla kvinnors (eller människors för den delen) kroppar fungerar på millimetern exakt, så att en läkare informerat dig om att det "alltid är så och det är inte individuellt" låter för mig som en jäkligt klumpig läkare. Vi är ju inte maskiner, utan individer.
Att hur man mår har att göra hur man tål HCG finner jag HÖGST otroligt också om du ursäktar, för det finns ju kvinnor som mår apdåligt en graviditet, för att må strålande nästa och sen den tredje må dåligt igen- och det är inte kopplat till vilket kön de väntar vilket gammal folktro tycks ha övertygat många om.
Det skulle ju med den teorin innebära att man kan ha olika tålighet och det betvivlar jag- iofs så förändras kroppen iom att tid går, man blir äldre och man utsätts för hormonet men isf skulle den enda förändringen vara att man blir bättre för varje graviditet.
Samma sak gäller låghormonare och höghormonare, det är något som inte existerar i sig utan det har med graviditeten att göra, om GRAVIDITETEN är höghormonad eller låghormonad...
Jag kanske uttryckte mig klumpigt.. självklart är det individuellt som med allt annat. Det jag menade var att jag hört att det var så pass generellt eftersom att hcg produceras i vissa mängder just för att få en fungerande graviditet. Och om hcg avviker väldigt mycket kan det vara tecken på att någonting inte är som det ska.
Och ja, precis som du säger så är det den förklaringen jag fått. Att man TÅL olika pga att kroppen förändras. Exempelvis kan hästallergi växa bort, pollenallergi utveckla sig i vuxen ålder osv.. Att hcg skulle fungera på något liknande sätt. Själv tycker jag inte det låter ett dugg orimligt med tanke på allt annat som kan förändras i kroppen och påverka oss otroligt olika beroende på när det "drabbar" oss. Sen om det stämmer har jag ingen som helst aning om! =)