Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

viochdu skrev 2012-08-08 11:41:50 följande:
    Slemmis: du tog orden ur min mun.:)
    oj ursäkta... ska jag lägga tillbaka dem 
  • slemtorsk i din bralla
    telgebo skrev 2012-08-08 11:45:36 följande:
    Ignorerar dina inlägg
    det gör du ju inte.. då skulle du inte citerat mig Svårt när någon är mer insatt än du som jobbar med det eller hur var det nu?

Det är okej att du ignorerar mina inlägg Telge- det är inget som sårar mig men jag vill gärna rätta dig när du ger felaktig information till folk.

Såå till er andra... Ägglossningstester ger aalltså inte positivt utslag PÅ ägglossning utan någon/några dagar före, men det tror jag de flesta i denna tråden vet
  • slemtorsk i din bralla
    MrsC74 skrev 2012-08-08 11:58:56 följande:
    Limael: det har aldrig hänt mig men det kanske inte är omöjligt. Vad säger ni andra?
    två dagar i rad har jag fått det, men då på eftermidagen och sen på morgonen /förmiddagen.

Vet att jag hade upp det till diskussion här i tråden och de flesta ansåg att det inte skulle vara möjligt, vilket jag ju reagerade på eftersom det hänt mig

MEN jag frågade Lars på kliniken och fick lite reda i tankarna... mina två tester var inom 48 timmar, vilket inte är omöjligt eftersom testet ger fullt utslag 24-48 timmar FÖRE ägglossning och man under hormontoppen kan bli kvar där tills ägget släpper, det beror lite på vad man har för hormon-status. Tydligen...
  • slemtorsk i din bralla
    Limael skrev 2012-08-08 12:04:41 följande:
    Såhär har mina tester sett ut 3 dagar i rad. mitten testet är lite torkat men var lika starkt som de andra 2, strecket kom typ efter nån sekund och blev bara starkare och starkare..

igår hade jag ÄL ont i magen också så förmodligen så hade jag ÄL igår.. men det vet man ju aldrig.

ja även om det i mitten har torkat så är ju teststrecket starkare än kontrollstrecket.

Tog du dem vid samma tidpunkt på dygnet?

Jag fick iaf lära mig av Lars (läkare på SU och Nordic IVF) att man ska gå efter det FÖRSTA positiva ägglossningstestet och räkna med att man ägglossar 24 timmar efter det (genomsnittligt) så med tanke på att spermier kan överleva några dygn så bör man väl sätta igång när man får ett positivt ÄL-test och sen köra varje dag i 2-4 dagar.
  • slemtorsk i din bralla
    Limael skrev 2012-08-08 12:11:03 följande:
    Ja det är ju iofs sant:)

japp kl 12 med alla 3.. hoppas bara att det räckte att sexa 2 dagar innan första testet blev starkt och igår..

de sägs ju att spermier klarar sig upp till 7 dagar.. har varit sjuk hela helgen och början på veckan så blev inte så mycket ligga haha.
    du får köra med insemination annars... mannen gör jobbet och sug upp med spruta och kör upp haha.. inte så romantiskt kanske men så fick vi ju köra på våra hemmaförsök hela tiden.. man utvecklar en ganska cynisk ådra och garvade oss igenom det...fördelen med det var att jag kunde både ha feber och huvudvärk och vara trött ha ha haha..
  • slemtorsk i din bralla
    Limael skrev 2012-08-08 12:27:18 följande:
    Fick ett tips att ha sex 3-4 gånger i veckan under en månad för på så sätt kan man nästan inte missa ÄL.
    min gyn sa att man ska sexa varannan dag hela cykeln för då missar man inte ÄL, sen kan man lägga extra krut och köra varje dag i ÄL-veckan ....om man orkar *PUH*
    Limael skrev 2012-08-08 12:25:59 följande:
    haha! :D fick världens bild i huvudet..

men jag tänker såhär om jag haft 3 st Äl tester på raken nu så tror jag ägget släppte igår men då hade jag ont i hela magen får alltid så vid Äl, bästa vore väl om ägget släppte idag för då väntar spermierna haha. men det återstå att se..

denna månad har varit så jobbig, vi sexade varje dag från strax innan mensen slutade för jag visst inte när jag hade Äl riktigt.. så det blev inte kul till slut.. men blir det inget denna gång så får vi sexa närmare ÄL.. för enligt FL så skulle jag haft Äl i fredags men då var testet så svagt så det inte syntes någonting..

men en sak till som jag undrar över är att om vi säger att jag hade ÄL igår... ska jag vänta 14 dagar med att testa eller ska jag gå efter mitt BIM datum som är uträknat efter cykelns längd?
    Jooo du skulle bara veta ha ha ha... när vi kom till första IVF-behandlingen orsakade vi skrattsalvor på hela sjukhuset..vi blev försenade pga trafiken.... problemet är att min man behöver min hjälp att komma.. han har ju en skada på ryggmärgen så att "komma" på vanligt sätt går inte utan vi har fått låna en apparat, ser ut som en gigantisk massagestav som man då ska trycka mot ollonet i perioder om 1 minut... det krävs liksom en hand att hålla snorren och en att hålla apparaten sen en hand att hålla en kopp för att fånga upp simmarna...

Så jag var ju tvungen att följa med till provlämningen för honom.. vi hade 10 min på oss innan jag skulle vara en våning upp och skriva in mig för äggplock.. och jag är LÄTTSTRESSAD, tur att mannen inte är det haha..

KOmmer ruuuusande in på provtagningen och vi inser att vi kanske får lösa det med att han kör ensam på något vis för vi hade fått stränga riktlinjer att jag var tvungen att vara i tid...

Vi rusar in i "runkrummet" låser och gör oss redo...jag är så klart stressad för det brukade ta 5-10 min att få till det...och just denna gången...45 sekunder så är det klart..både mannen och jag började asgarva för det var så lustigt att det verkligen funkade... mannen fixar kläderna och jag går ut till lab-tjejerna med provet och de tittar förvånat på mig och frågar "är ni redan klara??" varpå jag börjar storfnissa....hon fattade inget.

Sen berättar hon att killar med ryggmärgsskador brukar ta betyyydligt längre tid på sig, vi snakar 45 min till en timma...varpå mannen glider upp bakom mig i rullstolen och flinar "ja jag är ju nästan normal ju" i hissen upp nynnar vi båda på "fyra sekunder"...uppe i salen så delade vi rum med två andra par, allt som skiljde oss var drapperier och jag o mannen flamsar och skrattar precis hela tiden. HUMOR är ett bra vapen...kan säga att vi fortsatte in på äggplocket tills jag fick en lite för stor dos av morfin som knockade mig totalt..

• slemtorsk i din bralla
    Limael skrev 2012-08-08 12:34:55 följande:
    om det nu är så att Äl testerna visar stegring försent så har jag turen på min sida eftersom vi sexade 1 gång 3 dagar innan första testet visade starkt.
    ja de kan göra det... men är inte så vanligt (enl min läkare) men det finns ju alltid en chans/risk...det handlar om hur hormonpåslaget funkar och det kan vara olika från månad till månad...
  • slemtorsk i din bralla
    Jess86 skrev 2012-08-08 12:36:18 följande:
    Då vill jag rätta dig när du ger felaktig information till folk.

Ägget kan släppa redan 12 timmar efter positivt ÄL-test, så är det för mig. Fick positivt på morgonen, värk några timmar senare och när den värken släpper så är ägget släppt, pratat med BM om det.  
    som sagt.. det förekommer.. men är inte så vanligt enligt min läkare.. men det är ju aldrig så att alla följer samma mall..våra kroppar är ju inte maskiner.

Det stora problemet tror jag dock är ägglossningstesterna ...hur dyra och bra de än må vara så är de inte tillräckligt känsliga. Det säger ju till och med tillverkarna.

Jag läste ganska nyligen att ägglossningstesterna kan ge fullt utslag på ganska många olika hormoner, och det har vi ju läst här i tråden också, dagarna före mens kan de ge utslag, både pga kommande mens och graviditet,-

Som du skriver ägget KAN släppa redan innan positivt ÄL-test, men det är så pass sällan att det inte är med i felmarginalerna hos tillverkarna.

Men som någon annan skrev.. vi som känner av vår ägglossning ska lita mest på den och vill man helgardera sig så bör man sammanföra ägglossningstester med sekret och känslan och själv hitta sin cykel.

Enligt min gyn så är det slöseri att ta ÄL-test varje månad, man ska bara behöva göra det i 2-3 månader (om man är regelbunden) och då samtidigt känna efter rejält så lär man känna sin cykel. Enligt honom kan ALLA känna sin ÄL om man bara lär sig hur..... jag vet inte.. svårt för mig att säga som ju har känt min ägglossning tydligare än mensen hela livet..
  • slemtorsk i din bralla
    Limael skrev 2012-08-08 12:38:26 följande:
    men lägger man ut 3-4 dagar i veckan så blir det ju typ varannan dag :P
    jaaa.. tänkte inte på det*S*
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester