Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

telgebo skrev 2012-08-03 11:10:42 följande:

100 kr till läkare? Det var billigt då läkarbesök annars kostar 350 kr.
    nej inte alls.. det kostar 100 kronor att gå till läkare, iaf här.
    Det har det gjort i flera år. 200 kronor om man går till en vårdcentral man inte är listad på annars är det 100 kronor som gäller.
  • slemtorsk i din bralla
    telgebo skrev 2012-08-03 11:18:12 följande:
    Ok i Sthlm kostar det betydligt mer. Tur man har frikort efter 1100 kr
    ja det är lustigt det där... olika regler där igen... frikortet är ju svårare att komma upp i här då, skulle det finnas någon rättvisa så skulle det ju vara ett lägre fribelopp här då, men vi får springa massor av gånger till läkaren för att få frikort...å andra sidan så betalar vi lika mycket innan det blir frikort.
  • slemtorsk i din bralla
    telgebo skrev 2012-08-03 11:48:55 följande:
    Ingen som vet?
    Hormonfasen påverkas inte alls eller väldigt lite av om det finns ägg eller inte.

Hormonerna är ju det som sköter fasen och som sköter det som händer i kroppen. Att du reagerar som om du har ägglossning är ändå ett gott tecken så vitt jag har läst mig till, det betyder på att kroppen jobbar åt rätt håll så att säga.
  • slemtorsk i din bralla
    telgebo skrev 2012-08-03 12:01:27 följande:

Men var tar ägget vägen då?

Måste googla och ta reda på mer för jag fattar inte detta med ägget om det abosrberar och i så fall hur det går till.
    om du inte ägglossar så kommer inget ägg till äggblåsan så att säga, det återgår.. svårt att förklara.,

Ägglossning är ju när ägget lossar från äggstocken och fångas upp av äggledaren, har man ingen ägglossning så lossar inget ägg från äggstocken,

Äggblåsor eller folliklar, är de påsliknande cellanhopningar i äggstockarna som innehåller var sin äggcell,
    Vid varje ögonblick kan man i äggstockarna hos en fertil kvinna hitta äggblåsor i olika utvecklingsstadier - primära äggblåsor, sekundära äggblåsor och mogna äggblåsor som ibland kallas Graafska folliklar. En äggblåsa som släppt ifrån sig sitt ägg omvandlas till en gulkropp, vars största funktion är produktion av hormonerna östrogen och progesteron.

Det som händer är väl rent krasst att äggcellen aldrig går vidare till äggstadie och därmed så absorberas det bara i kroppen, det löses upp helt enkelt.
  • slemtorsk i din bralla
    telgebo skrev 2012-08-03 12:21:50 följande:

Jo det fattar jag med, men vad då inget ägg till äggblåsan? Äggblåsan follkeln alltså den spricker vid ÄL och ägget slungas ut i äggledaren där befruktning är möjlig men om man ändå inte får nån ÄL spricker aldrig follkeln då eller?

Jag hittar inget på google heller suck
    du har ju inget ägg från början utan bara en äggcell som då växer i äggblåsan, om den inte utvecklas till ägg så blir det ju inget ägg att slunga ut så att säga........
  • slemtorsk i din bralla
    Niicesara skrev 2012-08-03 12:36:58 följande:
    Åhh urk! :P Haha.
    Jaja, antar att det bara är att vänja sig vid det. :) Barnmorskan sa bara att avföringen kan bli lite mörkare men inget man brukar märka. Därför jag blev lite chockad. :P
    den kan bli svart och grönaktig.. bara att vänja sig vid  :-/ Men som sagt du kan bli väääldigt hård också i magen och eftersom man lättare får hemorojder vid grav så se till att du håller magen i ordning, fibrer och mycket vätska och att du rör på dig. För bara graviditeten gör dig hårdare i magen,så järntabletter på det.. jag hade ett HELVETE förra gången så jag hoppas jag slipper det nu.

Hade ju superbra järnvärde sist (141) och barnmorskan trodde det berodde på vårat vatten, har egen brunn och vattnet är järnrikt
  • slemtorsk i din bralla
    telgebo skrev 2012-08-03 13:28:08 följande:
    Men av upp till 20 ägg som börjar växa och den dominerande som släpper så måste den ju ta vägen nånstans och jag undrar var? Vad kan jag förstå av det jag läst nu så är bristen på östrogen problemet. Låg halt av det så blir det ingen ÄL, hur får man upp det då? Fermanest?
    Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek

Vad händer med de spermier som inte befruktr ett ägg? De löses upp o försvinner i kroppen, precis som äggceller som inte blir ägg..
  • slemtorsk i din bralla
    telgebo skrev 2012-08-04 10:37:23 följande:

Ok tur det. Vilket påfund Allah kommit på ha ha.
    fast jag som inte är muslim kan ändå se nyttan av det. Vi lever genom vårat ätande här i västvärlden... och även muslimer har maten som central punkt i mycket och att lägga maten åt sidan större delen av dygnet gör ju att man får tid att gå in i sig själv, tid för eftertanke och tid att värdera sitt liv. Givetvis finns ju tanken att man ska lägga fokus på sin tro men tron är ju en del av "jaget" för de som är troende.

När solen går ner "firar" man att dagen är slut, att man har ägnat en hel dag åt att lägga fokus på andliga ting och inte bry sig om det där världsliga.

Sen kommer ju den stora härliga festen Eid som avslutar ramadan Otroligt rolig fest med vackra kläder och massor av god mat...
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester