Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

skumbanan skrev 2012-06-26 09:23:36 följande:
    Är det 80 % att lyckad vid ivf? Gynekologen under en operation påstod nyss det.
    nej nej nej.. det är det INTE.. det är för det första beroende på ålder och "problematik" men lite slarvigt brukar man säga att 75% av paren har blivit gravida efter 3 försök och chansen ökar allt eftersom, men samtidigt säger dem att om man behöver fler än 3 behandlingar så är det mindre chans att lyckas.

Vi fick höra vid vårat första försöka att det är 25-30% chans att lyckas /försök kan man säga, därav "ökningen" ...

Sen påpekade vår läkare (som är Europas ledande på området) att 75% blir GRAVIDA och en graviditet resulterar ju tyvärr inte alltid i en bebis.
  • slemtorsk i din bralla
    skumbanan skrev 2012-06-26 09:23:36 följande:
    Är det 80 % att lyckad vid ivf? Gynekologen under en operation påstod nyss det.
    från socialstyrelsen statistik om assisterad befruktning från 2011

Som resultat av de 13 408 behandlingar som genomfördes 2008, föddes
    3 438 levande barn vid 3 242 förlossningar. Detta innebär att över 26 procent
    av behandlingarna med ”färska ägg” ledde till förlossning medan i de
    behandlingar som startades med att tina upp frysta befruktade ägg ledde
    drygt 20 procent till förlossning.

Inte direkt 80%....
  • slemtorsk i din bralla
    skumbanan skrev 2012-06-26 11:47:00 följande:
    Slemtorsk: tyckte väl siffran var lite hög!
    Blir lite ledsen när läkare vräker ur sig sånna saker.. för det är ju betydligt mycket högre än i verkligheten, tänk alla dem som faktiskt INTE lyckas via IVF... hur misslyckade ska inte de känna sig då om läkare springer omkring och säger att det är 80% chans att lyckas..
  • slemtorsk i din bralla
    skumbanan skrev 2012-06-26 11:59:27 följande:
    Slemtorsk: hon förklarar säkert bättre för sina patienter än för mig.
    ja fast ändå... hon säger det till någon och hon är läkare och läkare ska veta bättre...
  • slemtorsk i din bralla
    Tusse Misse skrev 2012-07-01 16:50:12 följande:
    Här blir det tyvärr en abort av olika anledningar. Ska ringa i morgon. Känns åt helvete!
    men kära värld.. varför.... du har ju varit med i tråden länge nu och försökt... har du verkligen tänkt igenom detta ordentligt???

*kram*
  • slemtorsk i din bralla
    Tusse Misse skrev 2012-07-01 20:00:29 följande:
    Ni är så goa tjejer! Trodde ni skulle strypa mig med era bara händer. Men jag förstår att vissa av er kanse skulle vilja.
    Sitter här med mina hormoner och gråter av era svar! Av alla runt omkring mig så får jag de finaste snällaste orden av er! Av er som kämpar så för att få en liten bebis.

Ni kanske inte tror det men era ord betyder SÅ mycket!
    men gumman..förstår att du kanske inte vill prata om det.. men VAD är det som får dig att ta steget till abort när du trots allt ändå försökt bli gravid ett tag, det mesta går att klara av även om livet tar tvära svängar i bland.....
  • slemtorsk i din bralla

ookej.. kan vi släppa abortsnacket nu?!?!

Jag blir faktiskt också illa berörd men försöker hålla det inom mig. Det är ju inte första gången i denna tråden som det händer saker som får en att höja ögonbrynen, det hände ganska ofta att man funderar på om det där att planera bebis verkligen är så genomtänkt. I detta fallet vet jag inte vad som ligger bakom och jag bryr mig faktiskt inte, men kan hålla med om att det är lite klumpigt att slänga ur sig "ska boka tid för abort i morgon" i en tråd där vi alla har eller håller på att kämpa för att få plus... men vi får också tänka på att även HON har fått stöd och vänner här och i en stund av desperation och sorg och ångest så söker man stöd där man känner sig hemma.

Nu har vi avhandlat och flera har sagt sina åsikter nu tycker jag vi förpassar abortdiskussionen till inboxar eller särskilda trådar för ämnet.

• slemtorsk i din bralla
    sajo0106 skrev 2012-07-02 15:58:53 följande:
    När jag får inte dåligt samvete över att vara gravid utan att skriva och vara överlycklig när jag vet att många har det svårt! ;) TACK!!!
    få inte dåligt samvete, du kan inte äga andra människors problem. Du är medkännande och det räcker långt nog. Klart du ska vara lycklig över att du har plussat, en del har tur, andra har otur. Det är ju så ooootroooligt mycket som faktiskt ska klaffa när man blir gravid och allt var rätt för dig den här gången.

Jag tillhör en av dem som fått kämpa för min guldklimp i magen och även innan jag blev gravid så hade jag svårt att förstå att man ska hålla inne med sin egen lycka för att andra misslyckas. Vi måste ju glädjas åt varandra och visst blir man avis när någon får plus och man själv får fortsätta kämpa, men skuldbeläggas ska ingen göra.
  • slemtorsk i din bralla
    Trixxy skrev 2012-07-02 16:10:37 följande:
    Har lite panik och behöver hjälp!
    Jag fick ju mensen på bim+3 och är idag på dag 4 i menscykeln.satt på toa och äl-slem rann ut!!jag kan inte ha sex dag jag har mens!!!vad fasiken skall jag göra!??
    hmm...... mysko... kanske läge att ta både ÄL-test och gravtest??
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester