sajo0106 skrev 2012-06-13 11:55:14 följande:
Okej testexperter, nu behöver jag eran hjälp med ÄL-test!
Tog mitt första idag och då visade sig en svag rosa linje + kontrollstrecket, betyder detta att min ÄL är på väg om några dagar eller kommer det alltid upp ett svagt streck? Ska jag ta i kväll eller ska jag vänta tills i morgon för att ta nästa och se om det blir en stegring?
Hoppas ni förstår vad jag menar ;)
det där är jättesvårt att svara på.. några märken jag har testat har jag fått svaga rosa på hela månaden, vare sig det är i närheten av ägglossning eller ej, några visade stegring, dvs de var helt blanka tills det var några dagar kvar och då började det komma rosa som blev mörkare och mörkare.
Jag fick rådet från min läkare att ta ägglossningstester 2-3 ggr /dag för ibland har man bara några timmars stegring och då kan man missa den, men det beror ju lite på var du är i cykeln, om du är på dag 7 är det ju onödigt att köra loss på 3 test om dagen.
Sen ska man inte ta dem före kl 10 på morgonen har jag fått veta också, vet inte riktigt varför men det har något med hormonerna att göra.
Sen kanske du redan vet, men jag lägger in det ändå
Att när du får fullt utslag, dvs positivt (när teststrecket är lika starkt eller starkare än kontrollstrecket) så innebär det inte att du har ägglossning, utan att ägglossning (troligtvis) inträffar 12-48 timmar (lite beroende på hur känsligt test du har) efter positivt utslag....