Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

HelenFr skrev 2012-06-05 19:00:59 följande:
    Ja det får man, i alla fall där vi skulle gå... Man måste dock ha försökt i minst två år... Kvinnan får inte ha ett BMI över 35, på landstingen så sa läkaren vi pratade med att man inte fick ha BMI över 30...  
    i Västra Götaland och de flesta landsting gäller att man ska ha försökt ett år, BMI gränsen stämmer men att de helst inte vill att man har över 30, har man bra värden får man dock ändå... men INTE över 35, sen får man inte vara äldre än 39 som kvinna när behandlingen påbörjas (i Västra Götaland) och den dag man fyller 40 avbryts all behandling här..
  • slemtorsk i din bralla
    kanske 4a skrev 2012-06-06 17:09:18 följande:
    Oj vad konstigt texten blev, men iaf :)

Jag har tyvärr bara dåliga erfarengheter av att blöda när man är gravid. Båda gångerna jag har gjort det så har det varit utomkveds. Men det finns ju många som blöder och det går bra. Men det är ju väldigt svårt att veta. Hur länge har du känt dig gravid? Jag hoppas dina test blir starkare och att blödningen slutar.    
    jag blödde i nästan 2,5 veckor.. visserligen inga mängder men konstant blodblandade flytningar varvat med bruna flytningar och blodiga.... är i vecka 9+0 i dag och såg en liten glad och vinkande bebbe i går på VUL. men som du säger så är det svårt att veta, i mitt fall var det troligtvis ett myom som orsakade blödningen
  • slemtorsk i din bralla
    kanske 4a skrev 2012-06-06 17:53:05 följande:
    Ja just det ja, det hade jag redan glömt :) Tråkigt att höra att du mår dåligt. På dina symtom låter det som maginfluensa plus gravsymtom tycker jag.
    ja det tror jag också... kombinationen illamående OCH magsjuka är...ganska tröttande kan jag säga haha..
  • slemtorsk i din bralla
    FrökenIda skrev 2012-06-06 18:05:03 följande:
    Sen en fråga till=) Testade du dig under blödningen? Eller när fick du veta att du var gravid? :) 
    jag har ju gjort IVF, så jag skulle testat på ruvardag 15 alltså 15 dagar efter jag fått mina embryon insatta...nu testade jag tidigare...redan på ruvardag 10 (vilket var dagen före bim ungefär) fick jag ett solklart plus så jag visste, men på ruvardag 15 började blödningarna så hade jag INTE testat för tidigt hade jag inte vetat....

Jag ringde 1177 och fick lugnande svar av sköterskan där, plus att jag fick veta att det är vanligt med blödningar som ivf:are och nöjde mig med det...för ett tag.

Jag hade molvärk i livmodern mer eller mindre hela tiden men jag brukar inte ha någon direkt mensvärk mer än en dag och då mycket värre än vad jag hade nu...när jag blödit en vecka ungefär ledsnade jag och åkte in till KK, fick ett VUL där de kunde se uppklarningar på livmodern men inget mer- för tidigt för det.. jag fortsatte att testa hela tiden för jag var så nervig...sen fick jag kramper när jag var i vecka 6+5 (om jag minns rätt) så då åkte jag in igen och fick se ett hjärta...efter det har jag inte haft en endaste blödning...underligt nog.

I går var jag då in för ultraljud på IVF-kliniken och kunde se mer av bebisen så nu lägger jag nog ner mitt smygtestande
  • slemtorsk i din bralla
    FrökenIda skrev 2012-06-06 18:30:48 följande:
    Jag ringde 1177 precis. Det var en bitter man som gav mig detta svar:

"ja alltså det ska inte vara något farligt....eehh....du kan blöda in till v 12....eh... men det kan också vara mens så atte...."

Märkte direkt att han inte hade varken lust eller vidare kunskap att hjälpa mig så jag försökte lite trevligt att avsluta samtalet och lade på luren med fler frågor än innan jag ringde haha Foten i munnen Ringde igen, samma gubbe svarade så jag lade på... pust... och så typiskt.. brukar alltid hända mig mig :P
    var ungefär samma typ av svar som jag fick.. och han har ju tyvärr rätt.. däremot hade jag en mycket trevlig och rolig sköterska som svarade *ASG*

Det är ju så att det inte är ovanligt med blödningar fram till vecka 20 till och med och det behöver inte betyda något.. men OM det är missfall på gång kan man inget göra ändå tyvärr..
    Får du ont eller blödningarna ändrar karaktär så tycker jag att du ska ringa akut och be att få komma in men så här tidigt kan man inte se något än iaf så du har bara att avvakta ett tag till tyvärr..Håller tummarna
  • slemtorsk i din bralla
    FrökenIda skrev 2012-06-06 18:35:24 följande:
    Ja, ok! Tack för du ändå delar med dig ! Ja, men om vi plussar imorgon så ringer jag barnmorska och förklarar som det är ... :)

Bör jag ringa henne även om vi får neg tycker du? Har misstänkt missfall i julas faktiskt men när jag ringde runt för rådfrågning så vatt alla så otrevliga mot mig och menade i princip att "det kan väl kvitta, har du fått missfall så har du, inget att göra något åt"... men jag vill ju klart veta om jag fått missfall oavsett.

Vet att det är jätte vanligt att kvinnor får tidiga missfall och utomkveds. utan att man kanske vet om det, och tror att det bara var mensen som kom som vanligt.... men vill inte alla veta det isf kan man tycka... 
    får man utomkveds så lär man få reda på det, det ÄR jättevanligt att kvinnor får tidiga missfall och grejen är att får man missfall före vecka 5 typ så kan man inte veta, man kan mäta hcg-halten möjligtvis för att se om det är förhöjningar men får man så tidigt missfall att det är typ på bim +2 eller liknande så har hcg-halten inte hunnit stiga så mycket och den avtar ganska snart också.

Förstår att man vill veta, för det vill ju jag också i en sån situation men det finns inte mycket att göra
  • slemtorsk i din bralla
    Yvone skrev 2012-06-06 18:56:51 följande:
    Tack!
    Jag har gjort IVF och har testat idag (ruvardag 7) så det är tidigt.
    har du kollat så att ägglossningssprutan har gått ur systemet? Den kan ju ge positivt utslag upp till 12 dagar efter man har tagit den och har du gjort traditionell IVF så är det ju "bara" 10 dagar sen du tog den nu ungefär...

Jag har också gjort ivf och jag testade negativt på ruvardag 6 så jag visste att sprutan var ur kroppen och sen fick jag svagt svagt plus- knappt synligt om man inte trixade med bilden på ruvardag 7 på dag 8 fanns det en aning och först på dag 10 fanns det svagt plus
  • slemtorsk i din bralla
    Yvone skrev 2012-06-06 19:14:46 följande:
    Det var eskimo jag fick tillbaka så jag tog inga  ägglossningssprutor.
    ahaa Ja då ska det ju vara lugnt.
  • slemtorsk i din bralla
    ollasulrika skrev 2012-06-08 16:29:48 följande:
    en liten fråga igen...

första gången jag testade med clearbrlue idag ( bara använt andra innan)

När kisset "drog" förbi så kom det fram ett lodrätt streck över det vågräta i testrutan men försvann lika snabbt igen... ska det göra så?  controllrutan funka som den skulle.

ett tag efter tyckte jag mej kunna skymta något svagt svagt men är inte säker. å nu så tog ja isär testet ( vet att man inte ska göra d,men d va bara för å stilla min egen nyfikenhet)   å då ser ja ju med blotta ögat en ytterst svag svag skugga där plusset ska vara... dock är det ju svårt att få på bild....

brukar det bli så för er som är lite mer beprövade inom området.?           
    japp det brukar det... om det är positivt så framkallas strecket sen...eller stannar kvar.

men om du ser ett svagt streck som är kvar så finns ju ett stort hopp att det faktiskt ÄR positivt...
  • slemtorsk i din bralla

un Poco.. ge inte upp än.. det är inte alls ovanligt med blödningar och bruna flytningar.. själv drogs jag med det i nästan 3 veckor med start några dagar efter plusset... är nu i vecka 9+4 och har sett det lilla livet två gånger med friskt pickande hjärta...

Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester