• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Vi har jämfört ordinationen vi fått nu med den som resulterade i vår son och de skiljer sig åt i styrka på Gonal-F injektionerna. Varför gör de annorlunda denna gång, när vi lyckades så bra sist. Nu ska jag ta 150 från dag ett och hela behandlingen. Sist började jag med 150, men på dag fyra minskade vi till 112,5 och fortsatte med den dosen. Då plockade de ut 18 ägg. Är inte det ganska bra? Med den högre dosen blir jag rädd för överstimulering. Det är en annan läkare nu än sist, men de borde väl kolla upp min senaste behandling? Borde jag ifrågasätta detta? Vad tror ni?

• Turitella

9 ägg blev befruktade. Ett av toppkvalitet som resulterade i sonen och två som de ansåg frysdugliga.

Ska ringa idag och fråga.

• Turitella

Jag ska köra på den höga dosen jag fått ordinerad till att börja med. Sen blir det ju blodprov runt dag 6 och ser man att jag svarar väldigt bra så sänker de dosen då.

Minns inte att det var så med sonen, men det är väl bara att lyda.

Hur har era ordinationer sett ut tjejer?

Såg ni Nyhetsmorgon TV 4 i helgen om ofrivillig barnlöshet? Sofia Källgren har tydligen också fått kämpa i många år. Ett av hennes försök slutade i sprucken äggstock och kritiskt tillstånd. Gör mig inte direkt lugnare...

• Turitella

Åhhhh!

Igår tog jag nionde sprutan på 150E Gonal-F. Har känt mig lite halvdålig i slutet på veckan och över helgen, men trott att det bara beror på hormonerna. Lite illamående, kass i magen, huvudvärk och spänd i magen.

Imorse var det dax för UL och blodprov på min klinik. Visade på för höga världen och många äggblåsor. Fan!! Det är ju precis som om jag kände det på mig. Titta vad vi skrev om sist.

Dum som man är så blir man ju helt tom i skallen framför läkaren och alla frågor och funderingar kommer när man kommit hem. Jag vet inte vad värdet var eller hur många blåsor han kunde räkna till. Varför frågade jag inte det?

Jag får i alla fall inte ta några fler sprutor, men ska fortsätta med Synarelasprayen. På onsdag fick jag tid för nytt blodprov och ultraljud. Kan antalet blåsor bara minska?

Nån som har varit med om samma sak? Hoppas, hoppas vi inte behöver avbryta. Jag vill verkligen göra äggplocket nu när vi kommit så långt!!

Har nån av er varit med om överstimulering?

• Turitella

Berätta mer 7feb. Hur dålig blev du? Fick du vätska i buken? Inlagd? Fick de ut några ägg ändå? Bra kvalitet? Blev det nåt ET?

Många frågor...

Är det värt att gå vidare liksom? Känner mig absolut inte jättedålig nu, men vad jag förstår kommer det i så fall efter äggplocket.

• Turitella

Åh fy! Stackars dig. Börjar förstå nu att överstimulering verkligen inte är att leka med.

Kände du av överstimuleringen innan äggplocket precis som jag och ändå valde kliniken att gå vidare? Med risken som finns att patienten blir så dålig är det konstigt att de vågar genomföra ett plock. Men det kanske är väldigt ovanligt att det blir så illa som för dig.

Du fick ju i alla fall världens bästa belöning för lidandet.

• Turitella

Jag minns inte att jag mådde dåligt innan, därimot direkt efter äggplocket. Till mig sa de liksom att man inte kunde veta om man skulle bli överstimulerad, kändes som att ingen hade svar på det.

Är det själva plocket som triggar igång det?

Till mig sa de att det var en kombination av alla hormoner plus gravidhormonerna.

Visst fick jag ett ovärderlig pris men det är ju just den överstimuleringen som fick mig att vela inför ett tredje ivf.

Hur mår du? När ska du dit igen?

• Turitella

Jag förstår inte heller om det är äggplocket som triggar igång det. Verkar ju nästan så.

Jag mår bättre. Det spänner fortfarande i magen, men inte samma ont och hugg som när jag sprutade gonal-f. Inget illamående, jag är inte lös i magen längre och inte lika trött.

Imorgon kl 11 ska jag till Falun igen. Blodprov och UL. Får se vad de säger. Vad tror du? Lutar det åt ÄP eller inte?

Det är ändå konstigt att de inte bara blåste av det i måndags. Nånting gör ju att de fortfarande tror att de kan rädda upp det. Jag hoppas såklart fortfarande att plocket blir av.

• Turitella

Nu är det avblåst! ????

De vill att hormonvärdena ska ligga runt 9000. I måndags hade jag 16000. Tills idag hoppades läkaren att de kanske skulle sjunka lite utan sprutor, men det har istället ökat till 22000.

Vid ett perfekt äggplock vill de få ut ca 10 ägg. Då mår äggen och jag bäst. När Neo blev till fick vi ut 16 såg han i min journal. Idag har jag minst 40 ägg i äggstockarna.

Ett äggplock är möjligt, men för att kunna göra det måste de ju ge mig äggmognadssprutan med ännu mer hormoner och då kommer jag med all sannolikhet må riktigt dåligt. Det är inte säkert att sjukhusvård krävs, men det vågar vi inte riskera efter allt vi fått berättat för oss och läst.

Själva plocket kommer göra ont då det är så trångt där inne och jag är så svullen i magen och det kommer ta lång tid då det är så många blåsor.

Och en införing av ett ägg är inte heller möjligt när mina hormonvärden kommer bli ännu högre. Så de eventuella de får ut och lyckas befrukta skulle de i så fall tvingas frysa tills jag återhämtat mig.

Känns som det är bättre att bryta ihop och komma igen. Jag orkar inget mer den här svängen.

Det är så skönt att älta det här med er som vet precis vad det handlar om. All kärlek! ??

• Turitella

Hej på er!

Vi har bara vilat och umgåtts med familj och vänner över helgerna. Hösten har varit tung för oss, så på nyårsafton satte vi oss på ett plan till Thailand. Vi är fortfarande kvar. Åker hem på fredag. De här tre veckorna har varit som balsam för själen. Totalt ljuvligt!

När vi kommer hem blir det till att försöka igen. Jag har blivit ordinerad korta metoden, så nu hoppas vi på tredje gången gillt.

Många kramar på er!

Helena

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF