Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
Då förman välja om man vill göra fvp. Tack
Då förman välja om man vill göra fvp. Tack
Har precis pratat med kliniken igen och det var mina blidvädren som drog ner resultatet. Bebisens nackspalt var 1,5 mm. Vi ska in i eftermiddag och göra ett nytt UL som mäter barnets kroppsdelar och näsben innan vi tar beslut om fvp. Grättens kvällen igår och hela natten. Fan att inte allt kunde vara bra. Tydligen är det ingen som vet hur man ska behandla IVF i blodvärdena.
Hej
Vet inte var jag ska börja ens. Så många fel har begåtts mot oss, så lite fakta har talats om.
Igår ringde det endast med beskedet att det var hög risk för DS och att de skulle skicka siffrorna. De gjorde de inte. Vi försökte nå dem hela dagen eftersom vi var helt förtvivlade. Hela kvällen grät jag och har knappt sovit en blund i natt.
I morse ringde min man kliniken, först sa han att det är omännskligt att ringa och ge ett sådant besked utan att kunna styrka det med fakta. Vi visste ju inte var felet låg. Sen redovisades det via mail. Och där visade det att det var mina blodvärden som drog ner det rejält. Bebisens nackspalt var 1,5 mm vilket är godkänt och åldersfaktorn låg på vad den borde men mina blodvärden låg på 1:33
Efter att ha försökt få information från dem vad detta innebär så framkommer det att blodvärdet är helt opålitligt eftersom jag gjort IVF. Blodvärdesiffran hade kunnat bli VAD SOM HELST!!!!!!!!
Då höll min man på att få spel, då erbjöds vi extra UL där de mätte om allting samt konstaterade ett näsben och helt felfri hjärtfrekvens. Den nya uträkningen gav oddsen 1:483
Dvs helt okej och inget fostervattensprov behövs. Enligt läkare och ul så är barnet helt friskt.
Om de visste vad de utsatte oss för när de igår bara ringde och gav oss det fruktansvärda beskedet utan att ge oss siffrorna och att det dessutom är baserat på vilka möjliga siffror som helst borde anmälas.
Alla som gjort IVF riskerar ju att få felaktiga provsvar och och utsätta sig för fvp och kanske mista ett helt friskt barn, eller få superbra siffror och föda ett sjukt.
Nej innerst inne så tror jag barnet är frisk och har trott det hela tiden men eftersom vi fick såpass dåliga besked vilket de oddsen ÄR så har det senaste dygnet nog varit det värsta hittills.
Och ni vet hur det är när man oroar sig för barnet man bär, det finns ingen tröst.
Jag är trött utmattad ledsen lättad och helt slut.
Tack för all support och ha det i åtanke när ni gör KUB att blodvärdet kan vara precis vilken siffra som helst
Tack för era kommentarer. Jag och mannen var helt slut igår. Idag funderar jag nästan på att anmäla. Vi gjorde detta på Emma ultraljudsklinik i Malmö. Så mycket oro och förtvivlan i onödan. När jag berättade för mamma började hon gråta för vi blivit så illa behandlade. Och jag är faktiskt oftast rätt tålig och rycker på axlarna och ingen rättshaverist men jag önskar ingen detta och framförallt så MÅSTE informationen till oss som gjort IVF fram om att blodprovet inte är tillförlitligt!!!! Tack för ert stöd här inne. Kram
Men det är ju den informationen vi inte fått, att IVF påverkar KUB. Kub är inte 100% men man måste ju ändå få sin riskbedömning på riktiga siffror och inte vilka siffror som helst datorn slumpar fram och jag tycker inte att det är ok att acceptera att man själv måste informera sig om saker som man inte ens kan gissa sig till. Därför håller jag med om att man måste informera kliniker, IVF par, mvc osv att bli bättre på deras rutiner. Jag tycker Sverige verkar ligga efter med kunskap och bemötande med IVF par. Man behöver inte vara expert men man måste informera om saker som kan påverka männsikors liv så som det gjort i bägge våra fall.
Det stora problemet är just att ingen varken IVF klinik, ultraljudsklinik eller mvc har sagt det till mig och det står inte som upplysning om man inte skriver in sökord som IVF och kub. Ja kanske skulle jag gjort det jag tycker ändå att det är katastrofalt att så många har missat informationen. Var hos min bm idag och hon har aldrig hört talas om det. Som omföderska med en son genom sponta graviditet så kan jag säga att jag tycker utbudet av stöd under IVF också är extremt bristande. Det finns stödgriupper för folk som är rädda för blommor men inte för människor som går igenom IVF. Jag tror uppriktiktigt sagt att sjukvården inte riktigt vet hur man ska bemöta folk och problem som uppstår. Det önskar jag kunde förändras.
Mammaobabba, vilken mardröm! Och vilken lycka att allt ändå såg bra ut! Stor kram
Mammas pärla jag börjar gråta när jag läser det du skriver. Det finns ingen tröst att ge alls. Alla mina tankar till dig och din man.
Innan ni gör Kub så läs mitt tidigare inlägg. Mammas pärla igen.... Alla tankar är hos er.
Här anses det inte som riskgraviditet, där vi bor i Skåne. Rek starkt att göra NUPP och inte KUB. Min bild i v. 9 såg man en blobb med huvud och knopp ben :)