Julia82 skrev 2011-11-20 12:36:43 följande:
Turitella, Gud va härligt med Thailand!! Vi funderar på att åka dit två veckor i januari, när jag (förhoppningsvis!!!) är i v 18-20. Vilken vecka är du i nu? Jag känner mig lite osäker än, så vi har inte bestämt oss. När man tänker på konstiga baciller, sjukdomar och allt annat "farligt" som kan ställa till det för min graviditet. Egentligen är det jättefjantigt, jag har varit i Thailand två gånger innan och aldrig blivit det minsta dålig, men jag är så nojig och rädd över att nått hemskt ska hända min lilla stjärna i magen. Men jag tror egentligen inte att det ska vara nån fara att resa.
Jag hoppas att ni har en underbar resa och att vädret är bra :) Kram
Vi är vana Thailandresenärer då vi har lägenhet här nere och brukar åka minst två gånger per säsong. Den här vändan är vi nere tre veckor. Helt underbart! Jag säger ÅK! Men är nog lite partisk.
Jag gick in i vecka 18 i måndags, så jag kommer vara här mellan vecka 17-19. Har aldrig heller blivit dålig här nere och vi brukar äta från de mest primitiva vagnarna nere på beachen. Den här resan har jag såklart varit mer försiktig och tänkt mig för var vi äter.
Rådfrågade min barnmorska innan vi bokade resan och hon sa var försiktig med råa grönsaker. Sallad och sånt ska vara ordentligt sköljt. Frukt - skala allting. Se till så maten är ordentligt tillagad och varm. Skaldjur är ingen fara, färsk, nygjord sushi - mums! Jag har ätit det mesta. Thailändarna är ju så duktiga på att laga mat!
Sen är jag jättenoga med handhygienen, men det är jag alltid. Har alltid antibaktriella wipes i väskan innan vi äter.
Sen ska man väl vara försiktig med urinvägsinfektioner. Jag som har lätt och få det utan att vara gravid ser till att byta blöta badkläder på en gång.
Sen tipsade barnmorskan om stödstrumpor den långa flygresan och se till så du är ordentligt försäkrad om det, gud förbjude, skulle hända någonting här nere och du skulle behöva uppsöka läkarvård. Jag tog en tilläggsförsäkring hos mitt försäkringsbolag som heter resa-någonting.
Sen måste jag bara säga att jag inte är ett dugg orolig om man skulle behöva hjälp av sjukvården här nere. De är duktigare än vad vi västerlänningar tror. Thailändare väntar ju också barn och skulle jag få missfall så kan man ändå ingenting göra. Lika lite här som med svensk sjukvård.
En härlig resa, med avslappning och må bra, bland ett härligt folk i ett underbart land gör bara att man mår super!