• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Hej tjejer!

Såg ni "Drömmen om ett barn" på TV 3 ikväll? Tyckte det var riktigt bra! Har även följt SVT:s dokumentärserie, men tror den här känns mer riktad mot mig. Man känner igen sig så väl när de pratar om sina känslor. Tummen upp! Det kommer jag fortsätta följa.

Klarade av min första spya ikväll...suck! Trodde ärligt att jag skulle få slippa, men icke då! Är ju i vecka 11 nu (10+3) och har inbillat mig att illamåendet tom börjar bli lite lindrigare. Har hela tiden kunnat andas mig igenom de värsta vågorna av illamående och om jag ser till att inte bli för hungrig innan jag äter så har jag kunnat hålla det i schack. Men ikväll var det kört. Delade äggvita från gula och när vitan hängde på sidan från ägget kunde jag inte hålla mig längre utan fick springa in på toaletten. Haha! Tänk att ett ägg skulle bli det som förstörde det!

På tisdag är det dax för inskrivning hos barnmorskan. Äntligen! Tiden går så sakta. Hur kan det komma sig att man alltid går och väntar på någonting? Någon som vet om man för göra något ultraljud den här första träffen? Någonting måste de väl göra så de vet att allt ser bra ut. Höra ett hjärta? Se så fostret växt?
    Någon av er som redan varit hos barnmorskan? Vad gjorde / pratade hon om?

På mig börjar magen synas nu! Kan liksom inte hålla in den längre och inga byxor passar. Mina jeans är det bara att glömma. Går mest runt i tights, det är skönast. Idag beställde jag ett par mammabyxor på jobbet. Jobbar på ICA och där har jag redan gått upp en storlek i byxor, men nu får jag inte igen knappen på nya storleken heller. Ska bli skönt med en STOR resår att dra över lilla kula.

Snart är det kanske dax att köpa några privata mammabyxor också. Var ska man gå och kika? H&M, Polarn&Pyret. Finns det någon bra nätbutik? Har sett att Nelly har mycket fint för blivande mammor. Vad tror ni om det?
    Sen har jag börjat fundera på att det kommer vara ordentligt kallt ute när vi är stora i vinter. Ska ni köpa någon vinterjacka? Jag som JÄMT fryser kommer dö utan en ordentlig vinterjacka. Skulle vilja ha en riktig dunjacka, men är det värt att köpa en mammadunjacka för några ynka månader?

Kramar på Er!

• Turitella

7feb, mitt illamående är precis som ditt! Vissa stunder känns allt precis som vanligt och i nästa stund känns det som jag måste spy. Konstigt!
    Tack för alla bra klädtips!

Kul att höra ifrån dig Sassa. Jag har gått och funderat på hur det är med dig.
    Tröttheten håller på att ta kål på mig med. Hoppas det vänder snart. Har sovit eftermiddag efter jobbet idag, men skulle kunna somna för natten nu ändå.
    Jag ska ta mig en tur till H

• Turitella

Haha! Det går inte att skriva namnet på butiken från iPhonen. Skriver Hennes då och hoppas det går bättre.
    Får ta mig en tur till Hennes och kika på utbudet. Men väntar till efter barnmorskan på tisdag. Har fortfarande så svårt att vara överlycklig. Allting är så overkligt!

• Turitella

Hej på er!

Tillbaka från första besöket hos barnmorskan. Det gick bra och hon var supersöt och underbar. Känns bra att hon ska följa och hjälpa oss längs vår resa!
    Alla prover var helt perfekta. Skönt!

Men vi fick inte göra något ultraljud. Hon sa att vi är i en mellanperiod nu och att man inte kan se något på UL. Fostret är nog för litet och det går inte heller att höra några hjärtljud med hennes instrument. Känns lite trist och oron blir ju inte direkt bättre. Men hon tyckte absolut vi skulle försöka slappna av och glädjas. Mina symptom som illamående och trötthet är jättebra bevis på att kroppen arbetar. Och magen blir bara större och större.

Tror vi funderar på att åka och göra ett Kub-test. Börjar med att ta det första, då man får veta hur stor sannolikhet det är med kromosomavvikelser. Sen får vi vid ett dåligt besked fundera på om vi vill gå vidare och göra fostervattenprov. Hur går era tankar runt kub-test?

• Turitella

Åh, 7 feb vad avundsjuk jag blir. Vi hade önskat så att vi fick se den lilla idag. Jättekontigt att vi inte fick se den. Har du gjort VUL och sett hjärtat också?
    Jaja, vi får väl försöka ha tålamod.
    Vet inte varför du har de flytningarna tyvärr.

Nån som har några cravings? Just nu har jag pippi på Santa Marias inlagda green jalapenos. Såna man har till tacos. Helt galet! De är sjukt starka, så det brinner i hela munnen, men ändå kan jag inte låta bli att äta dem som godis! Hihi!

• Turitella

Är i vecka 12 (11+1) och har gjort ett VUL i vecka 7 då vi fick se ett hjärta slå. Undrar om det kan vara därför barnmorskan inte gjorde något idag. Men på henne lät det som det var helt uteslutet liksom. Som om de aldrig gör det vid inskrivning den här veckan. Men gör vi ett KUB snart får man väl se knytet va? Annars får vi stå ut till RUL.

Polkagrisar...bläää!

• Turitella

Nu har vi också fått en tid för Kub. Blev den 27/10 i Örebro. Då kommer vi i alla fall få se stjärnan, skönt!

• Turitella

Åhh, imorgon bitti är det dax för vårt KUB. Är så spänd, nervös och förväntansfull! Nu ska jag sova så det blir morgon någon gång! Längtar! Berättar mer imorgon!

• Turitella

Hej Moa Li!
    Vilken härlig text du skrev. Blev alldeles varm i hela hjärtat när jag läste. Vet precis hur det känns, man bara svävar runt i ett lyckorus! Välkommen hit!

Cat Rock,
    jag har tyvärr ingen aning. Du får ringa kliniken imorgon och höra vad de säger. När har du testdag?

Idag har vi varit i Örebro och gjort kub-testet. Helt otroligt att få se vår lilla stjärna ordentligt. Har också sett ett pickande hjärta i vecka sju, men då såg vi inte så mycket mer än hjärtat.
    Idag var där inne en liten människa. En egen liten individ! Men armar, ben, fingrar och en liten, liten näsa.
    Det var full fart där inne! Den gjorde kullerbyttor, sparkade och vände sig och hjärtat slog så fint! <3
    Vi fick låg sannolikhet för kromosomavvikelser, 1:20,000. Så skönt! Nu känns det som man kan tillåta sig själv att börja njuta och försöka att inte oroa sig så mycket.
    Är HELT överlycklig, kan inte sluta le och jag går runt precis som du beskrev Moa Li, på rosa moln. Sambon min är likadan. Han får tårar i ögonen så fort vi pratar om dagens upplevelse! Kärlek!

Fick några bilder på pyret! Här kommer en!

Många kramar på alla härliga blivande mammor!

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF