• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • cat rock

Jag hade en kompis som hade en fruktansvärt jobbig graviditet. Hon spydde typ hela tiden under de första 6 månaderna, och i alla fall någon gång per dag under de resterande 3... Hon sa till mig när hon berättade att hon var gravid att om hon vetat innan att hon skulle må så där så skulle hon aldrig ha gått med på att skaffa barn. Då kändes det inte som om det var värt det... Men då var hon å andra sidan en av de lyckliga människorna som blev gravid första månaden efter att hon slutat med piller, och hade egentligen tänkt att det nog skulle ta ett år eller så... Så hon hade nog aldrig funderat på alternativet att inte få barn...

• cat rock

HJÄLP!!! Jag ska ta femanest 2 ggr per dag, men i morse glömde jag ta!!! Tog dem nu, men ska jag då ta en gång till idag eller hoppa över den dos jag missat??? Någon som råkat ut för detta???

• 7feb

Cat rock jag vet inte om jag missat ett inlägg men vilken vecka är du i? Kan tyvärr inte svara på din fråga hoppas det löser sig

• cat rock

Jag har inte testat än... Om det här försöket lyckats är jag i v.5 (4+0)... RD 13...

• Moa Li

Hej! Jag vill också vara med er. Jag är gravid i vecka 8 (7+2) och beräknad bebis till 11 juni. Men vet ni vad? Idag har vi varit på ultraljud och fått se en jätteliten bebis med ett stort pickande hjärta! Bebisen är 1 och en halv centimeter "sittande" ...pyttipytt, men man kunde ändå se små armar och ben. Nu känns det så mycket mer på riktigt. Måste ta hand om den lille där inne nu, äta bra och motionera lagom.

Jag kunde inte låta bli att berätta för en tjej till på jobbet när jag kom tillbaka efter ultraljudet. Kändes som hon hade avslöjat mig iallafall, om jag inte sagt någonting. Jag höll på att spricka av att inte få berätta. Är på rosa moln idag. Och känner att jag är oövervinnelig!!!

Även om det inte skulle gå bra hela vägen nu, det är ju fortfarande väldigt väldigt tidigt, men så kommer det gå.

Satt på konferens idag och tänkte på det lilla pickande hjärtat medan chefen pläderade. Kändes mysigt att få ha en liten hemlighet, med stort hjärta.

Vi fick en bild med oss... fast den får man ha bra med fantasi för att kunna tyda. Men man kunde se livmodern som svart och rund och den pyttelilla bebisen "simma" i mitten, med en navelsträng emellan. Hur häftigt som helst.

...men svårast är ju att inte berätta.

Ska få se bebisen igen i vecka 12, om 4 veckor. Till jul ska jag behålla min hemligheten, det lilla hjärtat.

Kram från Moa Li

• Turitella

Hej Moa Li!
    Vilken härlig text du skrev. Blev alldeles varm i hela hjärtat när jag läste. Vet precis hur det känns, man bara svävar runt i ett lyckorus! Välkommen hit!

Cat Rock,
    jag har tyvärr ingen aning. Du får ringa kliniken imorgon och höra vad de säger. När har du testdag?

Idag har vi varit i Örebro och gjort kub-testet. Helt otroligt att få se vår lilla stjärna ordentligt. Har också sett ett pickande hjärta i vecka sju, men då såg vi inte så mycket mer än hjärtat.
    Idag var där inne en liten människa. En egen liten individ! Men armar, ben, fingrar och en liten, liten näsa.
    Det var full fart där inne! Den gjorde kullerbyttor, sparkade och vände sig och hjärtat slog så fint! <3
    Vi fick låg sannolikhet för kromosomavvikelser, 1:20,000. Så skönt! Nu känns det som man kan tillåta sig själv att börja njuta och försöka att inte oroa sig så mycket.
    Är HELT överlycklig, kan inte sluta le och jag går runt precis som du beskrev Moa Li, på rosa moln. Sambon min är likadan. Han får tårar i ögonen så fort vi pratar om dagens upplevelse! Kärlek!

Fick några bilder på pyret! Här kommer en!

Många kramar på alla härliga blivande mammor!

• Najje79

Moa Li: Grattis! Vad härligt du skriver, blev alldeles glad av din text! Visst är det underbart att få se det lilla hjärtat slå! Stora kramar till dig!

Turitella: Åh, sicken liten sötnos du har i magen! Grattis till fina KUB siffror!

Hoppas att jag får komma in på VUL nästa vecka, har inte sett mina små sedan v 11 (gick in i v 14 i tisdags).

• cat rock

Turitella: Å vilket fint litet pyre! =) Grattis!!!
    Jag har TD 4/11, men det är på min RD21 (vilket verkar vara extremt sent om man ser alla andra som verkar ha TD på RD12-14 eller liknande... Just nu är jag på RD13 (alltså dag 29 i min cykel, då mensen borde ha kommit om det var en normal 28-dagars cykel)...

• Turitella
    cat rock skrev 2011-10-27 20:56:46 följande:
    Turitella: Å vilket fint litet pyre! =) Grattis!!!
    Jag har TD 4/11, men det är på min RD21 (vilket verkar vara extremt sent om man ser alla andra som verkar ha TD på RD12-14 eller liknande... Just nu är jag på RD13 (alltså dag 29 i min cykel, då mensen borde ha kommit om det var en normal 28-dagars cykel)...
    Tack snälla!

Håller tummarna för att du får ett fint plus när det är dax! Tror du att du kommer klara av att hålla dig till testdag eller funderar du på att tjuvtesta? Jag testade 4 dagar för tidigt på grund av bruna flytningar och jätteorolig. Men jag fick ett fint plus redan då. Tror jag hade testdag på RD14 eller nåt sånt.
  • Turitella
    Najje79 skrev 2011-10-27 20:32:46 följande:
    Moa Li: Grattis! Vad härligt du skriver, blev alldeles glad av din text! Visst är det underbart att få se det lilla hjärtat slå! Stora kramar till dig!

Turitella: Åh, sicken liten sötnos du har i magen! Grattis till fina KUB siffror!

Hoppas att jag får komma in på VUL nästa vecka, har inte sett mina små sedan v 11 (gick in i v 14 i tisdags).
    Tack, tack Najje!

Hur stor är din mage nu när du har två små därinne. Är ju också i v. 14 och jag tycker jag är stor redan och då borde du vara dubbelt så stor! Mysigt!
Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF