• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Najje79

Mammas pärla: Jag mår faktiskt oförskämt bra!! Är i v 12 (11+3).
    Vi har bestämt oss för att inte göra KUB, vi får göra det privat och det kostar drygt 2000 kr.  Vi känner att är ett barns sjukt kommer vi inte ta bort det och riskera det andra, har någon av dem DS så är inte det något bekymmer för oss, så vi får ta det som det kommer... valet är gjort och det känns skönt!

Ska försöka få till ett ultraljud snart igen bara för att stilla oron om hur de växer. Men med tanke på den växtvärken jag har så borde jag inte oroa mig..

• Frida 1980

GRATTIS alla blivande mammor.

Jag tänkte kolla med er hur mycket gravidsymptom ni hade med progesteron och när det släppte?

Kramar

• 7feb

Grattis till fin pingu:) Åh mammas pärla vad härligt!! Vår klinik sa att det eg är mer rättvist att mäta fostersäcken än fostret, min bebis stämde inte heller på klinikens vul i v.8 men fostersäcken stämde det exakt, och nu växer de ge jätte mycket i v. 10 (9+) så oroa dig inte för det. Jag är på 9+1 idag. Och idag upptäckte jag den mindre charmerande svarta hårremsan utmed magen plus att jag har mått så fruktansvärt illa idag. Kan det snälla gå över! Så njut Najje av att må bra:) Jag hade inga gravsymptom av progestoronet. Tänk tjejer när vi går över v .12 . Längtar. Några som har barn sen innan? Har en son på tre och ett halvt, han är orolig varför jag mår dåligt, är det för tidigt att berätta? Kram

• M karl

Det blir nog ingen bebis för mig sommaren 2012 heller. Jag har börjat blöda ikväll. Är i v. 7 (6+6). Detta var vårt 3:e IVF försök. Ska man aldrig få lyckas? Jag är så ledsen...

• 7feb

Det är så svårt att balansera mellan vad man säga till någon som kanske är på väg att förlora allt man kämpat för. Det finns mycket att säga som ändå inte tröstar. Jag förstår din förtvivlan och rädsla och sorg just nu och jag hoppas att det inte är mf men att du har det stöd du behöver runt om dig oavsett vad som händer. Alla tankar och omtanke till dig. Stor kram

• Najje79

fipochi: Usch vad ledsamt! Som 7feb skriver så är det svårt att veta vad man ska skriva utan att det blir klyschigt. Jag vet vad du går igenom, rädslan och oron. Hoppas du har stöd runt om dig på det sättet du vill och behöver. Varmaste styrkekramarna och uppdatera oss om hur det går!

• M karl

Inget blod har kommit idag. Usch vad kan det ha varit igår? Det var ju färskt blod dessutom.

Sist när jag fick missfall fick jag mörkbruna flytningar ungefär den tidpunkten embryoet dog, men det fick jag reda på i efterhand.
    Jag har inte kontaktat sjukvården, för det kändes inte som ett fall för akuten och jag vet redan vad bm på telefon skulle säga. Att det är så tidigt mm. Funderar på om jag ska ringa och boka VUL till veckan eller om jag ska vänta tills min egen VUL tid.

Det finns ju inte mycket jag kan göra för att rädda det om det inte går bra. Jag är inte lika rädd längre, som jag var igår kväll. Jag önskar av hela mitt hjärta att inget gick fel igår.

• Mammaspärlaa

Fipochi hoppas hoppas att allt går fortsatt bra! Min väninna hade en sån blödning med båda sina graviditeter och allt gick jättebra båda gångerna! Håller tummarna för dig! Jag hade bokat vul för att veta säkert och för att spara sig själv en del oro!
    Många kramar!

• Belfen

Jag blödde varje dag i början av denna graviditet, och Pingu bor kvar än. Försök att kanske boka ett privat vul om inte din ivf-klinik vill hjälpa dig.
    Det är väldigt svårt att se något så tidigt, så då finns det alternativet att få hcg mätt.
    Man tar ett blodprov med två dagars mellanrum, och är det en normal graviditet så ska mängden hcg dubbleras på 48 timmar.
    Det finns flera länkar till hcg-tabeller typ här: www.justmommies.com/articles/hcg-levels.shtml

Att ta ett sådant prov ska man kunna göra hos sin vanliga husläkare, eller hos en vanlig gynekologmottagning som skickar en remiss för bodprovstagning.

Jag önskar dig all lycka och håller tummarna!
    Kram på dig

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF