• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Mammaspärlaa

Godmorgon! Vi ska oxå göra kub testet på fredag, efter det kan man förhoppningsvis slappna av något iallafall:) jag är så konstant trött att jag orkar knappt jobba! Hur mår ni?
    7feb förstår att d är otäckt med bruna flytningar på morgonen men det är nog absolut ingen fara! Det här kommer att gå finfint! Så härligt att få se en liten sprattla! Kram

• Mammaspärlaa

Mina Cravings är lösgodis och rostad macka med leverpastej o gurkaî?î? äter minst fyra varje dagî?î?

• Turitella

Nu har vi också fått en tid för Kub. Blev den 27/10 i Örebro. Då kommer vi i alla fall få se stjärnan, skönt!

• Belfen

Jag hittade precis hit!
    Är i vecka 10+5 idag. Precis som de flesta av er är jag på gränsen till ohälsosamt rädd att något ska gå fel.
    Vi alla härinne har tråkiga saker i bagaget när det gäller resan mot barn, och så har även jag.

Jag och min man har försökt få barn i 2.5 års tid utan någon spontangraviditet. I juni förra året så gjordes en utredning och det konstaterades att jag hade blockerade äggledare och att min man hade för få spermier och vi sattes i landstingets kö för IVF.

I januari någon gång känner jag att något inte står rätt till när vi så att säga försöker göra barn på egen hand. Det blöder och gör ont, så jag går till min vanliga gynekolog, han säger "det är nog ingen fara här har du medicin som ska stoppa mellanblödningar, men jag gör för säkerhetsskull ett cellprov"

2 veckor senare ser jag att jag har ett missat samtal och ett meddelande på telesvaret. Jag känner igen numret och känner en rännil av ångest i hela kroppen och sätter mig på soffan samtidigt som jag med väldigt darrande händer försöker ringa upp telesvaret.

Läkaren säger att jag så fort som möjligt måste ringa tillbaka till honom, har kliniken stängt så här är mitt hemnummer.

Jag kan nog lätt säga att det var det värsta jag varit med om i mitt liv. Man vet att det inte är något bra när en läkare ger en sitt hemnummer....

Jag ringer upp honom, han frågar mig vart jag är och om jag är ensam hemma (vilket jag är) han säger att jag så fort som möjligt ska komma in till kliniken följande morgon för fler prover.

När jag ska ringa min man så storgråter jag så mycket att jag inte ens får ut vad jag vill ha sagt, varpå han blir livrädd. Jag får alltså skriva på msn till honom då jag gråthulkar så mycket..

Det visar sig att det är "vanliga" cellförändringar som var av den allvarligare sorten som hade vuxit rätt aggressivt, och jag väntar på att få en operationstid. Tre dagar efter dimper det ner ett kuvert i brevlådan och jag tror såklart att det är tiden för operationen. Men vad konstigt!? Från Akademiska Sjukhuset i Uppsala, varför dit?

Det var ingen tid för OP, det var "Ni har nu kommit fram i IVF-kön..."

Jag fick en del komplikationer efter operationen som var väldigt jobbiga, drabbades av massiv blodförlust efter jag kommit hem och fick åka akut till sjukhuset och stanna ett tag där.

Som av ett under så hann jag precis nätt och jämt läka ihop inför vår första IVF.
    Jag fick galet många ägg, och rekordmånga ägg till frysen (12 st) men den första ET misslyckades.

Nu som sagt är jag i v 10+5 med vår första FET

Det togs bort rätt mycket av livmodertappen så jag måste gå på regelbundna UL-kontroller så den inte börjar öppna sig i förtid.
    Jag är också väldigt orolig över att cellförändringarna ska komma tillbaka, och jag är väldigt orolig, nej EXTREMT orolig över att jag har någon infektion därnere då det svider som tusen nålar.

Jag har varit på akuten för det, men de hittar ingen svampinfektion, eller urinvägsinfektion, ändå svider det och nästan börjar blöda för att det är så känslig hud när jag torkat mig efter att ha kissat.

Det blev långt detta..
    Bifogar en bild på Pingu i vecka 10+2

• Najje79

Oj, jisses, vilken resa!! Rös i hela kroppen när du skrev att läkaren hade lämnat sitt hemnummer! Vilken tur att det ändå gick bra och varmaste grattiskramarna till din lilla Pingu (som är supersöt). Såklart är du jätteorolig, det är helt normalt efter allt du gått igenom, men vad bra att de har extra koll på dig!

Kram!

• Julia82

Vilken fin liten Pingu :)

Det är så skönt att läsa om er allihop som kommit lite längre än mig. Är egentligen bara på TD idag... Har bara kommit till v 5 och jag är orolig att det inte ska gå vägen! Men samtidigt är jag så himla glad att jag plussat!! Så dubbla känslor, världens glädje och sån fruktansvärd oro på samma gång.

Kram på er allihop

• M karl

Oj vilken resa, jag hoppas verkligen att Pingu stannar till Maj. Vad skönt att få många ägg till frysen. FET är ju betydligt trevligare att göra än ET.

• Najje79
    Julia82 skrev 2011-10-13 15:42:27 följande:
    Vilken fin liten Pingu :)

Det är så skönt att läsa om er allihop som kommit lite längre än mig. Är egentligen bara på TD idag... Har bara kommit till v 5 och jag är orolig att det inte ska gå vägen! Men samtidigt är jag så himla glad att jag plussat!! Så dubbla känslor, världens glädje och sån fruktansvärd oro på samma gång.

Kram på er allihop
    Såklart ska du vara jätteglad över att du har plussat, just nu är du ju gravid!! Försök att njuta av det (lättare sagt än gjort., jag vet)
    Kram tjejen!
  • Mammaspärlaa

Hej hopp har varit hos bm idag! Gjorde ul och såg en liten söt krabat som mätte 9v + 3 dgr fast enl IVF så är det 9 v + 5! Hoppas detta är normalt ändå. Hjärtat slår som
    D ska men jag är fortfarande så rädd att nåt ska gå tokigt... Önskar så att jag kan trolla mig fram en tre fyra veckor där risken för att nåt ska gå galet är mindre:)! Hur går d för er andra?
    Najje hur går d för dig vilken v är du in nu? Kram

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF