• Julia82

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Jag har haft huvudvärk nu sen febern kom, innan dess mådde jag bra. Äntligen börjar febern släppa.

Usch vilket dygn det vart för oss... Fick åka till akuten vid 21- tiden igår när febern steg. Jag hade haft lite ont i mage på dagen, och brösten var ömma och varma hela dagen. Inte kul att dra med en 8 dagar ung bebis till akuten, men vi fick snabbt komma in på ett eget rum som tur var. Med min vanliga tur hade förlossningsläkaren akut-operation och dom hade ingen aning om hur lång tid det skulle ta. Han kom in vid midnatt och undersökte mig, Han hittade inget fel förutom det ena bröstet som var större än det andra. Så han trodde att det handlade om mjölkstockning. Vi fick gå upp till BB och jag fick hjälp av en barnmorska med att pumpa och fick tips om salvor etc. Nu äntligen börjar febern gå ner, och jag känner mig piggare. Jag har sovit hela dagen nästan, bara ammat, pumpat och ätit och sen somnat om. Hoppas verkligen det går bort helt!!

Ni som ammar, jag fick tips om Lecitin. Det är tabletter som gör att mjölken inte kristalliseras i mjölkgångarna. Det var antagligen det som hände på mig, det har lossat strängar med klumpad mjölk som täppt igen mjölkgångarna. Finns att köpa på hälsokosten.

Kram på er allihop

• Julia82

Hera78

Stort grattis till er lilla flicka!!! Hoppas ni mår bra trots att det gick så snabbt och hon kom ut för tidigt. Det ska bli kul att se lilla Olivia på bild!!!

Kram

• Julia82

Hera78

Vilken underbar liten prinsessa!!! Så liten och så himla söt, hon ser ut att ha det jättebra på mammas bröst! Det måste kännas lite chocka-artat att hon kom så snabbt, jag hade svårt att fatta att våran tös kom i v 38 när jag hela tiden räknat med att gå över. Men i v35 hade jag nog inte ens tänk tanken att det kunde bli förlossningsdags.

Skönt att läsa att ni mår bra hela familjen!!!

Stor kram till dej och lilla Olivia (superfint namn förresten!!!)

• Julia82

Hej, nu äntligen börjar jag bli frisk igen! Suck, vilken jobbig tid det varit. Igår fick jag äntligen provresultatet från bröstet, och det visade sig att jag fått en infektion i bröstet och måste äta penicillin. Så skönt att få reda på, och så skönt att kunna börja med penicillinen, jag mår redan bättre! Annars flyter allt på jättebra, lilla Alma är världens goaste tjej. Hon gör inte mycket väsen av sig om hon inte är hungrig eller har magknip. Att vara mamma är verkligen underbart!!!

Hur går det för er allihop?   

Här kommer en bild till på min lilla älskling när hon sussar sött i sängen! Herregud att man kan älska någon så otroligt mycket!! 
  • Julia82
    Mrs Igelkott skrev 2012-06-21 19:45:49 följande:
    Bra att du fått penicillin och att det börjar bli bättre! Alma är verkligen fantastiskt söt :) Ser fram emot att få känna som du... Kram.
    Åh du har så mycket att se fram emot!!! Men nu är det inte så långt kvar väl. Vilken vecka är du i? Hur mår du och magen i värmen?

Kram
  • Julia82

Mrs Igelkott, ja visst är det spännande att inte veta vem som gömmer sig i magen. Snart så får du se vad det är för en filur :) Vilken lycka!! Hoppas du får må bra sista veckorna, själv fick jag Alma i v 38+0 och hade räknat med att gå över tiden ett tag, så jag hann aldrig tröttna på graviditeten.

Stor kram och lycka till när det drar ihop sig till förlossning!!   

• Julia82

Mrs igelkott, ja jag fick verkligen en fantastisk förlossning. Allt gick så otroligt bra tills lillan kommit till världen. Att moderkakan skulle strula till det sen känns som ett mindre problem, även om det var fruktansvärt att lämna sin lilla dotter för att åka på operation. Men men, det gick ju bra det med ;)

Du kommer klara förlossningen galant! Jag tror att min förlossning gick så bra just för att jag inte varit rädd eller orolig inför förlossningen, eller rädd för smärtan. Visst gjorde det fruktansvärt ont emellanåt, men för mig kändes det som en naturlig smärta och min kropp visste precis hur den skulle bete sig. För mig var det bara att acceptera smärtan, andas och hänga med i värkarna.

Hur mår ni andra nyblivna mammor? Livet är så fantastiskt nu när lilla Alma är hos oss, även om det kan vara slitsamt ibland. Men det är det såklart värt, varenda sekund med min lilla flicka känns magiska. Jag vill inte släppa henne ur famnen ens i två minuter! Jag får separations-ångest av att åka till Ica för att handla i 10 minuter ;)

Kram på er

• Julia82

Grattis MoaLi!! Vilken liten prinsessa hon är, eran lilla Alice!

Va skönt att läsa att förlossningen gick så bra! Visst är det en fantastisk upplevelse, kroppen är helt otrolig!!!

Njut nu av lilla Alice och ha det underbart!
    Kram     

• Julia82

Åh så söt hon är MoaLi!! Vilken fin bild på henne :) Skönt att amningen kommit igång, här kämpas det fortfarande för fullt! Alma får kanske i sig en femtedel bröstmjölk, resten baby-semp. Hade vart så underbart att kunna helamma, men det kommer nog inte funka för mig tyvärr. Nu är jag glad att hon får i sig litegrann i alla fall, det blir ju lite antikroppar och nyttigheter.

Annars känns det bättre och bättre, lillan är snart 1 månad och har bara tre veckor kvar innan vi blir av med höft-atrosen. Ska bli skönt att slippa sätta på och av ställningen hela tiden, och så härligt för lillan att få röra sig fritt sen :)

Kram på er

• Julia82

Gulia84 Lycka till med förlossningen, snart får du träffa ditt lilla mirakel :) Så spännande!!! Najje Livet med Alma är fantastiskt!! Idag är hon 6 veckor, 4310gram tung och 55cm lång... Och såklart sötast i världen ;) Allt känns så bra nu när vi lärt känna vår lilla flicka. Hon är så nöjd och belåten, här skriks det inte i onödan. Livet som mamma är verkligen underbart!!! Hur mår ni andra? Hoppas vi kan hålla tråden i liv, det har vart så kul att följa er allihop under graviditeterna så det skulle vara kul att följa er under dom första åren också :) Kram

• Julia82

Moa Li, oj vad hon växt snabbt!! Helammar du henne, då har du nog bästa kvalitén på mjölken ;)

Alma fyllde 6 veckor igår och då var vi på BVC och vägde och mätte igen. Hon har lagt på sig ca 300g per och växt ungefär 1cm per vecka. Hon är nu 55cm lång och väger 4310g, när hon föddes 49cm och 3330g och gick ner till 2970 som minst. Jag har tyvärr inte fått igång mjölkproduktionen helt, hon får kanske i sig en tredjedel bröstmjölk, resten baby-semp. Jag har kämpat på med amningen, med bröstpump och druckit diverse amnings-teer, använt weledas bröstolja och gud vet vad för att få mer mjölk men det verkar inte funka för mig. Men jag får vara tacksam och glad för det som finns, och för att jag kan amma henne till viss del... Hur har ni andra det med amningen? 

Imorgon bär det av till sjukhuset för ett besök hos ortopeden, vi ska kolla lillans höfter igen och förhoppningsvis blir hon av med Frejka-selen hon haft sen hon föddes. Det vore så skönt att slippa, så jag hoppas så in i norden att allt ser bra ut imorgon!!

Kram   

• Julia82

Igår fick vi äntligen säga hejdå till skenan och Alma får njuta av att sprattla fritt :) Allt såg bra ut med lillans båda höfter, så nu blir det bara efterkontroll och röntgen när hon har börjat gå. Känns så skönt att kunna hålla henne utan skenan ivägen, och så gosigt att ha henne hud mot hud när jag ammar etc. Alma är så glad och söt nu när hon kan ligga och sprattla!

• Julia82

Grattis Gulia84!!! Underbart!!! Hoppas förlossningen gick bra och ni mår prima :) Tusen kramar till dej och din pojke!!

• Julia82

7feb, vilka fina pojkar du har!!! Så härlig bild på dom ihop :) Ja, herregud vilket sjå det måste vara med en bebis när man har ett syskon som vill leka, äta och vara med mamma. Skönt att det går så bra för er och att du kan ta det med ro :)

Idag var vi ute på den första långpromenaden, herregud va jobbigt, det märks att jag inte vart ute på ett bra tag (typ december för sen kom foglossningen!!). Men nu ska jag minsann komma ut på fler långturer, vill gärna komma i mina vanliga kläder igen. Jag har fortfarande minst 5 kg att gå ner, och allt sitter såklart runt magen så byxorna går inte att knäppa på långa vägar. Men det är så otroligt mysigt att ta med lillan i vagnen och gå ut på grusvägarna, så jag hoppas snart vara nere på startvikten igen :)

• Julia82

Najje, jag har blivit av med smärtan i fogarna. Det är så skönt att slippa!! Nu har jag promenerat 1-2 timmar om dagen, och det är så härligt att komma ut med lillan. Nu hoppas jag att graviditetskilona snart är ett minne blott ;)

• Julia82

7feb, ja tänk vad mycket som händer på ett år!! Nu har du din lille pojke hos dej :) Själv började jag med sprayen för ett år sedan idag! Då kändes det så osäkert och nervöst. Tänk om man vetat då att man skulle sitta med sin lilla skatt hos sig ett år senare och vara lyckligast i världen :)

• Julia82

Åh vilka godingar Najje!! Underbar bild när dom gosar med varandra, det måste vara fantastiskt att se dom tillsammans. Nu kommer dom nog bara ha mer och mer glädje av varandra!!

Gulia, hoppas Liam lägger på sig nu. Inte kul när dom stannar upp, men det verkar inte helt ovanligt det där.

Min lilla Alma är snart 4 månader, tiden har verkligen rusat fram fast vi tar det så lugnt vi bara kan. Hon är helt underbar, så snäll och gosig. Hon sover hela nätter, och har gjort det sen hon var ca 7-8 veckor. Vi myser här hemma, promenerar och har börjat mamma-grupp en dag i veckan. Det händer så mycket med lillan varje vecka som går, i den här takten är hon väl snart tonåring ;)

Här är några bilder på min lilla älskling när hon var 8 veckor ung :)

• Julia82

Hej allihop! Kul att kika in här och se att några till ska ha syskon :) Jag är gravid i v26 med bf 15 maj, denna gången lyckades vi med en kur pergotime. Helt otroligt!!

Kul att ni plamerar syskon 7 feb, stort lycka till!!!
    Kram Julia

• Julia82

Vi var hos min gynläkare för att prata om ny ivf, och då tyckte han att vi kunde prova en kur pergotime, fast han var inte speciellt hoppfull. Och det funkade ju otroligt nog :)

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF