• Najje79

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Igår fick vi åka in till förlossningen eftersom jag fick förverkar. Jag gick hela dagen med sammandragningar och rejäl mensvärk så runt 15-tiden ringde jag fl och de ville jag skulle komma in på en gång. De mätte mina värkar och barnen hjärtljud och gjorde både UL och VUL.

Tvilling 1 är fixerad och livmodertappen är uppmjukad men inte öppnad ännu. Fick bricanyl för att stoppa värkarna och fick ligga kvar några timmar. Allt såg bra ut och jag fick välja om jag ville ligga kvar eller åka hem. Värkarna hade avtagit och jag hade inga sammandragningar alls efter bricanylen så vi valde att åka hem. Läkaren hoppades på att de ska stanna kvar några veckor till, livmoderhalsen är 2,5 cm så det är ingen fara än så länge, men värkarna kan påskynda förloppet. Så nu är det väl bara att ta det lugnt och känna efter.

• Najje79
    7feb skrev 2012-03-06 16:08:34 följande:
    Najje bara till att knipa ihop nu iaf två veckor till;)
    Hihi, jag gör mitt bästa!
  • Najje79
    Julia82 skrev 2012-03-06 16:39:48 följande:
    Najje, vilken tur att ni åkte in och att det gick att stoppa. Hoppas dom små vill stanna några veckor till, dom är ju så små än. Ta det lugnt nu och säg till din man att passa upp dej ordentligt ;)
    Jag tar det så lugnt jag bara kan. Jag behöver inte säga till min man, som tur är, han är otroligt överbeskyddande just nu!

Hur går det för dig med sjukskrivning och så?
  • Najje79

Bouillotta: Jag vet egentligen inte varför jag är så lugn, jag är jordens värsta kontrollfreak i vanliga fall, väldigt lättstressad och orolig av mig. Jag förstår fullständigt dina känslor och det är jättejättebra att du pratar om det och får hjälp att bearbeta dem. Det tycker jag är starkt! Vad är du mest orolig över? Är det att det ska hända barnet något vid förlossningen? Som Julia skriver så bor vi i ett land med väldigt bra sjukvård med personal som är otroligt kunniga. jag förstår att det inte är till någon tröst när man har den oron du har. Hoppas du får KS om det gör dig lugnare så du slipper gå och vara stressad och orolig resten av din graviditet. Och vi finns här om du vill vräka ur dig dina tankar etc. Kraam!

Julia: Vilket jättefint täcke! Vad duktig du är! jag har inte ens en symaskin och har verkligen tummen mitt i handen när det gäller handarbete.

7feb: Vad skönt att allt är klart! Tom dopet har du hunnit tänka på. Vad har du för kudde, eller har du kudde? Tycker det är sååå svårt eftersom alla säger olika, det står olika överallt och inte en BM visste med säkerhet.

Jag har lite små saker kvar att köpa, amningsbh och amningslinne/tröja, blöjor och tvättlappar, hämta ut gratispaketen från apoteket och babyproffsen. Men det ska jag fixa imorgon, om magen tillåter det.
    Jag har inte tvättat kläderna men jag väntar på två resväskor med ärvda kläder från min kusin så det får vänta tills jag fått allt.
    Vi har inte satt upp sängen heller för vi vill inte att katterna ska få en vana att sova där, så det väntar vi med till in i det sista.

• Najje79
    7feb skrev 2012-03-06 20:09:19 följande:
    Jag säger absolut inte kudde! Sonens huvud var platt i flera månader men det försvann, vi vände på hans huvud när han sov. Om du vill höja huvudet så ta och vik en handuk, eller tipp sängen med böcker. Jag är snor nojjig med psd och kudde är en av de stora kvävningsriskerna anser jag. Ta hand om dig och magen nu!
    Och min barnmorska tyckte jag kunde ha en fluffig kudde tills de kan vända sig själva och då byta till en platt. Åååå, jag blir galen! Jag är också jättenojjig med psd. Ska kanske börja helt utan kudde, man kan ju lägga en handduk under lakanet?
  • Najje79

Belfen: Vännen, det är helt okej att nojja, och med tanke på din historia så förstår jag att du är orolig inför förlossningen. Jag bestämde mig runt v 24 att jag inte skulle ha dåligt samvete för att jag nojjar så och jag mår mycket bättre sedan dess. Alltså, jag har fortsatt nojja, men jag nojjar inte över nojjandet... om du förstår. Det är okej att vara orolig, det är okej att tänka negativt och vara rädd för vissa saker, det viktiga är att inte får dåligt samvete över det eller göra det till ett bekymmer utan våga låta tankarna komma och bearbeta dem just där och då. Det har faktiskt gjort att jag blivit lugnare och vågar lita mer på mina instinkter (tex be om extra UL eller ringa BM ett par gånger för mycket). Bra att fått samtalshjälp och att ni har en plan inför fl.
    För övrigt har mina pojkar också riktiga spasmer ibland, inga riktiga sparkar eller buffar utan verkliga spasmer, känns lite konstigt faktiskt, men allt har sett bra ut hittills.

Kram på dig!

• Najje79

Bouillotta och 7feb: Jag tycker det är bra att ni lyfter era tankar och erfarenheter. Jag tycker den här tråden är så bra och givande att vara med i och grunden till att dela sådana här ämnen måste väl vara trygghet... otroligt att ett antal främmande kvinnor kan diskutera och dela så många personliga ämnen.
    Kram till er alla!

• Najje79

bouillotta: Ja, visst hjälper det att shoppa bebisgrejjer! Idag fick jag ett paket på posten från min svärmor, hon har varit på PoP och handlat massa små sockar och två söta mössor. Så gulligt! Jag har världen bästa svärmor! Glad

• Najje79
    Bouillotta skrev 2012-03-08 20:59:07 följande:
    Hi hi, bästa medicinen!!!

Åh, vilken härlig överraskning och vilken härlig svärmor!!
    Hon är underbar!

Vart shoppar du? Blocket, Tradera?
  • Najje79

Jag har nästan bara handlat på Tradera och Blocket. Så kanske vi har budat mot varandra, vem vet... Glad.
    Är just nu ute efter babyfiltar på Tradera och bärsele på Blocket. Men jag tror jag måste åka och prova några bärselar innan jag handlar något. Så gjorde jag med barnvagn, åkte runt och provkörde i affären och kollade att den gick in i bilen etc, sedan fyndade jag på Blocket, perfekt!

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF