• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Turitella

Hej tjejer!

Såg ni "Drömmen om ett barn" på TV 3 ikväll? Tyckte det var riktigt bra! Har även följt SVT:s dokumentärserie, men tror den här känns mer riktad mot mig. Man känner igen sig så väl när de pratar om sina känslor. Tummen upp! Det kommer jag fortsätta följa.

Klarade av min första spya ikväll...suck! Trodde ärligt att jag skulle få slippa, men icke då! Är ju i vecka 11 nu (10+3) och har inbillat mig att illamåendet tom börjar bli lite lindrigare. Har hela tiden kunnat andas mig igenom de värsta vågorna av illamående och om jag ser till att inte bli för hungrig innan jag äter så har jag kunnat hålla det i schack. Men ikväll var det kört. Delade äggvita från gula och när vitan hängde på sidan från ägget kunde jag inte hålla mig längre utan fick springa in på toaletten. Haha! Tänk att ett ägg skulle bli det som förstörde det!

På tisdag är det dax för inskrivning hos barnmorskan. Äntligen! Tiden går så sakta. Hur kan det komma sig att man alltid går och väntar på någonting? Någon som vet om man för göra något ultraljud den här första träffen? Någonting måste de väl göra så de vet att allt ser bra ut. Höra ett hjärta? Se så fostret växt?
    Någon av er som redan varit hos barnmorskan? Vad gjorde / pratade hon om?

På mig börjar magen synas nu! Kan liksom inte hålla in den längre och inga byxor passar. Mina jeans är det bara att glömma. Går mest runt i tights, det är skönast. Idag beställde jag ett par mammabyxor på jobbet. Jobbar på ICA och där har jag redan gått upp en storlek i byxor, men nu får jag inte igen knappen på nya storleken heller. Ska bli skönt med en STOR resår att dra över lilla kula.

Snart är det kanske dax att köpa några privata mammabyxor också. Var ska man gå och kika? H&M, Polarn&Pyret. Finns det någon bra nätbutik? Har sett att Nelly har mycket fint för blivande mammor. Vad tror ni om det?
    Sen har jag börjat fundera på att det kommer vara ordentligt kallt ute när vi är stora i vinter. Ska ni köpa någon vinterjacka? Jag som JÄMT fryser kommer dö utan en ordentlig vinterjacka. Skulle vilja ha en riktig dunjacka, men är det värt att köpa en mammadunjacka för några ynka månader?

Kramar på Er!

• 7feb

Ja jag såg det,tycker det är toppen att det görs ett program Gick in i v.9 igår och mitt illamående är ojämnt, varför är det så? Vissa dagar kräks jag nästan och vissa är jag "okej" någon annan som har det så? Lider med dig Turitella, fattar inte varför man måste må så jäkla illa, jag blir helt deppig av det juh! Här har man inskrivningsamtal i v8 och v.11 Har varit på inskrivningsamtal och tycker mest att de tar onödig tid, de frågar om alkoholvanor och sjukdommar, inget mer. Första vi var på var värdelöst, de pratade jättemycket om ammning......? Eah okej tänkte vi känns om en bit kvar....:) men det är klart det känns mer verkligt efteråt. Jag kmmer ha samma bm som med sonen och graviditeten mellan hon känner mig och förtstår min oro så jag kommer be om ul på bägge träffarna. Jag ska dit på måndag. Just nu gläds jag nästan inte, mår så jäkla illa! Ang mammakläder så tycker jag att man ska köpa snygga men billiga, de slits snabbt och efter sonens förlossning hade mina höfter vidgat sig så mycket att jag inte fick på mig mina vanliga kläder, hade ingen övervikt men höfterna tog närmare ett år så jag fick ha mina mamma kläder. Ett tips är att köpa mammatröja som är kombinerad ammningströja! Jag fick en vinterjacka av en kompis som hade st 40 på sin vinterjacka den räckte och då var jag höggravid dec jan feb. Mammajackorna är snor dyra :) Men som sagt köp fina men billiga du kommer vara så less på det att du aldrig kommer vilja se plaggen igen:)

• sassa79

Har inte skrivit på länge, håller mig knappt vaken om dagarna, jobbar kommer hem och äter lite sen sover jag nästan hela kvällen, är sjukt trött.
    Har lyckats att hålla borta spyan men har halsbränna istället men hellre det.
    Även för min del så kommer jag inte i mina vanliga byxor utan har varit och köpt mammabyxor på hm, super nöjd med dom, och inte särskilt dyra(400kr).
    Har också funderat på det där med jacka men ska försöka hitta nån billig
    För min del ska vi på inskrivningssamtal den 18 oktober, men vad jag har hört så lyssnar dom på hjärtat iallafall, längtar dit

• Turitella

7feb, mitt illamående är precis som ditt! Vissa stunder känns allt precis som vanligt och i nästa stund känns det som jag måste spy. Konstigt!
    Tack för alla bra klädtips!

Kul att höra ifrån dig Sassa. Jag har gått och funderat på hur det är med dig.
    Tröttheten håller på att ta kål på mig med. Hoppas det vänder snart. Har sovit eftermiddag efter jobbet idag, men skulle kunna somna för natten nu ändå.
    Jag ska ta mig en tur till H

• Turitella

Haha! Det går inte att skriva namnet på butiken från iPhonen. Skriver Hennes då och hoppas det går bättre.
    Får ta mig en tur till Hennes och kika på utbudet. Men väntar till efter barnmorskan på tisdag. Har fortfarande så svårt att vara överlycklig. Allting är så overkligt!

• Mamaobabba

Hej alla! Har inte skrivit på ett tag, har inte mått sådär jättebra. Själv ska jag ringa och "anmäla mig" till MVC nu i veckan för att få inskrivningssamtal. Förra gången jag var gravid (sluta i MA) fick vi inget VUL på inskrivning, tror det är ganska ovanligt om man inte har "speciella" omständigheter, eller extremt mycket oro. Oron ja.. Huvva. Jag är sjukskriven från jobbet den här helgen pga den och lite till. Vet inte vad jag ska ta mig till.. Jobbar på ett boende för barn med autism, utvecklingsstörning och flera utav dem har utåtagerande beteenden. Sjukskrev mig fram till TD för att det hände mycket på jobbet just då och jag liksom.. pallade inte. Var konstant rädd och ledsen. Men, i måndags gick jag tillbaka i tron att jag skulle klara't. ICKE. Ett av barnen fick ett utbrott, kastade saker, sparkade och slogs, och det bara slog slint. Jag är så djävla rädd att något ska gå fel den här gången också... Fick (vad jag fått beskrivet för mig sen är) panikångest, inför att jobba med barnen. Har inga problem med att sköta mina övriga sysslor, som är administrativa, men jag bara gråter när jag ska jobba "i verksamhet". Så, i samrådan med min chef och VC är jag nu sjukskriven över helgen och ska träffa läkare på måndag. Känns både bra och dåligt.. Var hos läkare på VC förra veckan, men han lyssnade inte och tyckte väl att man "som ung" klarar några sömnlösa nätter och att den nog var "hormonerna som spökade lite".. Sjukt less!! Åja. Jag hoppas jag kan få bättre hjälp av läkaren på måndag, jag vill ju jobba, men jag bara gråter när jag ska dit.. Annars är jag orolig för att mina graviditetssymptom är så ojämna.. Mår bara illa ibland, precis som du 7feb, och brösten (som visserligen är enorma) ömmar inte lika mycket som i början.. Ska det vara såhär hela graviditeten. Jag går ju upp i limningen av all oro.. Skönt att ha ett gäng som går igenom samma saker, så att man har någon att älta all oro och alla tankar med!

• M karl

Hej. Idag går vi in i V.7. Mitt illamående är också mer eller mindre men det känns som att jag mår illa konstant. Har iaf lyckats undvika spyor tack och lov.

Är det någon av er som vet hur det är att bada i badkar när man är nygravid? Är det okej eller bör man undvika det?

• 7feb

Du kan bada framrulla vattnet går, det är olika bud om bubbelbad. Men vi satte inett badkar till mig och magen denna gången. Det är superskönt senare. Provade att äta rå ingefära idag, kanske lika mycket som min tumnagel, och än så länge mår jag mycket bättre. Ang oro så kan det verkligen äta upp en, tillslut orkade jag inte oroa så mycket, det tärde på mig psykiskt. Det är klart jag oroar mig men nu när jag gick in i v. 9 så stod det att det var lite ökad risk för mf och jag kände bara att jag mäktar inte med att tänka på det. Det MÅSTE gå denna gången. Kram till er alla

• Mamaobabba
    7feb skrev 2011-10-08 12:35:24 följande:
    Du kan bada framrulla vattnet går, det är olika bud om bubbelbad. Men vi satte inett badkar till mig och magen denna gången. Det är superskönt senare. Provade att äta rå ingefära idag, kanske lika mycket som min tumnagel, och än så länge mår jag mycket bättre. Ang oro så kan det verkligen äta upp en, tillslut orkade jag inte oroa så mycket, det tärde på mig psykiskt. Det är klart jag oroar mig men nu när jag gick in i v. 9 så stod det att det var lite ökad risk för mf och jag kände bara att jag mäktar inte med att tänka på det. Det MÅSTE gå denna gången. Kram till er alla
    Åh, ingefära. Kanske det kan hjälpa mot illamåendet. Annars har jag provat med citronvatten, och det funkar också.

Jag får väl hoppas att oron stillas. Jag menar.. det är ju NU man ska vara glad. Lycklig för att man äntligen är gravid!! Skrattande
    Och ändå är jag mest ledsen och rädd. Känns helt galet...Obestämd
    Hoppas jag kan slappna av lite snart och att jag träffar en vettig läkare på måndag.
    Hoppas också att vi kan göra lite omorganisation på jobbet, så att jag kan få arbeta lite mer anpassat och slippa oroa mig extra. Hoppas kan man ju..

Hur lång tid efter TD fick ni tid för VUL?
    Vi har inte fått tid förrän 3:e november (5 veckor efter TD) och det känns som en evighet till det är dags.. Känns som om "alla andra" får gå mycket tidigare, men jag kanske bara inbillar mig det för att jag tycker att tiden sniglar sig fram.. Drömmer
Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF