Slem + slemklump i avföring, helammas
Hej
Jag har en 4:a månaders son som helammas med undantag ibland när han får ersättning. Dock ej mer än max en gång per vecka. Mitt problem är att hans avföring innehåller mycket slem. I blöjan är där allt som oftast en hård klump tillsammans med lös slemmig avföring. Han har varit förkyld men detta är ett par veckor sedan. Han har ingen feber och mår för övrigt bra. Han kämpar och kämpar med att få ut sin avföring och när väl slemklumpen kommit ut så verkar han lättad och att han kan krysta utan större problem resten av sin avföring.
Ska jag vara orolig? Har hört att barn som helammas inte ska bli förstoppade och då borde han väl inte ha slemklumpen eller är det så att förkylningen har gått ner i magen och stannat kvar där i 3 v- 4 v?
någon som har erfarenhet av detta eller råd å tips om hur jag ska göra för att hans slempropp och sega slemmiga avföring ska bli bättre. Såg förresten att det ev kommer en tand i underkäken och hans saliv produktion har ökat markant om det kan vara "boven" till slemmet?
Tacksam för alla tips å svar.