Inlägg från: mamma till tre busungar |Visa alla inlägg
  • mamma till tre busungar

Förskola och utveckling

De flesta barn börjar mellan 1 och 2 års ålder, en period av intensiv utveckling. Jag tror att ett utvecklingskliv då sällan har så mycket med förskolestart att göra.

xXMaLoXx skrev 2011-09-07 20:31:41 följande:
    Haha...här hemma har han börjat hantera konststycket att äta yoghurt, utan att få en enda droppe på tröjan^^
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-07 19:41:37 följande:
    De flesta barn börjar mellan 1 och 2 års ålder, en period av intensiv utveckling. Jag tror att ett utvecklingskliv då sällan har så mycket med förskolestart att göra.
    Fast, att han helt plötsligt exploderar när han kommit in i förskolan...ser jag som ett tecken att det iaf är något som puttar på. Givetvis så kan de vara färdigheter som redan ligger där och vill komma fram. Det är väl också så, att de gärna tittar på de andra barnen, och sedan försöker göra likadant själva.
    Fast jag upplever att förskolan gärna så att säga tar åt sig äran för helt naturliga utvecklingssteg.

Vår äldsta var tidig med det mesta och extremt tidig språkligt. Folk förutsatte hela tiden att hon hade lärt sig på dagis när så inte var fallet. 
    hemljuvahem skrev 2011-09-10 23:04:06 följande:
    Ja de är ju pedagogiskt utbildade och spenderar ofta mycket mer tid med barnen än vad föräläldrarna själva gör så.
    Fast tror du att de utvecklingskliv barn tar i den åldern är så beroende av pedagogiskt utbildad personal?

Ja, de spenderar kanske mer tid men å andra sidan så har ju oftast inte föräldern 4-6 barn per vuxen att se efter....

hemljuvahem skrev 2011-09-10 23:02:11 följande:
    Mor min jobbar på förskola sedan 25 år och barnen utvecklas enormt av att se hur andra (och ibland) äldre barn gör :) Detta gäller självklart alla barnen som börjar, men främst de yngre...utvecklingsfas or not¨
    Jag undrar fortfarande om det hade varit en så stor skillnad mot att vara hemma och gå på öppen förskola?
    xXMaLoXx skrev 2011-09-10 23:25:07 följande:
    Lite samma princip som att barn med äldre syskon som inte är så jättelångt ifrån i ålder, gärna är lite snabbare. Barn gör ju som man gör, och bättre läromästare än andra barn finns nog knappt.

Har inte hört någon förskola som menar att det är deras förtjänst att barnen kanske tar ett par kliv extra när de kommer till förskolan. Jag skulle tro att de är högst medvetna, att det är en naturlig del. Ofta är det väl färdigheter som redan ligger där och pyr, som motiveras att komma fram när de ser att andra barn gör och kan.
    Det där tycker jag är intressant. Detta me d syskon och utveckling. Skulle vara roligt att se studier på det och se om det stämmer!
    jj81 skrev 2011-09-10 17:28:08 följande:
    Nej det har jag inte. Ingen skillnad.
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-10 14:48:51 följande:
    Fast jag upplever att förskolan gärna så att säga tar åt sig äran för helt naturliga utvecklingssteg.

Vår äldsta var tidig med det mesta och extremt tidig språkligt. Folk förutsatte hela tiden att hon hade lärt sig på dagis när så inte var fallet. 
     Eller hur!! Har också stött på det där.
    Vi har haft alla våra barn hemma "länge".

Ettan och tvåan var väldigt tidiga motoriskt inkl att äta själv etc. Förskolestart vid 3 år resp 2 år och 9 mån.

Trean har varit betydligt senare. Förskolestart vid 2 år 4 mån.
Svar på tråden Förskola och utveckling