Nackdelar/fördelar med att börja skolan tidigare
Jag hoppas att ditt barn går i en skola med blandade klasser, jag har låtit min dotter gå om sexårsverksamheten, ändå har hon gått alla årskurser ett år förtidigt, hon går idag ett år förtidigt i 4 klass redan men hon har alla böcker blandat för femte och sjätteklassare, jag ser hellre att hon får läsa i sin egen takt och jag vill inte att hon ska bli skoltrött utan att jag stöttar henne i allt hon vill göra, jag pushar inte på henne då jag vet hur min egen skolgång har varit och det var jättejobbigt, jag har upptäckt att det är kanske bättre att hon får de utmaningar hon behöver för att hålla viljan kvar att läsa. Jag bor i ett jättebra område och hon brukar bjuda hem de mindre barnen bara för att leka fröken och lillebror är inte långt ifrån.
Ett gott råd är att låta dom få läsa i sin egen takt, försök att hålla dom på planeten och ge dom hellre extraböcker på deras nivå som de har i skolan. många tycker att deras barn är så intelligenta och helt fantastiska för att dom är före sin tid, vilket är helt normalt. Min dotter stod upp själv när hon va 5 månader och sprang över golvet när hon va 7 månader, intelligent är en sak, när man har ett barn som läkare och lärare kallar superbarn är det inte lika roligt längre, hon kräver mycket uppmärksamhet, hon kan läsa en dagstidning och fråga vad ord betyder tills man blir galen, hon är trots allt bara ett barn, och jag önskar av hela mitt hjärta att hon var normalt begåvad och inte som idag, hon är trots allt bara 9 år.
Jag försöker också hålla böcker borta som är för äldre barn som skolan inte sagt att det är ok, jag kom på henne förra året med sjätteklassares mattebok och hon hade hunnit med att göra drygt halva boken innan jag kom på henne. Då skulle hon hjälpa sin kompis för att kompisen inte gillar matte, det blev föräldramöte samma vecka, kanske förståeligt, jag blev jättearg, men dom är barn så det är bara att prata med dom och se till att man blir på samma nivå som lärare och de andra föräldrarna och lösa problemet innan det blir förmycket.
Jag har lärt henne att det viktigaste man lär sig i livet är respekt och att man ska kunna leka med alla barnen oavsett ålder så hon leker även med de barnen som är handikappade i området. Ingen ska känna sig utanför oavsett hur man är som person....