Nackdelar/fördelar med att börja skolan tidigare
Är man född 2 januari så spelar det väl inte så stor roll (även om jag kan tycka att det snarare kanske är en fördel att vara äldst i klassen istället för yngst), men annars ser jag mest nackdelar med att börja för tidigt. Jag började själv skolan ett år för tidigt och det var ju inga problem med skolan, däremot var det socialt jobbigt när man blev lite äldre. När kompisarna gick på barnförbjudna filmer, fick sommarjobb, tog körkort osv. Det är ju också lätt att man gör alla "dumheter" (prova att röka, dricka etc) tidigare om man har äldre kompisar. Jag är född i slutet av maj så jag hann i alla fall precis bli myndig innan jag tog studenten, annars måste det ju vara lite trist att inte ens få följa med ut och festa med kompisarna den kvällen.
Fast när jag började skolan (på 70-talet) var det nästan nödvändigt att börja tidigare eftersom skolan inte alls var inriktad på att låta eleverna jobba i sin egen takt, det tror jag att de flesta skolor har blivit mycket bättre på nu, så att även de som blir klara snabbt får gå vidare med meningsfulla utmaningar.
Men som sagt, är man född 2 januari så är ju skillnaden obetydlig mot dem som är en vecka äldre, så det behöver ju inte vara några problem.