• Isbit

Nackdelar/fördelar med att börja skolan tidigare

Får jag bestämma själv om jag anser att mitt barn kan börja skolan ett år tidigare?

Hon fyller i början på januari & är dessutom väldigt tidig med allt.
    Mkt mogen för sin ålder. Ändå är hon bara 3½ år nu

Vad finns det för nackdelar/fördelar med att låta henne börja tidigare? Nån med erfarenhet?

• Svar på tråden Nackdelar/fördelar med att börja skolan tidigare
  • RobzMarley

Har en son som är 5,5 född i feb. Han är också väldigt tidig Och har alltid varit, han skriver o läser lite grann. MEN jag tänker låta honom börja med sin årgång. Varför sån brådska, han får bara barn ett år längre liksom.

• Isbit

Jag tänkte att alla kompisar & ALLA tjejer på hennes dagis är ett år äldre.

Tex en tjej är född i dec o min tjej 2 jan. bara en vecka mellan dom.

Iaf så söker jag nån som gjort detta för lite svar

• Tant Green

Är man född 2 januari så spelar det väl inte så stor roll (även om jag kan tycka att det snarare kanske är en fördel att vara äldst i klassen istället för yngst), men annars ser jag mest nackdelar med att börja för tidigt. Jag började själv skolan ett år för tidigt och det var ju inga problem med skolan, däremot var det socialt jobbigt när man blev lite äldre. När kompisarna gick på barnförbjudna filmer, fick sommarjobb, tog körkort osv. Det är ju också lätt att man gör alla "dumheter" (prova att röka, dricka etc) tidigare om man har äldre kompisar. Jag är född i slutet av maj så jag hann i alla fall precis bli myndig innan jag tog studenten, annars måste det ju vara lite trist att inte ens få följa med ut och festa med kompisarna den kvällen. 

Fast när jag började skolan (på 70-talet) var det nästan nödvändigt att börja tidigare eftersom skolan inte alls var inriktad på att låta eleverna jobba i sin egen takt, det tror jag att de flesta skolor har blivit mycket bättre på nu, så att även de som blir klara snabbt får gå vidare med meningsfulla utmaningar.

Men som sagt, är man född 2 januari så är ju skillnaden obetydlig mot dem som är en vecka äldre, så det behöver ju inte vara några problem. 

• Gunnell

En nackdel med att börja tidigare som jag ofta stöter på som gymnasielärare:

Barns utveckling går olika fort i olika perioder. Bara för att ett barn är "tidig" när barnet är 3 år så behöver inte det betyda att hon/han är "tidig" i 8-årsåldern eller 16-årsåldern. 

Det är ju helt klart en fördel att vara äldst i klassen istället för yngst :) 

• Isbit

Okej.
    Detta tål att tänkas på.

Ska jag inte ta hänsyn till att att alla flickor hon känner är ett år äldre?

• Tant Green
    Isbit skrev 2011-09-13 09:42:59 följande:
    Min dotter fick inte med sig en enda dagiskompis när hon började förskoleklass men det tog bara ett par dagar innan hon hade en hög med nya kompisar. 
  • Alisa
    Isbit skrev 2011-09-13 09:42:59 följande:
    Okej.
    Detta tål att tänkas på.

Jag skulle bara ta hänsyn till det om jag hade en dotter som hade väldigt svårt att knyta sociala kontakter, såpass att det kommer att bli mycket svårt för henne att hitta nya vänner.

Annars ser jag bara två negativa effekter av att börja en klass tidigare:

* Hon kommer att vara sist gällande allt som har med ålder att göra.
    * Kommer hon efter i social mognad blir även det sociala umgänget lidande. Hon kanske hänger på sociala signaler efter andra osv.
  • aldrigmer

Min dotter föddes 11 januari och hade mest kompisar från året innan före skolan. Jag funderade på att låta henne börja ett år tidigare men blev avrådd - lärare och förskolepersonal totalsågade idéen, inte utifån hennes möjligheter utan på en principiell basis. Såhär, med resultatet i handen, skulle jag ha låtit henne börja med de äldre barnen men det har mest att göra med de som hon kom att gå med, barn födda samma år som henne. Det var på många sätt en dysfunktionell grupp och dottern for mycket illa. Dock, till saken hör att hon sedan, då hon fyllt 16 fick en AS-diagnos. Rent inlärningsmässigt tror jag att hon klarat det bra. Socialt skulle hon definitivt ha vunnit på det.

Risken, som jag ser det, är att OM det blir någon form av problem för ditt barn så kommer det alltför ofta skyllas på den tidigarelagda skolstarten. Vi människor har alltför lätt att söka enkla förklaringar på mindre enkla problem........ Solig

• Angel 589

Jag hoppas att ditt barn går i en skola med blandade klasser, jag har låtit min dotter gå om sexårsverksamheten, ändå har hon gått alla årskurser ett år förtidigt, hon går idag ett år förtidigt i 4 klass redan men hon har alla böcker blandat för femte och sjätteklassare, jag ser hellre att hon får läsa i sin egen takt och jag vill inte att hon ska bli skoltrött utan att jag stöttar henne i allt hon vill göra, jag pushar inte på henne då jag vet hur min egen skolgång har varit och det var jättejobbigt, jag har upptäckt att det är kanske bättre att hon får de utmaningar hon behöver för att hålla viljan kvar att läsa. Jag bor i ett jättebra område och hon brukar bjuda hem de mindre barnen bara för att leka fröken och lillebror är inte långt ifrån. 
    Ett gott råd är att låta dom få läsa i sin egen takt, försök att hålla dom på planeten och ge dom hellre extraböcker på deras nivå som de har i skolan. många tycker att deras barn är så intelligenta och helt fantastiska för att dom är före sin tid, vilket är helt normalt. Min dotter stod upp själv när hon va 5 månader och sprang över golvet när hon va 7 månader, intelligent är en sak, när man har ett barn som läkare och lärare kallar superbarn är det inte lika roligt längre, hon kräver mycket uppmärksamhet, hon kan läsa en dagstidning och fråga vad ord betyder tills man blir galen, hon är trots allt bara ett barn, och jag önskar av hela mitt hjärta att hon var normalt begåvad och inte som idag, hon är trots allt bara 9 år.
    Jag försöker också hålla böcker borta som är för äldre barn som skolan inte sagt att det är ok, jag kom på henne förra året med sjätteklassares mattebok och hon hade hunnit med att göra drygt halva boken innan jag kom på henne. Då skulle hon hjälpa sin kompis för att kompisen inte gillar matte, det blev föräldramöte samma vecka, kanske förståeligt, jag blev jättearg, men dom är barn så det är bara att prata med dom och se till att man blir på samma nivå som lärare och de andra föräldrarna och lösa problemet innan det blir förmycket.
    Jag har lärt henne att det viktigaste man lär sig i livet är respekt och att man ska kunna leka med alla barnen oavsett ålder så hon leker även med de barnen som är handikappade i området. Ingen ska känna sig utanför oavsett hur man är som person.... 

Svar på tråden Nackdelar/fördelar med att börja skolan tidigare