• CaCC

Hur få henne att ta flaskan?

Vår dotter är drygt 5 månader och jag helammar henne. Märker att hon inte blir riktigt mätt på kvällen så jag tänkte prova att kompletera med ersättning men har då lite funderingar. 

Hur ska vi få henne att äta ur flaskan? Jag har pumpat ur och gett i flaska vid två tillfällen (MAM) först öppnar hon munnen men hon suger inte på dinappen och efter en stund vill hon inte mer. Men hur ska vi få henne att suga på dinappen?

Vilken ersättning ska man ge till en 5 månaders?  

• Svar på tråden Hur få henne att ta flaskan?
  • Ida1990

Vi har alltid använt NAN, eftersom jag vet många som har haft problem med sempers ersättning.
    Min kompis la messmör i ersättningen för att få sin lille att ta flaskan, dock kommer jag inte i håg hur gammal hennes var då så det kanske man ska kolla upp först. Annars är gröt ett jätte bra alternativ på kvällen, mättar ju bra.

Leo 2010 02 05 <3
  • Jonte76

Vår erfarenhet är att det är mycket lättare om jag (alltså pappan) är den som flaskmatar. Så funkade det för båda våra barn varav den äldsta var riktigt tjurig..men det gick. Prova också olika nappar..

• Alexi

Min son på snart tio månader tar fortfarande inte flaska... Så vi övar med pipmugg för att han ska lära sig dricka vatten och välling.

• Jonte76
    Alexi skrev 2011-08-28 21:02:40 följande:
    Min son på snart tio månader tar fortfarande inte flaska... Så vi övar med pipmugg för att han ska lära sig dricka vatten och välling.
    Vi hade inget val då jag tog över staffettpinnen för föräldrarledigheten för min vid 8 månaders ålder. Det är förövrigt dags igen på torsdag då min fru börjar jobba och jag går på föräldrarledighet för min nu 8 månader gamla dotter

Annars är det nog ingen brådska det brukar lösa sig men min erfarenhet är att det är lättare för pappan..
  • Alexi
    Jonte76 skrev 2011-08-28 21:10:48 följande:
    Vi hade inget val då jag tog över staffettpinnen för föräldrarledigheten för min vid 8 månaders ålder. Det är förövrigt dags igen på torsdag då min fru börjar jobba och jag går på föräldrarledighet för min nu 8 månader gamla dotter

Annars är det nog ingen brådska det brukar lösa sig men min erfarenhet är att det är lättare för pappan..
    Här är det nästan bara pappan som försökt, med både bröstmjölk och välling i både flaska och pipmugg. Går trögt...
Svar på tråden Hur få henne att ta flaskan?