Inlägg från: morotsjos |Visa alla inlägg
  • morotsjos

BF i slutet av Februari?? Här är vi nu!

Är det inte orättvist?! Här var man nykter på nyårsafton och ändå har man huvudvärk och känner sig lätt illamående... Har iofs varit intensiva dagar, kan kanske ha med det att göra.

Bröllop lät kul, hoppas att det var lyckat! Vår nyårsafton var lugn och stillsam, sonen vaknade av fyrverkerierna och tyckte att de var väldigt fina. Själv hade jag nästan problem att hålla mig vaken ända till tolvslaget, är så trött nuförtiden *gäääsp*

Bebisar-tröjan har faktiskt orsakat mindre uppmärksamhet än jag hade trott. Kan ha att göra med att a) de som sett den vet redan att jag väntar tvillingar och b) det är vinter, alltså har man jacka på sig jämt (=ingen ser tröjan) och jag är sjukskriven, alltså träffar jag inte så värst mycket folk på dagarna. Men jag gillar den i alla fall, och det är ju det viktigaste

Ha en fortsatt bra första-dagen-på-året!

• morotsjos

Har också varit hos bm idag. Blodtrycket har faktiskt masat sig upp på normala nivåer från det jättelåga som var tidigare. Plus 14 kg sedan inskrivningen, blir nog plus 16 om jag räknar från när jag blev gravid. Båda småtrollen sov när vi skulle lyssna på hjärtljud, så de var ganska låga (132 och 140) men lät bra. Ettan ligger kvar med huvudet nere i bäckenet på mig, skönt att veta. I övrigt inget. Min vanliga bm har semester så det var ul-bm jag träffade idag. Hon är ok, men jag gillar min vanliga bm bättre. Tyvärr (ja, inte för henne då) ska hon ha barn ungefär samtidigt som vi, så hon jobbar bara januari ut. Sen blir det den andra resten av tiden.

VARFÖR anser sig folk ha större rätt att kommentera gravida kvinnors fysiska tillstånd än andras?! Jag menar, det spelar ingen roll om man är stor, liten, tjock eller smal, kommentarer får man nog f-n ändå. Ni som inte väntar tvillingar får höra att ni är så stora, till mig säger folk fortfarande "men är du inte större?!". Som om ett sf-mått på dryga 35 cm i v 32 inte räcker... Jag försöker strunta i kommentarerna, oavsett om de rör magen eller vikten eller vad jag äter eller något annat, men visst är det tjatigt.

• morotsjos

Gudars vad trött jag är! Maken har fått tillfällig pysselhjälp med några måste-saker i huset och jag har varit själv med sonen hela dagen. Började bra med en tur till staden, två uppsättningar kläder till småtrollen inhandlade vi, plus lite mössor och strumpor och annat bra-att-ha. Kom hem, lagade lunch åt sonen, såg till att han åt, gick en kortis med vagnen så att han somnade, lagade mat till make + pysselhjälp, käkade och planerade vila. Men se då vaknade sonen. Slutade med att jag gråtandes sade till maken för en timme sedan att nu pallar jag inte längre. Ont i hela kroppen och mage hård som cement... Antar att det är soffan som gäller ett tag nu.

Men det kändes i alla fall rätt bra att handla lite till bebisarna. Och sonen deklarerade glatt "kädor beisar" samt "bijor beisar" (tolkning för icke insatt= kläder respektive blöjor till bebisarna). Undrar om det kan få honom att begripa att det är två små människor som ska komma från min mage *tvivlar*?

Vad det gäller hur mycket kläder man behöver skulle jag säga LIGG LÅGT vad det gäller inköp, vi fick så mycket att de tre-fyra uppsättningar vi köpt innan sonen föddes var fullt tillräckligt. Och hemmapyssel, här är inget förberett än, men jag börjar i alla fall känna mig lite sugen, så jag har börjat fundera lite på var vi ska ha saker osv. Och inte har jag packat någon bb-väska heller, gjorde det när det hade satt igång förra gången och det gick bra. Funderar på om man ska vara lite mer förutseende den här gången, det kan ju gå fortare i och med att det är andra förlossningen. Men det får nog dröja en månad till i alla fall.

• morotsjos

Här är jag *viftar med handen*. Har haft fullt upp några dagar och inte hunnit hänga vid datorn. Men nu är vardagen tillbaka, maken på jobbet och sonen på dagis. Själv mår jag lite illa och har lite molvärk i ryggen, tror att mina planer på att handla idag skjuts på framtiden.

Julius, ledsen att jag inte lämnade spår. Var bara "tvungen" att reda ut hur det förhöll sig med olika krypin för jag har inte tidigare fattat det där riktig.

Det har precis gått upp för mig att de två månaderna jag (knappt) har kvar till bf kanske inte är så sannolika i alla fall. Hämtade material från Tvillingklubben (ja, det finns en sån) häromdagen och där står det att genomsnittlig förlossningstid för tvillinggraviditeter är i 37:e veckan. Och jag är i v 33 nu... Kanske dags att på allvar inse att vi snart kommer att vara en trebarnsfamilj. Tur att jag i alla fall köpt två uppsättningar kläder till småtrollen, och att jag lokaliserat kartongen med sonens babykläder. Fast jag tror fortfarande att jag kommer att gå tiden ut och inte föda barn förrän i mars.

LoF, känns som om du virrade till begreppen lite vad det gäller fk utifrån axxettes förklaring, kör en ny vända;

totalt för barnet 440 dagar varav 90 är lägsta nivå-dagar, dvs ersättning 60 kr/dag (höjs inte mer än för barn födda efter första juli även om beslutet om höjning av taket går igenom, så det är inte lönt att spara). Lägsta nivå-dagarna får man inte börja ta ut förrän man tagit ut 180 sgi-dagar. 60 av sgi-dagarna är vikta åt den andra föräldern (de s k pappamånaderna), dvs samma förälder kan ta ut allt utom 60 dagar. Under barnets första levnadsår får du ta ut allt emellan 0 och 7 dagar per vecka utan att det påverkar din sgi. Så fort barnet fyllt ett år måste du ha "full sysselsättning" dvs om du är föräldraledig måste du ta ut fem dagar i veckan för att inte sänka din sgi. Dock är det så att om du får ett andra barn inom 2½ år efter första barnets födelse så baseras din föräldrapenning på den tjänstgöringsgrad du hade före första barnets födelse, däremot får du lägre sjukersättning om du inte tagit ut full ersättning efter första barnets första levnadsår.

Det är inte så rörigt när man klurat ett tag på det. Vill du ha fler förklaringar är det bara att hojta till även här.

Oj, blev visst långt. Ha en bra måndag alla!

• morotsjos

LoF, skrev ju fel ju, är totalt 480 dagar för barnet, 240 var alltså. 390 sgi-dagar och 90 lägsta nivå-dagar.

Skönt att vara hemma Ellynil, hoppas att du kryar på dig snabbt.

Julius, tolkade det inte som något ont, hade bara inte fattat att det var samma person bakom Gulliver och Julius *trögtänkt ibland*

Skulle ta en ny magbild för en stund sedan och vad gör jag, jo jag lyckas tappa kameran så att den är stendöd. Måste säkert lämnas in på lagning. Och jag vill INTE vara utan den, tänk om vi ska föda barn?! Kan kanske vara ett bra tillfälle att köpa en ny, den här är i alla fall tre år snart. Men den är jättebra så det känns ju lite onödigt... SÅ nya magbilder lär vänta på sig tills det är åtgärdat.

• morotsjos

Grattis till lägenheten Ellynil!

Känner mig som en enda stor sammandragning idag. Har sovit ett tag och vaknade av att magen verkligen drog ihop sig och att det tryckte neråt som tusan, hoppas innerligt att det inte är tecken på något. Har liksom inga regelbundna sammandragningar, och det gör inte ont heller. Har däremot lite molvärk i ryggen. Dock inget som jag känner igen som värkar sedan sist.

Vattengympa, mmm, börjar på torsdag igen *längtar*. Fullt med bebisrelaterade aktiviteter framöver, första gången på tvillingföräldrautbildningen imorgon och vattengympa på torsdag. Samma upplägg nästa vecka plus tillväxtultraljud på måndagen och vanlig bm-kontroll på onsdagen. Längtar efter att se småtrollen igen!

Har som väl är en icke-digital titta-tryck-kamera också, bara ingen film till den. Minns från förra gången att det är bra med en enkel kamera, dels om man vill be förlossningspersonalen om fotograferingshjälp och dels för att man kanske inte är på topp vad det gäller tusen detaljer under/efter en förlossning. Alltså går systemkameran bort (den har vi dock film till...).

• morotsjos

*jubelsång från morotsjos* Har lagat kameran och lagt in en ny bild under graviditeten.

Lugnt och lugnt, SnutteNuttan, ska snart hämta sonen på dagis... Men jag vilar allt jag kan.

Välkommen MinervaSkugga, tackar för lite sällskap i mars (bf 3/3)!

• morotsjos

God morgon! Har sovit dåligt inatt igen. Uppe och kissade tre gånger och sen låg jag och vred mig rätt länge. Men jag har ju inga jätteplaner för dagen så jag ska nog hinna sova ikapp. Vår föräldrautbildning börjar idag, spännande.

Ibland finns det inte ord för hur tramsig man är. Jag lade mig en stund när jag lämnat sonen på dagis. Somnade till och vaknade efter tjugo minuter, helt övertygad om att det var någon i sonens rum (vägg i vägg med vårt sovrum). Tyckte att jag hörde någon som vände sig i sängen och andades djupt. Tog till slut mod till mig och kikade in, tror ni att det var någon där?! Inte mer än en liten sömnig fluga i alla fall. Men det var ju kört att somna om efter det... Så här sitter jag nu, men det är rätt ok det med.

Vätska i kroppen har jag *pepparpeppar* klarat mig ifrån hittills, har alla ringar på fortfarande. Känner dock på dem varje dag, för jag vill ju inte hamna i sitsen att jag inte får av dem... Svullnade lite på slutet förra gången och hade då ringarna i en halskedja istället, men det var mest för att vara på den säkra sidan.

• morotsjos

malinz, gjorde som SnutteNuttan och tecknade trygg hansas vänta barn-försäkring. Skandia lär visst ha en också. Sonen försäkrade vi först sedan han var född, är det inga komplikationer är det inga problem att göra det, bara man inte glömmer. Tipset är att kolla med det försäkringsbolag du i så fall vill använda och be dem skicka papper så att de redan finns hemma när du kommer hem med bebisen.

Snutte83, välkommen hit. Kämpigt att vara själv?

• morotsjos

Här skrivs det massor...

Snutte83, tror också att det är bättre att vara ensam och lycklig än att vara två och olycklig, har flera exempel på det i min omgivning så jag tror säkert att du har gjort rätt val. Och man klarar mer än man tror, så det blir säkert strålande när lill*n tittar ut!

Lust, är det något man kan äta? Och sex, vet inte så noga vad det betyder, har det också med mat att göra? Så illa är det på den fronten. Jag är stor och otymplig, saknar lust och kan knappt röra mig i sängen, så det blir inte mycket av den varan. Men det var sorgligt nog likadant förra graviditeten, så vi var liksom förberedda. Tog ett tag att komma igång sen, men det ordnade sig efter några månader

BB-beök, tja, det beror förstås på om jag får gå 35 fulla veckor. För då föder jag i Ystad och där är det fria besök utom mellan 13 och 15 då det är siesta. Måste jag åka till Lund eller Kristianstad vet jag inte hur det funkar där (och har inte för avsikt att ta reda på det heller).

Var på första FUB igår, 4 par som väntar tvillingar. Tre av oss var beräknade nästan samtidigt (måtte inte alla föda samtidigt, då blir de kraftigt underbemannade på förlossningen) och ett par i slutet av april. Kul att träffa andra i samma situation. Vet inte hur mycket konkret fakta det kommer att ge, men vi har ju gått FUB tidigare när vi väntade sonen så det känns mindre viktigt den här gången. Är iofs en del tvillingrelaterat jag vill veta, men jag har ju mål i mun, så jag kan fråga om det jag inte får veta.

I övrigt, det är två plusgrader, blåser isvindar och de säger att det ska regna idag. Blä. Men sonen var i alla fall solen själv när jag lämnade på dagis, så jag känner mig rätt glad ändå.

Svar på tråden BF i slutet av Februari?? Här är vi nu!