• Anniqa

BF i slutet av Februari?? Här är vi nu!

Visst, det är nog bra att BM kommer på hembesök, men hade dom kunnat göra något egentligen om dom hade upptäckt att det är en riktig knarkarkvart!?!

På ett sätt är det skönt att förlossningen går fort, jag hade mycket krafter kvar efteråt. Jag gick i min blodiga förlossnings rock till BB (nästa skulle in i förlossningssalen..), för att duscha i rummet som jag hade fått. Skämtade lite med min pojkvän, att nu kan vi ju åka till Jokkmokks marknad, som var under helgen....

Det jag upplever som jobbigt, både nu och vid min tidigare förlossning är att man blir så uppkopplad, fast i sängen. Man ska vara så rörlig vid förlossningen, lik förbaskat så blir man fast i en massa apparater i sängen. Jag vill absolut inte ligga still, inte kunna röra mig när jag har ont!

• Anniqa

villblifler: Exakt så var jag också uppkopplad vid min sons födelse (Han heter också Linus)
    Mådde likadant också! Det hade kunnat varit skrivet av mig.

• Anniqa

snuttenuttan: Ja, så här i efterhand känns det som en lätt förlossning, men när man väl ligger däri värkar, så undrar man om man riktigt vet vad man har gett sig in på. Man insåg också när man var på BB och såg verkligt slitna mammor, att man tillhörde dom lyckligt lottade trots allt.

• Anniqa

Jag planerade min första förlossning i detalj, inget blev som jag trodde. Denna gång tog jag det mer som att det blir som det blir. Väl inne på fölossningen gick allt så fort denna gång, så BM hann inte ens läsa igenom min journal. Patientbrickan fick hon efter att jag hade blivit förlöst.

• Anniqa

Kul det där med bb väskan, själv slängde jag ner "typiskt bra att ha" grejer i en ryggsäck just innan jag skulle åka in, så jag hade också med två väskor.... Väl där så behöver man inte så mycket trots allt. Jag fick flickan på lördag och åkte hem på måndag.

• Anniqa

Kanske en saga: Visst sätter förlossningen igång fast man är sjuk. Jag var förkyld när jag åkte in på förlossningen.

Ang. RS viruset, så var BM här på hembesök igår, hon sa att många små barn har haft viruset och fått ligga inne på lassa. Värsta smittobärarna var dagisbarn. Hon bad oss hålla oss ifrån affärer med bebisen och att undvika dagisbarn i största möjliga mån. Kommer det snuviga barn på besök, skulle man be dom fara hem igen. Allt för att försöka undvika att bebisen får RS smittan.

• Anniqa

Jag var själv förkyld på förlossningen, nu har jag en skorpa i båda näsborrarna, inte så fräscht direkt. Men vad göra. Försökte tvätta händerna ofta.

Ang.RS viruset, så var det oftast barn som var smittbärare. Min BM tyckte att man skulle vänta med besök, av sådana som hade dagisbarn. Problemen med dagisbarn, var att dagis var rena smitthärden + att dagisbarn var väldigt närgångna mot bebis.

Kanske en saga: Jag har själv barn på skolan, men man får vara elak och köra hem sjuka kompisar, allt för att skydda sin bebis. Blir ens egna större syskon sjuka, kan man ju inte göra så mycket.

Bebisen blir starkare för varje dag som går, samt att de har ett visst skydd när man ammar, så det gäller att försöka undvika smittan så länge som möjligt.

Hild: Precis som du skriver, ska man vara noga med handhygienen. Förra gången jag fick barn, skulle man smeta in bröstmjölk på bröstvårtan, så att vårtan inte skulle få så ont. Idag rekommenderar man det inte, för att man oftast har smutsiga händer. Nu har jag tvättat händerna, sedan smort in bröstvårtan med mjölk.

• Anniqa

Jag fick den uppfattningen när jag låg på BB, att personalen inte ville ha en massa besök utifrån, trots att det inte var besöksförbud. Det finns ju också prematurbarn där, som är ännu känsligare. ju fler människor som besöker BB, desstå fler basilusker utifrån.+ att BM tyckte att man skulle vänta med besök i hemmet också. Jag upplever att mina bekanta har förståelse, många har sagt, vi kommer lite senare, det känns skönt.

I går kräktes storebror..... Hoppas att det bara var något tillfälligt, ingen magsjuka vill man ju att lillan ska få. Min sambo fick städa spya efter honom, ifall det var magsjuka, så att jag inte ska få det isåfall. Sedan när jag matade lillan, skulle rapa henne, så kommer det mjölk rap, på kläderna... det är glamouröst att vara småbarnsförälder ibland...fniss...

• Anniqa

Snutte nuttan: Min förlossning började med "magsjuka"... Nu har jag fött två barn, båda förlossningarna satte igång på natten, så nu tror jag verkligen att det är så.

Weiring: Jag håller med om att det tar ett tag innan man har landat efter att ha fått barn, för mig är det ju andra barnet, ändå känndes det overkligt att komma hem. Man är rätt så sliten också efter förlossningen, trots att jag hade en rätt så lindrig förlossning. Man behöver tid att lära känna sin nya familjemedlem. Nu en vecka efter förlossningen känner jag mig redo för besök egentligen.

Idag har jag min BF, flickan kom i v. 38+4.

cast77: Det är lungt med skötbordet, vi skruvade upp vårat för någon dag sedan....

Grattis linda!

• Anniqa

Det var som när jag kom in på förlossningen och tog av mig mina strumpor. Fötterna var som bort strypta av strumpresåren. Men oj vad svullen du är, kläcker BM ur sig. Finns det verkligen gravida som inte blir det minsta svullna?

Svar på tråden BF i slutet av Februari?? Här är vi nu!