Inlägg från: morotsjos |Visa alla inlägg
  • morotsjos

BF i slutet av Februari?? Här är vi nu!

Ny tråd! Härligt! Några nya "ansikten", kul!

Mensvärk, tja, det känns lite så mellan varven Lajban, och såvitt jag minns gjorde det så även med sonen.

Byta bm får jag också göra, eftersom min bm själv ska ha barn med bf typ 25/2, så jag går hos henne januari ut och sedan blir det en annan. Men det är samma som brukar göra våra ul, så det är ju inte en helt ny bekantskap.

Vår FUB förra gången var kanske inte det mest lärorika jag varit med om, hade väl kunnat läsa sig till det mesta, men det var ett bra tillfälle att prata om saker (typ smärtlindring vid förlossning, amning osv) och en möjlighet att greppa att snart är det dags. Sen fortsatte vi mammor att träffas under mammaledigheten och jag umgås fortfarande mycket med en av mammorna. Så för min del hade det nog mest social betydelse. Och för maken var det jätteviktigt. Den här gången vet jag inte riktigt vad jag ska vänta mig, det är ju en tvilling-FUB och det ska bli kul att träffa andra i samma sits. Sen hoppas jag ju på lite konkreta råd. Men vi börjar inte förrän 10 januari, så det är ju några veckor kvar.

Sist men inte minst, sonen är sjuk igen. Doktorn igår, men enligt honom bara en vanlig, om än elak, förkylning. Betyder att maken är hemma för VAB. Mysigt att vara hemma allihop, trist att sonen är sjuk dock.

Kram på er så här några dagar före jul!

• morotsjos

Fler än jag som hänger vid datorn på kvällskvisten? Har just sett klart JallaJalla och sedan nattat om sonen som bara ville sova i mammas famn (och attans, nu hör jag honom igen...). Det är fullt ös i magen, känns som om de tänker komma ut i ovankanten av magen liksom, det börjar verkligen bli fullt därinne (och bara vetskapen om att de åtminstone bör dubbla sin vikt innan de kommer känns -tja- tung )

Vet knappt vad förvärkar är, hade inga såna med sonen. Men vad jag förstår känner man oftast av andra graviditeten mer och tidigare, vilket betyder sammandragningar och förvärkar. Skulle inte tro att det behöver betyda så mycket. Samtidigt är det alltid bäst att vara på säkra sidan, så ring och prata med era barnmorskor imorgon så att ni kan få julefrid sedan.

Apropå julefrid, så har jag idag gjort två sorters kola, mintkyssar och julskinka. Kvar att göra; baka bröd och fixa en vegetarisk rätt till julbordet (tips emottages tacksamt!!) samt viss paketinslagning.
    Go'natt på er!

• morotsjos

Först veggisrätten på julbordet, ingen är vegetarian men det finns önskemål om något grönt ändå. Så jag är nog fri att stoppa i både ägg och ost om jag vill. Frågan är väl om det finns någon "lätt" grönsaksrätt som man inte blir tokmätt av.

Spricka /bli klippt. Tja, jag gick sönder en del förra gången, inte så kul kanske, men där och då kändes det inte. Eller jag menar, det gör ont att föda barn och smärtan från när jag sprack blandades väl med resten. Har aldrig blivit klippt så det kan jag inte uttala mig om. Det som är jobbigt med att gå sönder är (i alla fall för min del) att det gör rätt ont ett tag efteråt. Men man glömmer fort, se på mig, det är inte ens två år sedan och nu är det snart dags för ny förlossning

Apropå konstiga drömmar. Jag drömde att jag födde den ena tvillingen häromnatten. I mina föräldrars vardagsrum... Men det var liksom bara att trycka till så var den ute, och ojojoj så liten den var. Jag brukar säga att premisar ser ut som fågelungar och det här var något lite kycklinglikt. Jag skulle amma det lilla livet och då dök svärmor upp och hade åsikter. Vrålade åt henne att inte lägga sig i. Sen började jag undra lite när tvåan skulle komma ut, värkarna hade liksom avstannat och jag kände mig "färdig". Hann inte längre än så förrän jag vaknade. Hoppas att jag inte får några kycklingar utan riktiga barn när det är dags...

• morotsjos

Jullov?! Från FL? Kan man det ? Själv kommer jag att hänga framför datorn precis som vanligt. Eller kanske inte. Men om någon nu tar jullov så kramar jag också om och önskar god jul!

Två månader till bf, Linda, det närmar sig. Själv får jag invänta det nya året för att det bara ska vara två månader till bf (fast det viskar vi om, för annars kanske jag inte får hänga med er här ). Hoppas väl dock kanske lite att det bara är två månader till bf nu *siktar på alla hjärtans dag-bebisar*. Men hellre marsbebisar än januaribebisar, måtte de stanna i alla fall 6-7 veckor till i magen.

Ska slå in lite klappar. Maken åkte just iväg för att fixa det sista (misstänker att det är julklapp från sonen till mig) plus en hög kuddar. Svärisarna kommer + svåger och vi har inga kuddar över *visslar oskyldigt och tittar bort*. Eller snarare, nu när jag hittat ett sätt att sova som varken gör ont eller väcker mig en gång i kvarten tänker jag INTE ge upp mitt kuddhav.

• morotsjos

SnutteNuttan, håller tummarna för din svägerska. Hon är då ett par veckor före mig, dvs 32 fulla veckor snart. Passerar hon bara den gränsen är "faran över". Blir kanske några veckor på neonatal, men förhoppningsvis utan men. Och de är superduktiga i Lund, så det ska förhoppningsvis gå bra! Jag har en kompis som fick värkar redan i v 27 (m tvillingar), stoppades med bricanyl, nya värkar i v 29, mer bricanyl och sedan knaprade hon bricanyltabletter i flera veckor. Ena tvillingen halkade efter i tillväxt så det var tal om att plocka ut dem flera gånger, men det klarade sig så att hon födde vaginalt och "spontant" (dvs utan igångsättning) nån gång i v 38-39.

Vad det gäller veggisrätt till julbordet har modershjärtat och jag strukit det från listan idag och ersatt det med cocktailtomater och gurkstavar *suckar lättat*. Tack ändå för förslagen!

Skönt förresten SnutteNuttan att det inte var något att oroa sig för. Nu väntar vi bara på Lajbans rapport *håller tummarna*

Dags att ta tag i att laga middag.

• morotsjos

Ojdå SnutteNuttan, så mycket för mina glada tillrop. Håller tummarna för att allt går vägen i alla fall. Märkligt att de blir ivägskickade mitt i alltihop. Men det finns förhoppningsvis någon vettig anledning.

Kan någon berätta varför det inte finns ett enda vettigt program att se på TV när jag vill dega i soffan?!

Ceciliaa, välkommen till vår muntra skara!

• morotsjos

Är lite tråkig och håller mig fortsatt hyfsat anonym, men lite kan jag ju berätta om mig själv

Enkät - Presentation

Namn: morotsjos
    Ålder: 29
    gift/sambo/särbo...: Gift med maken
    Ålder på honom: 34
    Barn sedan tidigare, ålder: Sonen som är 21 månader
    Vet du könet: njae (det ni, tolka som ni vill )
    Hur många försök tog det före lillen i magen blev till: definitionsfråga, ett försök som ledde till missfall, försöket efter ledde till två småtroll i magen, blir det då ett eller två försök?
    Vart i vårt avlånga land bor du: Närmast kontinenten
    Något du vill säga...: Snälla söta Tomten, kan Du ordna så att sonen blir frisk och jag får sova natten till julafton? I övrigt, God Jul på er alla!

• morotsjos

Hej och god jul i efterskott!

Hade efter en knackig start en bra julafton med många fina presenter och en glad son. Dock inledde vi dagen på akuten eftersom nämnda son varken druckit eller ätit på flera dagar då. Något tjafs på lungorna och halsont visade det sig vara. Fick en hög mediciner och sonen har verkligen piggat på sig sedan dess *lättad*. Det var rätt otäckt den 23 och natten till julafton, för han var så himla medtagen. Men nu är han solen själv och jag har äntligen vågat andas ut.

Lovar bot och bättring, SnutteNuttan. Men igår blev inte tillfälle att öppna datorn överhuvudtaget...

• morotsjos

Oj, här var det nya "ansikten", kul med många februaribebisar!

• morotsjos

Go'morron! Tio centimeter nysnö, gissa om sonen är lyrisk. Pulkaåkning står på schemat nu på morgonen. Själv stannar jag dock inne, tidigare nämnda jackproblem (nu går den snart verkligen inte att knäppa) och en ny härlig förkylning håller mig inomhus. Samt ett något irriterat humör. Rök ihop med svärfar igår och svalde allt det jag egentligen velat säga, men som bara hade gjort illa och skada. Dock sitter irritationen kvar och jag räknar timmarna till deras avfärd...

Småtrollen har inlett en ny fas i maglivet, den så kallade diskofasen. De är inte stilla en sekund. Tog säkert en timme innan jag somnade igår när de for rundor i magen, sparkar precis överallt hela tiden...

Svar på tråden BF i slutet av Februari?? Här är vi nu!