• Mam2ma

Kan man verkligen säga att katten/hunden inte gillar barn???

Har en fråga..

Har sett i en hel del annonser på Blocket där ((oftast)) Katter säljes där det står att Katten inte gillar Barn... Oftast kattungar på 10-12v !!
    Skriver man så för att man inte vill att katten kommer till ett hem med barn???

Jag förstår om man skriver så gällande äldre katter, då dessa verkligen kanske INTE gillar barn och kan rivas och bitas...
    Och sen förstår jag om man skriver så gällande äldre hundar också...  Men samma undran om hundvalpar, skriver man återigen så för att man inte vill att hunden hamnar hos barnfamilj eller för att hundvalpen kan vara farlig?        

Sen en annan fråga: Har en äldre dam som granne som flyttade in efter oss till området.. Hon går och annonserar till alla hon möter att hennes hund inte gillar andra människor eller hundar.. Hunden brukar göra utfall mot andra hundar samt bitas.. Mot människor har jag aldrig sett hunden göra nåt.. Men håller sonen borta från hunden i fall att.... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-20 10:24
    ((såg att det sista jag skrev inte var med))

ang. grann-tanten då..
    är det så bra att bo i ett område med ca 150 lägenheter och där det i över hälften av lägenheterna bor barnfamiljer eller folk med hundar...om man har en hund som är farlig enligt ägaren mot alla som bor i området???

• Svar på tråden Kan man verkligen säga att katten/hunden inte gillar barn???
  • tideloo

Vad är det för j....la länkar du skickar??? Har ju inget med Ts att göra?

Tror de skriver så för att de inte vill att hund/ katt ska vara i barnfamilj av rädsla djuren inte får den tid som krävs!
    Angående din granntant så har hon inte haft vett att uppfostra hunden verkar det dom, alt hunden råkat ut
    För ngt, och då är det ju bra hon informerar och så länge hon har hunden kopplad och har kontroll över den utgör den ingen fara för er!

• luna1

Kattungar präglas/lär sig socialt samspel när de är yngre än 12 veckor. Då har de lärt sig hur mäniskor är emot dem. Om de inte är vana vid klängiga, vårdslösa barnhänder vid det laget så kommer de inte trivas med att flytta in i en småbarnsfamilj. Därför borde man om man har småbarn köpa kattunge ifrån en uppfödare/säljare som själv har småbarn såatt kattungen är van vid sån hantering. 
    Sen finns ju som sagt risken att djuren blir bortprioriterade när det finns småbarn med, otroligt många djur omplaceras av anledningen att föräldrarna inte orkar med både djur och barn - och man vill ju att djuren man säljer inte blir några vandringspokaler utan hamnar i livslånga hem..

Svar på tråden Kan man verkligen säga att katten/hunden inte gillar barn???