Inlägg från: Upptagen |Visa alla inlägg
  • Upptagen

Travmänniskor

Här har ni en till, eller... jag hänger liksom med på travsidan lite på ett bananskal då sambon är amatörtränare. Så just inom travet känner jag mig rätt grön även om jag varit involverad i 6 år nu...

Vi pysslar med kallblodstravare, har en starthäst för stunden, en femåring som är under igångsättning efter en gaffelbandsskada och sen ett avelssto plus en gammal ponnytant.

Fler här som har kallblodstravare?

• Upptagen
    MoonFlight skrev 2011-10-02 16:54:40 följande:
    Har precis varit och hämtat en rockard!! Letat typ 1 år efter en som inte kostat 4000 eller legat 40 mil härifrån och nu hittade vi en ca 5 mil bort för 500 kr!!! Då blir man lycklig!! Så nu ska bara den sista muggen försvinna så kommer hovis nästa vecka sen så kör vi!! Då har förhoppningsvis den lilla söta flickan i magen flyttat ut oxå!

Wow, vilket superpris! Jag letar också efter en sådär lite halvhjärtat... hade slagit till direkt om jag hittade en så billig! Tänk vad mysigt att kunna köra och ha barnen med sig.

Våran egenuppfödda 5åring som inte kommit till start än pga gaffelbandsskada och sen noll inspiration från tränaren har nu varit på kliniken för koll och han såg helt bra ut! Så efter att ha skrittat och dragit däck i en evighet har vi äntligen börjat trava lite! Han är pigg som tusan och ligger på lite mer än vad som är bra för honom för stunden, men vi jobbar med det. Annars är han världens klokaste och lugnaste femåring man kan tänka sig...

• Upptagen
    many87 skrev 2011-10-18 08:34:57 följande:
    Känns som halva min värld har rasat samman :'( Åkte till b-loppen igår,hästen värmede som vanligt,lika pigg och små stållig som han alltid är... loppet gick och han kämpar igen för 4e loppet,men 150m kvar slutar kusken köra på honom,vilket var bra för han var ändå sist... vi bara skakade på huvudet och frågade oss varför han inte hängde med i denna fart,de borde han klarat.. Svaret fick jag väldigt fort så fort jag såg honom på nära håll... De bara rann massa blod från näsan på honom,de var så de droppa på marken :'( Allt bara rasade,min underbara häst... tårarna rinner idag också. Skönt är att han leker och busar i hagen idag och ser ut att må bra nu i alla fall. Idag blir de att skriva ut papper och fylla i om permanent startförbud,nu är travkarriären slut och travskorna ska läggas på hyllan... Kände bara att jag behövde skriva av mig lite...

Neeej vad trist...  Lungblödare? Haft besvär förut? Tror du att hästen kommer att fungera till något annat, motionsridning?

Usch, detta är baksidan med att ha djur i huvudtaget...

• Upptagen

Ska ni inte kolla upp honom innan ni lägger skorna på hyllan helt, om han inte blött förut tänkte jag?

Våran unghäst blödde vid ett tillfälle och det kändes skit, men på kliniken kunde de inte hitta något och han har inte blött något mer sen dess.

• Upptagen
    many87 skrev 2011-10-19 09:18:01 följande:
    Ne de är ingen idé pga hur de blödde. HAde självklart åkt och kollat honom om de varit lite men detta var något hemskt. HAr aldrig varit med om något liknande. HAr varit med en bekant när hennes häst blödde och de var inge I jämnförelse.. han blödde pytte pytte lite sist lopp men då trodde vi han kanske fått en sten som rivit eller liknande. Men som sagt de forsa blod... de finns ingen annan orsak. HAr rådfrågat med min vet och hon säger samma,hon säger att De kommer visa lugnblödning så bara att slänga pengar i sjön av att åka till kliniken :(
    Usch vad trist! Hoppas han fungerar som hobbyhäst nu....
  • Upptagen

Imorgon startar våran lille kallblodshingst på 1,40... Han tragglar på trots sin ålder, hoppas på en matlapp trots att han är tippad sist på hemmabanan som vanligt.

• Upptagen
    cajsasmamma skrev 2011-10-27 15:21:06 följande:
    Då är du och jag ungefär jämngamla jag tog studenten 2001 gick på VretaNaturbruksgymnasiet.
    Jag gillar med unghästar har jobbat med dom mycket tidigare fast nu för tiden har jag bara gamla rävar hemma fast det kanske ändras inom kort *hoppas*

Å jag tog studenten 2002 (fast hoppade av ett år, så mina tidigare klasskamrater tog den -01), gick på Jälla Naturbruksgymnasium... haha. Men var inte ett dugg inne på trav på den tiden, mest intresse åt westernhållet...

• Upptagen
    cajsasmamma skrev 2011-10-28 12:08:45 följande:
    cajsasmamma skrev 2011-10-28 12:06:03 följande:
    Vi åker på en Cindirella kryssning till Åland så det blir käka gott, dricka och dansa hela natten och sen ev bubbelpool på söndag .. ska blir supernice och för engångsskulle bara umgås med tjejkompisarna  
    Hmmm FL-maffian kan få mina inlägg till att jag inte gillar och umgås med min dotter , men det gör jag ... det jga menar är att ibland (1-2 ggr/år) är det roligt att vara jag och inte mamma, hästskötare, företagare, flickvän eller slav
    Men det är väl klart! Och helst fler gånger än bara 1-2 gånger per år! Det låter jättehärligt, jag är lite avis!

Idag sprang våran lille kille, fick sista slanten vilket vi är nöjda med då det har regnat hela dagen (givetvis, vi skulle ju starta) och han springer uselt på den banan det blev idag... Dessutom fick han ha skor bak pga banan och han springer ju som bäst MED skor på stenhårt underlag. Allt kan inte klaffa. Men tydligen hade han trots det personligt rekord på denna typ av bana så som sagt, vi får vara nöjd med gamlingen. Han gör sitt bästa och vi har inga skyhöga förväntningar på honom.
  • Upptagen

En 7:e plats i Gävle idag, vi nöter på med matlapparna som alltid. Dock misstänker vi halsproblem (igen!) då han har det knepigt på hösten och hade blåst mycket efter värmningen... Annars nöjda, kusken sa själv att han körde bort en 5:eplats genom att vika ut istället för att hålla ryggen han hade, och att han kändes bra och stark.

• Upptagen
    cajsasmamma skrev 2011-11-21 21:10:08 följande:
    Det är lite blandade känslor att flytta Jag fick nån km kortare till stallet men sen är det tråkigt att flytta ifrån stallet där vi har haft hästarna i 21år :(  Men vi har kvar våran ponnies hos pappa eftersom dom inte kräver 2,50 i takhöjd. 

Hästen vart på körd i loppet , nu håller vi tummarna att han bara fick "blåmärken" och hältan går över. Enligt banveterinären och veterinären i lördags hemma i stallet ska vi bara avvakta.

Ni kan inte höja takhöjden på något sätt? Vårat stall som är en gammal ladugård fick också underkänt för de större hästarna men vi har kunnat plocka bort brädor och innertaket och på så sätt få till de centimetrar som fattades.

Äsch vad trist att ni blev påkörda, hoppas det inte var så allvarligt och att han är haltfri snart!
Svar på tråden Travmänniskor