Inlägg från: Anonym (Greta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Greta)

Ni som har barn med autism: Är ni lyckliga?

Men, har inte majoriteten av alla barn diagnoser idag? Tänker att det verkar vara det nya normala så att säga. Borde ju vara lättare att hantera när man inte är ensam.

• Anonym (Greta)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-19 21:36:31 följande:
    1% har autism och 3-5% ADHD är det majoriteten av alla barn enligt dig? 5-8% har dyslexi så det är betydligt vanligare. 
    Okej, trodde inte det var så lågt när var och varannan användare alltid nämner att de antingen har barn med diagnos eller själv har diagnos. Det kanske är folk som säger att det finns något som inte finns?
  • Anonym (Greta)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-20 00:10:48 följande:
    Du kan inte basera din verklighetsuppfattning på Familjeliv! Har du inget verkligt liv? 
    Nej, men det är inte bara på Familjeliv folk håller på sådär. Jo jag har ett bra liv, men hänger inte med så mycket barnfamiljer. Onödig ton av dig där.
  • Anonym (Greta)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-20 12:02:54 följande:
    Du säger att alla vuxna har det också så att det inte är barnfamiljer borde inte spela någon roll. Man får den ton man förtjänar. 
    Okej, försöker bara förklara hur jag ser det. Synd att du tycker jag förtjänar en taskig ton, det finns det allt för mycket av redan på internet.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Greta)
    Anonym (Onödig eller missuppfattat?) skrev 2024-02-20 13:59:36 följande:
    Fast jag tycker också att denna kommentar är lite onödig.
    Självklart har inte majoriteten av alla barn diagnoser.
    Nu är detta en äldre tråd men tråden handlar om en mamma som faktiskt är orolig för sin 2 åriga dotter som håller på och utreds för autism.
    Hennes liv rasar samman, att då skriva som du gör är ju inte på något sätt hjälpande, autism är ingen lätt diagnos men finns i olika grader.
    Utreder man en 2 åring är det ju inte autistiska drag eller lättare autism man utreder utan troligtvis medel eller svårare autism.
    Nej det är inte det nya normala att många har autism, man räknar 1-2% av befolkningen har legat på den nivån länge.

Som sagt denna mamma beskriv sin oro att barnet har autism och att hennes liv rasat samman och funderar på om hon någonsin kan bli lycklig igen.
    Då tycker jag faktiskt att din kommentar är onödig, att det är det nya normala med diagnoser och att majoriteten har diagnoser numera.
    Jag reagerade på kommentaren men visst jag kanske också missuppfattade den när jag läste och inte uppfattade den som stöttande till ts.
    Det var tråkigt att höra, jag försökte bara vara uppmuntrande. Det kan ju kännas skönt att veta att det finns många andra där ute som har det likadant.

Sen pratade jag diagnoser överhuvudtaget, men 1-2 % tycker jag ändå låter lite med tanke på hur mycket föräldrar vars barn har diagnoser hörs på forum och liknande. Kanske är det bara en väldigt högljudd minoritet? Blir ju lätt att det känns som alla har det när det oftast är de man hör.
  • Anonym (Greta)
    Anonym (Onödig eller missuppfattat?) skrev 2024-02-20 14:08:25 följande:
    Jag vet inte, jag hör inte var och varannan säga att deras barn har autism eller tror att deras barn har autism, dom som faktiskt har sagt det har då också utrett sina barn för det och har då också någon form av autism eller autistiska drag eller närliggande diagnos.

Menar du att du hör många på allvar säga att deras barn har autism utan att faktiskt misstänka det? 
    Jag vet inte, jag har aldrig undersökt om föräldrar talar sanning online. Vill inte heller, vore ju sjukt.
  • Anonym (Greta)
    Anonym (Onödig eller missuppfattat?) skrev 2024-02-20 17:58:14 följande:
    Ok vi har nog lite olika uppfattning om hur ofta högljudda föräldrar till barn med autism hörs. Jag tycker inte att föräldrar med barn med autism är speciellt högljudda, jag förstår inte vart du läser det så att det kan kännas om att alla har autism.
    Menar du alla diagnoser skrivs det ju givetvis mer men just autism skrivs det väl inte mer om än andra uppfattar i alla jag inte det som.
    Att jag reagerar beror att jag har barn med autism i släkten.
    Det är verkligen ingen dans på rosor, barnet har inga fysiska funktionshinder men har inget tal, behöver bildscheman, går på särskola, familjen får anpassa sitt liv runt barnet. Ja det finns olika grader av autism men verkligen inget man bara hittar på att barnet har, inget man önskar sitt barn.
    Jag kanske missuppfattade dig men jag kan tycka att man nedvärderar autism diagnoser om man slänger sig med att var och varannan har det och jag hör inte heller föräldrar säga det om sina sina barn om du inte misstänker något.
    1-2% gäller autism. Du kanske tänkte på ADHD diagnoser? där är det högre procentsats.
    Det är bara som jag upplevt det på internet. Men, ja jag menade diagnoser överhuvudtaget. Blev lite felfokus på just autism. Kanske därför det blir lite konstig diskussion. Men om jag gör folk upprörda så ska jag hålla mig undan, men det var aldrig syftet att vara taskig eller hålla tråkig ton.
  • Anonym (Greta)
    Anonym (Onödig eller missuppfattat?) skrev 2024-02-20 18:10:47 följande:
    Det är ok, vi lägger det bakom oss.
    Trevlig kväll!{#emotions_dlg.flower}
    Tack detsamma!
Svar på tråden Ni som har barn med autism: Är ni lyckliga?