• Mysaaan

Fler som ska komma i form efter förlossningen?

Jaha då är det dags att komma i form efter förlossningen och graviditeten då jag gick upp 28 kilo och nu är det två veckor sedan dottern föddes och jag har gått ner 12, alltså 16 kvar att gå ner! puuh, hur det nu ska gå!!? Någon som vill följas åt???

Första veckorna nu så är det promenader och knipövningar som gäller och "vanlig" mat och enbart godis och fika på helgerna, sen tänkte jag om ca 1 månad börja med träning på gymmet ett par dagar i veckan, för dessa 16 kilo ska väck!! Jag ammar och kommer under denna tiden inte på något sätt att banta eller äta mindre mat, utan jag håller mej till kostcirkeln!

Hur gör ni med kläder så länge? Går ni i tights och tunika, jag vill ju såå gärna pressa i mej i ett par jeans, men dom jag har i garderoben kan jag glömma, isf får det ju bli mammajeans, men det känns inte så kul! Ska man slå till och köpa ett par som passar nu?? för dessa 16 kilo kommer ju inte rasa av mej i höst, så jag kommer ju säkert att ha nytta av dom!! Så flickor finns det fler i samma sits som jag???

Beach 2012

• Svar på tråden Fler som ska komma i form efter förlossningen?
  • Stina31

Halloj!

Skriver på telefonen så kan inte uppdatera listan utan gör det imorgon. Hör går det sakta men säkert neråt. Igår vägde jag 84.9 så gått ner 1.5 sen den 22:a, är helt ok. Tyvärr har jag förmågan att väga mig varje morgon vilket jag inte ska göra för man blir då fixerad, inte bra. Ska försöka hålla mig till måndagar.

Jag försöker nu ta raska promenader varje dag och ska nog försöka mig på att jogga lite nästa gång jag kommer ut utan pluttan.

Ska nog göra som du Anna och hålla mig från godis. fast jag kallar det godisfri istället för godisstopp, låter så negativt med stopp eller förbud. Vi får tänka att det är positivt att vara fri från godis, det gör att vi lättare når våra mål. Vilket är superpositivt :D

• NollSjuTjugo

Fyyy...fortfarande förkyld :( Kommer adrig komma igång med träning känns det som...jag drunknar snart i snor känns det som bläää!

Hur går det för er andra?

• Mysaaan

Anna81 : fyy vad trist att vara så förkyld, men skönt att allt var ok på efterkontrollen!! jag får nog också ringa och boka tid snart, det är 7 veckor sedan jag födde och dom vill väl att man kommer efter ca 12 om jag inte minns fel.. sen är det det där med preventivmedel om man ska ha något sådant!

annars jag går fortfarande mina promenader, powerwalk, försöker att gå i raskt tempo ca 3-6 km och det blir ca 4 gånger i veckan och så gör jag mina små hemmaövningar, situps mm känns som om jag inte kommer att komma så mycket längre med träningen i höst, kanske senare. vill börja på gym och komma ut och jogga, men känns inte som om det finns tid till det! har inte vägt mej denna vecka heller, får göra det imorgon bitti om jag kommer ihåg, men har ätit mycket onyttigt förra helgen, men annars håller jag mej ganska så bra från godis och så nu i veckan, någon liten kaka har åkt ner, men inget godis, svårt när dottern vill baka att låta bli att smaka! bra tips det där med smoothie, det är ju så gott!! men suget efter socker finns ofta tycker jag, men jag försöker ta ett stort glas vatten eller en frukt istället för godis och det hjälper faktiskt lite men för att hålla blodsockernivån på en bra nivå så att man inte blir sugen på sött så är det ju att äta på samma tider med jämna mellanrum, aldrig låta blodsockret dippa ner, vilket inte alltid är så lätt!

• NollSjuTjugo

Halloj!!
    Hur går det för er?? Jag ska pallra mig iväg på afrostep idag... Det blir första ordentliga träningspasset efter förlossningen. Vi får väl se om jag kan ta mig ur sängen imorgon haha :)

Igår gick jag ett spår med hunden 1500m i råterräng...Jisses, jag trodde jag skulle tuppa av! Min kondition är så sjukt dålig så det är skrämmande! Men det ska det ju bli ändring på nu :)

Och snaskfri har jag lyckats hålla mig (nästan), äter dock gott på helgerna men nästan ingenting i övrigt *stolt*. Jag ska försöka leta reda på en våg någon dag också, har nämligen ingen hemma, och se vad jag väger. Man läser ju om en del som ammar och kilona bara rasar, tyvärr verkar inte jag höra till den kategorin... Det hade ju varit smidigt annars om överflödet bara kunde rinna av :) Men jag är ju så förbaskat hungrig heeela tiden så mager lär jag ju inte bli, inte av amningen iallafall ;)

• SuzR

Hej!
    Födde min dotter i april, 5 månader sen alltså. Jag tränade en del innan jag blev gravid och tycker det är så skönt. Jag vägde 56 vid inskrivningen (55 kg är ideal vikten) och gick upp till 70 kg. Dagen efter förlossningen vägde jag 63 kg och där är jag än i dag:( inte ett skit har hänt. Magen blev ju mindre men vikten är densamma. Jag började jogga lite i somras och nu har jag börjat på kickboxning två gånger i veckan. Det är så kul! Och effektivt. I början när jag ammade så fikade jag heeela tiden och åt en massa skit. Jag har dragit ner på det lite men ska inte sticka under stol med att jag tar mig en bulle då och då. Det är svårt!! Jag saknar mina gamla kläder och går delvis fortfarande i mina kläder jag hade när jag var gravid. Har fått ett par sköna strech jeans av syrran men hon tycker jag ska vänta med att köpa ett par dyra jeans (såg ett par på Filippa K som var snygga) eftersom hon tror jag kommer börja gå ner efter ca 8 - 9 månader...för det gjorde hon. suck..vi får väl se. Jag tänker alltid att 'sån't händer inte mig' typ att vikten bara kommer 'rinna av'..
    Jag inser såklat att det tar tid att gå ner i vikt men det känns så surt och bittert att vara lite pluffsig liksom...
    Jag äter regelbundet iaf och går promenad varje dag och har mina två träningsdagar...det får vara så ett tag nu:)

• Svalövsmamma

Jag hänger gärna med här! Jag fick barn för 5 veckor sen men hade en ganska svår graviditet med foglossning som började redan v 13. Slutade med rullstol de sista månaderna och jag har fått vara extremt inaktiv sen i våras. Nu är foglossningen nästan helt borta, men har fortfarande en gräns där bäckenet säger ifrån (och kommer säkert att ha det ett bra tag), däremot är mina muskler i hela kroppen i princip obefintliga så jag får bygga upp dem en del också nu. När jag blev gravid vägde jag 68 kg, men hade 5 kg kvar sen förra graviditeten och ytterligare några som jag skulle vilja få bort så min målvikt är 59 kg (men inser att jag kanske inte kommer att nå så långt). Jag gick upp 18 kg och vägre alltså 86 kg som mest. Nu väger jag 77 kg och gick faktiskt upp ett halvt kg förra veckan :( men jag antar att det är musklerna som stärks igen. Från och med förra veckan har jag lyckats gå och hämta och lämna dottern på dagis, sammanlagt 5 km om dagen, tre dagar i veckan. Jag försöker gå så raskt jag kan men de sträcker där 4-åringen är med blir det inte riktigt så. Hade tänkt börja med lätt träning från om med nästa vecka men tjuvstartade lite idag. Den tänkta träningen är 20 min crosstraining + lite övningar 2 ggr/vecka och en dvd (FitMama - 20 min funky fat burn, 10 min fitmama yoga, 10 min power pilates och 10 min postnatal stretch & relax) sammanlagt 50 min 2 ggr/veckan. Körde dvdn idag, det känns lite dumt men gillar den faktiskt. Skulle gärna börjat på gym men känner inte att jag har möjlighet till det med två barn som inte kan följa med på dagarna och en allt för kort kväll med kolikgnäll, nattningar och andra måsten. Försöker istället få in lite aktiva saker i vardagen, typ ut och kratta löv i trädgården, wii-kväll med familjen, långa skogspromenader med barnen och så vidare. Någon som har fler förslag på aktiva saker att hitta på (även om det inte är träning måste det ju göra nåt)? Mysaaans vikt 22/8 - 80 kg 1/9 - 78 kg 6/9 - 77,5 kg delmål till jul - 70 kg målvikt april - 63 kg Stina31 vikt 22/8- 86.4kg delmål jul- 78kg delmål mars: 73kg Annna81 vikt 1/9 - 58.8 kg mål till jul - 54 kg kanske en till vikt 29/8 71,2 kg delmål december -64kg målvikt -56kg Svalövsmamma vikt 21/9: 77 kg realistisk målvikt: 65 kg önskad vikt: 59 kg

• Svalövsmamma

Glömde föresten skriva att under förra graviditeten gick jag upp 15 kg och gick då ner 8 kg direkt (till 70 kg) men där blev det tvärstopp i ett år innan 3 kg försvann på en vecka och sedan tvärstopp igen... Så vikten beteer sig inte riktigt som normalt efteråt. Jag förväntar mig därför ingen jämn kurva den här gången heller. Kanske är samma sak för sig SuzR? Ett tips föresten, om ni också vill hålla koll på hur ni rör er utöver rena träningspass, är att ladda ner en app på mobilen där man kan logga in det! Jag använder Noom och det är faktiskt ganska kul att se hur många cal man kan komma upp i på en vecka. Blir lite extra motivation även om jag inte räknar calorier i övrigt. Listan blev visst lite konstig i mitt inlägg ovan så jag provar igen: Mysaaans vikt 22/8 - 80 kg 1/9 - 78 kg 6/9 - 77,5 kg delmål till jul - 70 kg målvikt april - 63 kg Stina31 vikt 22/8- 86.4kg delmål jul- 78kg delmål mars: 73kg Annna81 vikt 1/9 - 58.8 kg mål till jul - 54 kg kanske en till vikt 29/8 71,2 kg delmål december -64kg målvikt -56kg Svalövsmamma startvikt 18/8: 86 kg vikt 21/9: 77 kg realistisk målvikt: 65 kg önskad vikt: 59 kg

• Svalövsmamma

Nä, jag förstår inte varför men mina texter drar ihop sig aldeles... Alla nya rader försvinner... Vill någon rätta till listan till mig?

• NollSjuTjugo

Jag ska absolut använda mig av någon bra app...det finns ju flera så det gäller bara att bestämma sig :) Jag tror det kan vara lite peppande.

Hemkommen efter vad som på mitt gym kallas afrostep, det är ett kombinerat afrodans & step-pass. Riktigt kul! Men nu känner jag mig ganska mör :) Skönt att ha kommit igång, nu ska jag bara hålla motivationen uppe... ;)

• Islandgirl01

Hej tjejer,

Jag måste säga att jag är så imponerad av er. Jag har inte kommit i gång alls. Skulle vilja bolla med er; kan man sätta igång och träna tennis och badminton redan? Lillan är 4 månader. Jag vill ju inte riskera att bli inkontinent eller få mjölkstockning.

jag kanske vågar mig med i tråden om ett litet tag

Lycka till och kör hårt!

islandgirl

• Stina31

islandgirl. Jag tror nog att du kan testa att spela nu. Om du har gjort knipövningar så borde det väl inte vara några problem. Rena hopp kan man väl undvika men normal träning ska väl funka. jag har joggat lite och det kändes bra och tror inte att det är någon fara.

Hörrni tror vi får skärpa till oss med att uppdatera här, om vi ska ha en peppande tråd. 

• Islandgirl01
    Stina31 skrev 2011-10-03 20:30:34 följande:
    islandgirl. Jag tror nog att du kan testa att spela nu. Om du har gjort knipövningar så borde det väl inte vara några problem. Rena hopp kan man väl undvika men normal träning ska väl funka. jag har joggat lite och det kändes bra och tror inte att det är någon fara.

Hörrni tror vi får skärpa till oss med att uppdatera här, om vi ska ha en peppande tråd. 
    Tack Stina, jag skall prova att börja småjogga lite för att se hur kroppen svarar.

Lycka till med formslipningen alla, jag skall börja ta tag i mitt också. Har 8 kilo kvar att bli av med
  • NollSjuTjugo

Aa just ja uppdatera var det ja :) Jag är lite glömsk ibland haha :)

Jag har iaf lyckats pallra mig till gymmet ett par gånger *klapp på axeln* Idag ska jag dra på ett MBL-pass (mage-bak-lår-styrkepass) Vi får väl se hur det går? Jag har lite träningsvärk sen tisdagens Coreboll. Skönt med träningsvärk faltiskt...jag har saknat det! Det känns så himla skönt att ha kommit igång :) Och inte blev det ju sämre av att instruktören i tisdags utbrast "nämen, är du här igen? Vad kul att se dig, det var länge sen!" Och ja, det var ju länge sen. Jag tror inte jag besökt gymmet sen i vintras någongång, innan den där förbenade foglossningen tog död på min träningslust.

Dock blev jag lite besviken när jag vägde mig för jag står visst kvar på 58kg :( Men det är ju ett tag kvar till jul så jag kanske hinner få bort de där sista 4 kilona? Funderar på om jag ska börja mäta mig istället? Mäta typ runt mage/lår/överarm en gång i månaden kanske?  

• Mysaaan

usch vad dålig jag är på att skriva här!! har inte lagt ner så mycket energi på träning eller viktnedgång heller Rynkar på näsan finner ingen motivation (skyller på tidsbrist) och så har jag fått en muskelinflammation..men iallafall jag går mina promenader och göra min hemövningar, så nu stannar vågen på 76,5 saaakta men säker viktnedgång! Flört

• Mysaaan
    NollSjuTjugo skrev 2011-10-06 17:01:27 följande:
    Aa just ja uppdatera var det ja :) Jag är lite glömsk ibland haha :)

Jag har iaf lyckats pallra mig till gymmet ett par gånger *klapp på axeln* Idag ska jag dra på ett MBL-pass (mage-bak-lår-styrkepass) Vi får väl se hur det går? Jag har lite träningsvärk sen tisdagens Coreboll. Skönt med träningsvärk faltiskt...jag har saknat det! Det känns så himla skönt att ha kommit igång :) Och inte blev det ju sämre av att instruktören i tisdags utbrast "nämen, är du här igen? Vad kul att se dig, det var länge sen!" Och ja, det var ju länge sen. Jag tror inte jag besökt gymmet sen i vintras någongång, innan den där förbenade foglossningen tog död på min träningslust.

Dock blev jag lite besviken när jag vägde mig för jag står visst kvar på 58kg :( Men det är ju ett tag kvar till jul så jag kanske hinner få bort de där sista 4 kilona? Funderar på om jag ska börja mäta mig istället? Mäta typ runt mage/lår/överarm en gång i månaden kanske?  

vad duktig du är!! jag vill också ha träningsvärk! haha Tyst men just nu har jag inflammationsvärk, det är inte lika skönt!! Tungan ute klart du fixar det, 4 kilo ner!!! men tänk på att muskler väger mer, om du nu börjar träna så mycket! Cool absolut bättre att mäta sej egentligen, jag mätte mej för en månad sedan tror jag, ska se om jag kan leta fram dom måtten och ta nya, för det säger nog mer än vågen! men hejja på dej med all träning, core och den där MBL gör nog susen! Tyst jag har 6 kg ner till jul!! får nog kämpa lite hårdare när inflammationen har lagt sej!!
  • Mysaaan

Mysaaans vikt
    22/8 - 80 kg
    1/9 - 78 kg 6/9 - 77,5 kg
    7/10 - 76,5 kg
    delmål till jul - 70 kg
    målvikt april - 63 kg

Stina31 vikt
    22/8- 86.4kg
    delmål jul- 78kg
    delmål mars: 73kg

Annna81 vikt
    1/9 - 58.8 kg
    mål till jul - 54 kg

kanske en till vikt
    29/8 71,2 kg
    delmål december -64kg
    målvikt -56kg

Svalövsmamma
    startvikt 18/8: 86 kg
    vikt 21/9: 77 kg
    realistisk målvikt: 65 kg
    önskad vikt: 59 kg

• Mysaaan
    Svalövsmamma skrev 2011-09-21 16:19:20 följande:
    Jag hänger gärna med här! Jag fick barn för 5 veckor sen men hade en ganska svår graviditet med foglossning som började redan v 13. Slutade med rullstol de sista månaderna och jag har fått vara extremt inaktiv sen i våras. Nu är foglossningen nästan helt borta, men har fortfarande en gräns där bäckenet säger ifrån (och kommer säkert att ha det ett bra tag), däremot är mina muskler i hela kroppen i princip obefintliga så jag får bygga upp dem en del också nu. När jag blev gravid vägde jag 68 kg, men hade 5 kg kvar sen förra graviditeten och ytterligare några som jag skulle vilja få bort så min målvikt är 59 kg (men inser att jag kanske inte kommer att nå så långt). Jag gick upp 18 kg och vägre alltså 86 kg som mest. Nu väger jag 77 kg och gick faktiskt upp ett halvt kg förra veckan :( men jag antar att det är musklerna som stärks igen. Från och med förra veckan har jag lyckats gå och hämta och lämna dottern på dagis, sammanlagt 5 km om dagen, tre dagar i veckan. Jag försöker gå så raskt jag kan men de sträcker där 4-åringen är med blir det inte riktigt så. Hade tänkt börja med lätt träning från om med nästa vecka men tjuvstartade lite idag. Den tänkta träningen är 20 min crosstraining + lite övningar 2 ggr/vecka och en dvd (FitMama - 20 min funky fat burn, 10 min fitmama yoga, 10 min power pilates och 10 min postnatal stretch & relax) sammanlagt 50 min 2 ggr/veckan. Körde dvdn idag, det känns lite dumt men gillar den faktiskt. Skulle gärna börjat på gym men känner inte att jag har möjlighet till det med två barn som inte kan följa med på dagarna och en allt för kort kväll med kolikgnäll, nattningar och andra måsten. Försöker istället få in lite aktiva saker i vardagen, typ ut och kratta löv i trädgården, wii-kväll med familjen, långa skogspromenader med barnen och så vidare. Någon som har fler förslag på aktiva saker att hitta på (även om det inte är träning måste det ju göra nåt)? Mysaaans vikt 22/8 - 80 kg 1/9 - 78 kg 6/9 - 77,5 kg delmål till jul - 70 kg målvikt april - 63 kg Stina31 vikt 22/8- 86.4kg delmål jul- 78kg delmål mars: 73kg Annna81 vikt 1/9 - 58.8 kg mål till jul - 54 kg kanske en till vikt 29/8 71,2 kg delmål december -64kg målvikt -56kg Svalövsmamma vikt 21/9: 77 kg realistisk målvikt: 65 kg önskad vikt: 59 kg
    jag känner igen det där med foglossningen, jag hade inte så grym så jag behövde använda rullstoll, men jag kunde absolut inte gå normal sista månaden Rynkar på näsan och det har tagit tid innan jag kunde gå en normal promenad efter förlossningen, går jag på i raskt tempo eller gått mycket så känner jag av det i symfysen, men det är viktigt att lyssna på kroppen...att lägga in mycket träning i vardagliga sysslor är väl toppen att börja med, det finns mycket man kan göra!! det fixar du!! Glad som du skriver promenader kan man ju inte få för mycket av och kratta löv, man bär ju bebisen endel också = styrketräning, annars så gör jag situps osv med dottern som tycker att det är jätte roligt Tyst
  • Stina31

Jag har mest gått på promenader och kört lite styrka men det går ju sådär men var på mitt första spinningpass förra lördagen och ska på ett imorgon med. Kosten går väl också sådär, äter väl hyfstad ok mat men blir lite för mycket fika och godis. Men är ändå rätt nöjd då vikten ändå sakta men säkert går ner. Ibland tänker jag att o jag ändå kunde låta bli sötsakerna då kanske det skulle gå fortare men är väl ändå en fördel att det går sakta ska vara lättare att hålla vikten sen. Kommer väl en dag då jag måste vara striktare för att gå ner men jag är glad så länge jag inte behöver det.

Mysaaans vikt 
    22/8 - 80 kg 
    1/9 - 78 kg 6/9 - 77,5 kg 
    7/10 - 76,5 kg
    delmål till jul - 70 kg 
    målvikt april - 63 kg 

Stina31 vikt 
    22/8- 86.4kg 
    7/10- 81.9kg
    delmål jul- 78kg 
    delmål mars: 73kg 

Annna81 vikt 
    1/9 - 58.8 kg 
    mål till jul - 54 kg 

kanske en till vikt 
    29/8 71,2 kg 
    delmål december -64kg 
    målvikt -56kg 

Svalövsmamma 
    startvikt 18/8: 86 kg 
    vikt 21/9: 77 kg 
    realistisk målvikt: 65 kg 
    önskad vikt: 59 kg

Svar på tråden Fler som ska komma i form efter förlossningen?