• sillyname

dotter på 1 månad, hård i magen, vad göra??

delammar henne, hon får semper magdroppar , å hon får NAN pro 1 , o någongång om dagen får hon lemolac.
    o ibland lägger vi i en liten sked med rapsolja i nan pro 1..
    men hon är hård magen.. vad ska vi göra?? hon har inte bajsat på snart 2 dygn! hon försöker men de kommer ingenting! :(

hjälp??

• Svar på tråden dotter på 1 månad, hård i magen, vad göra??
  • AJN

Prova stoppa in en termometer i gumpen och "rukka" runt lite samtidigt som du böjer båda benen upp mot magen!
    Det brukar hjälpa Glad

• sillyname
    AJN skrev 2011-08-11 10:53:06 följande:
    Prova stoppa in en termometer i gumpen och "rukka" runt lite samtidigt som du böjer båda benen upp mot magen!
    Det brukar hjälpa Glad
    vi har såna där pysventlier "Windi" , o vi har provat dom , men det kommer INGENTING :(
  • mesandra

Blanda messmör i ersättningen, det gjorde jag till sonen. En tesked till en flaska, tidigt på morgonen. Det är mitt tips, även BVC rekomenderade det =)

• vittra

Alltså hur vet du att det rör sig om förstoppning? Ammande barn kan gå många dagar utan att bajsa, och det är helt normalt.

• AJN

Min dotter blev hård i magen, och vi provade allt och ingenting hjälpte oss, så detvar tyvärr bara att vänta ut det Rynkar på näsan det tog en vecka ungefär sen bajsade hon igen. Sen bytade vi från Nan 1 till Nan HA, som är lite mildare för magen, prata med Bvc och hör vad dom säger!

• Mälaröbo

Min yngsta har alltid haft problem med bajseriet. Av lemolac fick han bara ondare. Vi körde messmör i ersättningen och efter en tid öven lemolac igen. Ibland fick vi tempa honom eller ge lavemang.
    När sen maten introducerades så ingick alltid ett par skedar plommonpuré och det fortsatte vi med i ett år, det gjorde susen för magen.

• sillyname
    Mälaröbo skrev 2011-08-11 11:37:05 följande:
    Min yngsta har alltid haft problem med bajseriet. Av lemolac fick han bara ondare. Vi körde messmör i ersättningen och efter en tid öven lemolac igen. Ibland fick vi tempa honom eller ge lavemang.
    När sen maten introducerades så ingick alltid ett par skedar plommonpuré och det fortsatte vi med i ett år, det gjorde susen för magen.
    är inte min dotter för "ung" för att få plommonpuré eller få messmör i ersättningen??
  • Mälaröbo
    sillyname skrev 2011-08-11 11:38:27 följande:
    är inte min dotter för "ung" för att få plommonpuré eller få messmör i ersättningen??
    Som jag skrev så kom plommonpurén in i bilden när maten introducerades. Magproblemen fortsatte nämligen tills han var ca 2 år.
    Dubbelkolla alltid med bvc. Det kan ju ha kommit nya rön...
  • sillyname
    Mälaröbo skrev 2011-08-11 11:43:28 följande:
    Som jag skrev så kom plommonpurén in i bilden när maten introducerades. Magproblemen fortsatte nämligen tills han var ca 2 år.
    Dubbelkolla alltid med bvc. Det kan ju ha kommit nya rön...
    oj sorry. läste för fort..
    ok !
  • vittra

sillyname

Undrar fortfarande hur du vet att det är förstoppning när det knappt har gått 2 dagar? Har hon haft problem med förstoppning och hårt bajs innan?

• vittra

Du vet, nyfödda har nästan alltid svårt att bajsa. Det är för att tarmsystemet inte är helt moget ännu. Det kan ibland bidra till magknip, men förstoppning är det inte bara för att de har svårt att bajsa.

• sillyname
    vittra skrev 2011-08-11 12:07:58 följande:
    Du vet, nyfödda har nästan alltid svårt att bajsa. Det är för att tarmsystemet inte är helt moget ännu. Det kan ibland bidra till magknip, men förstoppning är det inte bara för att de har svårt att bajsa.
    okej..  men då vet jag att de bara är att hon har svårt  å bajsa o int eförstoppning..
    trodde de va de, eftersom de låter som att de är det. men hur länge kan de gå innan dom bajsar? å hur länge vågar man vänta på att dom ska bajsa utan o ringa bvc?
  • vittra

Om det inte går över inom en vecka ska man kontakta sjukvården.

• sillyname
    vittra skrev 2011-08-11 12:17:23 följande:
    "Många barn krystar och tar i ordentligt utan att de har förstoppning. Det beror mer på att tarmarnas muskler inte är helt färdigutvecklade och arbetar i otakt. När bajset väl kommer ut är det inte särskilt hårt, och barnet är nöjt och belåtet."

www.1177.se/Gavleborg/Fakta-och-rad/Sjukdomar.../
    ok tack! :)
  • Mälaröbo

När det gäller min son så förstod vi att det var förstoppning när det som väl kom ut var stenhårt och kompakt som grillkorv....

• mammamu02

semper med bifidus el flytande lactalos 3 ml i en flaska, det är samma som semper men biligare, det blir samma bakterier i ersättningen som i bröstmjölken. det funkade kanon, lillen bajsar som bara den..

• sillyname
    mammamu02 skrev 2011-08-13 22:47:07 följande:
    semper med bifidus el flytande lactalos 3 ml i en flaska, det är samma som semper men biligare, det blir samma bakterier i ersättningen som i bröstmjölken. det funkade kanon, lillen bajsar som bara den..
    okej! vi har bytt till NAN HA 1 , ifall de skulle göra någon skillnad, de är ju bifidus i den oxå..
    men får man ge lactalos bara sådär utan o fråga bvc??
Svar på tråden dotter på 1 månad, hård i magen, vad göra??